Jumaat, 1 Februari 2013

02 di baling - Google Blog Search

02 di baling - Google Blog Search


Kenali Diri Bina Identiti: Kisah <b>Di Baling</b> tahi

Posted: 06 Jan 2013 09:10 PM PST


Kebiasannya kami adik beradik akan keluar  tanpa membuat sebarang bunyi kerana khuatir jiran sebelah akan menyedari kami berada di luar dan akan  cuba untuk melihat apa yang sedang kami lakukan. Kisah ini bermula apabila saya diminta untuk menyapu halaman yg penuh dengan daun-daun kering. Sedang saya leka menyapu tiba-tiba seorang wanita datang dengan membawa penyedok yang penuh dengan tanah datang di hadapan pagar rumah kami dan melemparkannya ke arah saya.
Hanya tuhan saja yang tahu bagaimana perasaan saya ketika itu.Marah,geram,sedih dan takut semuanya bercampur baur. Bukan sekali dia berbuat begitu tapi berkali-kali sehingga yakin bahawa semua tanah yang bercampur tanah dan tahi itu sudah dilemparkan semuanya kearah saya,tidak cukup dengan itu dia juga turut menyumpah seranah keluarga kami terutamanya ibu saya. Mengenangkan bahawa dia adalah orang yang lebih tua dari saya maka tidaklah saya membalas kata-katanya sebaliknya hanya berdiam diri dan berharap bahawa dia segera pergi . Sejurus selepas itu saya membersihkan semua tanah dan tahi yang telah dilemparkan. Walaubagaimanapun, selepas beberapa minit dia kembali dan memohon maaf kepada saya dan menyatakan dia berhak berbuat demikian sebagai balasan kerana kucing kami berak di halaman rumahnya walupun ia tidak benar sama sekali kerana pada hari sebelumnya kucing kami itu telah dibawa pergi dari rumah bagi mengelakkan daripada dia terus mengamuk.
Namun saya tidak mampu menahan Perasaan marah yang membuak-buak walaupun setelah dia memohon maaf. Kata-katanya cukup memeritkan dan sangat pedih sehingga menusuk ke hati. Ketika itu juga saya hairan bagaimana kedua ibu bapa saya mampu menahan segala tomahan yang telah dilemparkan selama beberapa tahun. Saya sentiasa berdoa semoga saya diberi kekuatan seperti kedua ibu bapa saya. Ini adalah pengalaan yang saya tidak akan sesekali lupa kerana di saat itu saya belajar  untuk bersabar dan belajar cara menghadapi meraka yang sedang dirasuk amarah.
dipetik dari catatan Anis Najwa

KedahLanie.info: Tanah runtuh <b>di Baling</b> hantui penduduk

Posted: 05 Jan 2013 04:00 PM PST

Wartawan Sinar Harian
5 Januari 2013
BALING - "Sehari suntuk saya tidak dapat tidur kerana memikirkan keselamatan saya dan keluarga. Saya risau sekiranya runtuhan tebing menjadi lebih teruk," kata Harun Hanafiah, 57, pemilik kediaman yang terlibat dalam kejadian tebing runtuh di Kampung Rambong Batu 7 di sini, kira-kira jam 3 pagi kelmarin.

Ayah kepada dua anak ini bimbang apabila kejadian itu turut melibatkan beberapa struktur kediamannya.

Menurutnya, dia terdengar bunyi runtuhan kuat sebelum bergegas ke luar rumah untuk melihat bunyi runtuhan itu.

"Saya terkejut setelah mendapati beberapa struktur rumah termasuk tembok penghadang runtuh ke dalam parit," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, kejadian tebing runtuh di kawasan parit tersebut merupakan kejadian kali kedua selepas 22 November tahun lalu.

"Sebelum ini, kejadian sama berlaku sehingga meruntuhkan titi di parit ini. Namun, masalah ini mendapat perhatian dan projek baik pulih sudah dilakukan.

"Namun, saya tidak menyangka kejadian sama akan berulang tahun ini. Kali ini lebih teruk kerana melibatkan struktur kediaman rumah," katanya.

Harun berkata, kejadian tebing runtuh itu dipercayai berpunca daripada aliran air yang deras berikutan hujan lebat sejak kebelakangan ini.

"Tidak mustahil, tebing ini akan terus terhakis sekiranya tidak mempunyai tindakan segera daripada pihak yang berkenaan," katanya.

Sementara itu, Adun Bayu, Datuk Azmi Che Hussin berkata, beliau memandang serius mengenai kejadian tebing runtuh di daerah ini.

Katanya, beliau akan berusaha mencari penyelesaian segera bagi memastikan kejadian tebing runtuh tidak berulang.

"Kita kena mencari langkah untuk jangka masa panjang, bukannya sekadar untuk membaik pulih kawasan terlibat dalam kejadian ini," katanya semasa ditemui di kampung itu.

Hadir sama, Pegawai Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, Sik/Baling, Nazatul Azni Hamzah.

Menurutnya, mesyuarat pelaksanaan yang dipengerusikan ICU akan dilakukan secepat mungkin.

"Mesyuarat ini melibatkan semua jabatan berkenaan bagi mencari mekanisme bagi mengekang kejadian ini dari terus berulang," katanya.

600 Keluarga Banjir Kilat <b>Di Baling</b> | MyNewsHub

Posted: 24 Nov 2012 09:27 PM PST


BALING – Lebih 600 keluarga membabitkan kira-kira 5,000 penduduk di beberapa buah kampung di daerah Baling terjejas oleh banjir kilat akibat hujan lebat sejak jam 3 petang semalam.

Kampung yang terbabit ialah Gabus, Telok Pendiat, Pokok Sena Pulai, Raja Kupang, Landak Hilir, Banggol Lahar, Tanjong Merbau, Lubuk Pedati, Cenerai, Kuala Pegang dan Rambong Kupang.

Banjir kilat yang mula melanda pada 6 petang semalam turut menenggelamkan kira-kira 50 hektar tanaman padi di kawasan kampung Landak Hilir, Kupang.
Siti Solehah Awang, 47, dari kampung Telok Pendiat mendakwa punca banjir kilat ialah kerana kegiatan penebangan pokok balak yang berleluasa di beberapa kawasan bukit di daerah itu.

"Sebelum ini kawasan rumah kami tak pernah berlaku banjir kilat seperti ini, tetapi semalam air masuk ke dalam rumah lebih dua kaki dan merosakkan peralatan dalam rumah," katanya.

Che Rohisyam Che Zain, 31, berkata dinding rumahnya retak serta renggang kerana hakisan tanah yang berlaku akibat banjir.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bayu, Datuk Azmi Che Husain menasihatkan semua mangsa banjir supaya membuat laporan polis bagi memudahkan siasatan dilakukan ke atas kerugian yang ditanggung. – BERNAMA

Iklan Teks:

Artikel Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan