ads

Isnin, 18 Mac 2013

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


umar rayyan dari kolompo ke <b>changlun</b> | kampung nelayan

Posted: 05 Feb 2013 12:56 AM PST

[unable to retrieve full-text content]sehari berada di changlun seronok juga walau pung hanya tinggal dirumah jaga cucu. kebun di sekeliling rumah paklong sedang berbuah... buah duku dan rambutan lebat sekali.. yang sedapnya pokok tak berapa tinggi...

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Gambar Rusuhan <b>di Sungai Petani</b> kedah? | Berita Semasa

Posted: 19 Dec 2012 01:45 AM PST

Rusuhan di Sungai Petani

Rusuhan di Sungai Petani : Polis Kedah memberi amaran keras agar khabar angin kononnya berlaku rusuhan di daerah Kuala Muda yang disebarkan menerusi laman sosial dan khidmat pesanan ringkas (SMS), dihentikan serta-merta.

Timbalan Ketua Polis Kedah Datuk Abdul Ghafar Rajab berkata kira-kira pukul 9 hingga pukul 10 malam tadi, polis menerima banyak panggilan telefon berikutan tersebarnya khabar angin bahawa berlaku (rusuhan kaum) rusuhan di Sungai Petani di daerah Kuala Muda.

Rusuhan di Kuala Muda Kedah"Kita ingin maklumkan kepada semua rakyat Malaysia bahawa berita yang tersiar dalam Facebook, Twitter dan SMS itu tidak betul dan palsu, hakikatnya keadaan di Kuala Muda adalah aman dan tenteram. Tiada kematian atau kecederaan serius yang berlaku.

"Sehingga sekarang (sidang media) hanya ada beberapa insiden sahaja yang berlaku, bermula daripada insiden (pergaduan) pada awal pagi 16 Disember lalu (Ahad), yang mana hasil siasatan dan risikan yang kita kumpul mendapati insiden itu tiada kaitan dengan permusuhan atau kebencian," katanya dalam sidang media di Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda lewat malam tadi.

Abdul Ghafar berkata kes yang berlaku pada awal pagi Ahad lalu itu adalah kes terpencil yang melibatkan kumpulan pemuda yang berlarutan kepada beberapa insiden lain yang dilakukan dengan tujuan membalas dendam terhadap insiden pertama.

  1. ia berpunca daripada kegiatan lumba motor tetapi telah berlaku pergaduhan yang mana kedua-duanya memanggil kawan masing-masing, dan berlaku empat lagi insiden lain.
  2. Insiden yang didakwa ramai kononnya berlakunya rusuhan di Sungai Petani ini bukan berpunca daripada kebencian, ia tindakan yang dibuat oleh mereka yang kurang bijak. Bagaimanapun polis berjaya mengawal keadaan sehinggalah tersebarnya berita palsu yang boleh mencetuskan kemarahan

Rusuhan Kaum Sungai Petani

Dalam pada itu, Abdul Ghafar turut meminta semua ketua kaum agar dapat memberi penerangan yang jelas berhubung perkara itu kepada masyarakat di kawasan masing-masing.

Kepada semua kaum maklumkan kepada anak buah masing-masing agar jangan bertindak di luar batasan undang-undang terasuk sebarkan fitnah mengatakan berlakunya rusuhan di Sungai Petani, Kedah

[Sumber : Berita Bernama Malaysia]


02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


Rumah terbakar <b>di Sik</b>, empat beranak tinggal sehelai sepinggang <b>...</b>

Posted: 04 Mar 2013 02:40 AM PST

Sik, 4 Mac: Empat beranak di Kampung Belukar di sini tinggal sehelai sepinggang apabila rumah mereka musnah dalam kebakaran hari ini.

Mujur dalam kejadian 8.30 pagi itu, kesemua penghuninya tiada di rumah. Norizan Zainal Abidin, 34, berkata ketika kejadian, dia berada di rumah ibu saudaranya yang terletak tidak jauh dari rumahnya itu manakala suaminya keluar menoreh getah dan dua anak lelaki yang berumur 14 dan tujuh tahun ke sekolah.

"Saya terhidu bau asap ketika berada di rumah ibu saudara yang jaraknya tidak jauh dari rumah saya ketika itu dan bergegas balik. Saya melihat rumah kami sudah terbakar," katanya kepada Bernama ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya dia tidak sempat menyelamatkan apa-apa berikutan api marak dengan cepat dan jiran melarangnya masuk ke dalam rumah.

Suami Norizan, Shaffie Ismail, 44, yang bergegas pulang setelah dihubungi jirannya, bersyukur tiada kemalangan jiwa berlaku dalam kejadian itu.

Api dipadamkan tujuh anggota Bomba Dan Penyelamat dari Balai Bomba Sik. Punca kebakaran dan kerugian masih dalam siasatan. -BERNAMA

 

 

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


pru 13 : mahathir akan bertanding <b>di</b> parlimen <b>kubang pasu</b>?

Posted: 04 Feb 2013 06:24 AM PST

PRU 13 : MAHATHIR AKAN BERTANDING DI PARLIMEN KUBANG PASU?


'; div.innerHTML = summary; } //]]> Melihat kepada gelagat dan tingkah laku mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohammad, blog ini mencadangkan kepada si pencen ini supaya bertanding semula di kerusi Parlimen Kubang Pasu. Ini kerana beliau dilihat lebih berkuasa dan lebih hebat berbanding Perdana Menteri dan menteri-menteri yang ada sekarang.

Setiap hari beliau mengeluarkan kenyataan. Macam-macam kenyataan yang dikeluarkan beliau. Sekali pandang kita tengok beliau acapkali mendahului Najib dalam banyak perkara. Kenyataannya pula jarang sekali disanggah oleh Najib. Anak Tun Razak itu menjadi Pak Pacak dan Tukang 'Hangguk' Mahathir. Apa sahaja yang Mahathir cakap semua di'hangguk' oleh Najib. Apa ilmu yang Doktor ini pakai kita pun tidak tahu.

Tetapi apa yang pasti semua cerita Najib ada dalam 'poket' Mahathir. Najib tak berani bersuara. Sebab itu Najib lantik anak Mahathir yang kalah bertanding Ketua Pemuda Umno jadi anggota kabinetnya. Tetapi tidak memberi ruang kepada Ketua Pemuda Umno yang menang mengalahkan anak Mahathir untuk  sebarang jawatan dalam kabinet.

Mahathir mempunyai pengaruh besar dalam kabinet Najib dan keputusan yang Najib buat. Kalau Pak Lah ada 'geng' tingkat 4, Najib ada Mahathir. Itulah kehebatan Mahathir. Selagi nafsunya tidak dipenuhi dia akan terus bersuara dan memastikan nafsu itu dipenuhi walaupun dengan apa cara sekalipun. Dia sanggup memecat 3 Timbalan Perdana Menteri, beliau sanggup memfitnah dan buat apa sahaja. Sekarang ini anaknya kaya raya, ada syarikat minyak ada macam-macam syarikat yang kontroversi. Salah seorang anaknya mempunya duit sebanyak RM2.9bilion untuk membeli Syarikat San Miguel. Dari mana anaknya dapat duit sebanyak itu ......RM2900 juta bukan sedikit. Kalau diharapkan kepada gaji dan elaun Mahathir takkan dapat dia mengumpul wang sebanyak itu .........dari mana anaknya dapat duit sebanyak itu.

Kini ada satu lagi hasrat dan nafsu serakah Mahathir yang belum tertunai. Ramai mendakwa bahawa beliau mahu anaknya menjejaki Najib yang berjaya menjadi Perdana Menteri. Sebab itu beliau beriya-iya menonjolkan anaknya itu. Najib kelihatan begitu menghormati anak Mahathir apatah lagi Mahathir. Namun akhir-akhir ini kelihatan Mahathir mempunyai agenda untuk mencari pengganti Najib......semakin cepat Najib  pergi semakin cepat Mahathir menggapai cita-citanya .........

Related Articles :

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


PUDIN TTG: Restoran Jannatul Hadramawt: Makanan Arab <b>di Jitra</b>

Posted: 12 Jan 2013 02:00 PM PST

P1120464

Tarikh  :  12 Januari 2013 
Lokasi  :  No. 19, Jalan PJ3, Pekan Jitra 3, 06000 Jitra, Kedah Darulaman.
Coordinate: N06° 15.697 E100° 25.057

Peta Nasi Arab Jitra

Fenomena makanan Arab mula menular ke kawasan utara. Kini sebuah lagi Restoran makanan ala Arab dibuka di Jitra. Diberi nama Jannatul Hadramawt. Terletak di kawasan perniagaan berdekatan dengan Pasaraya Anika. Berada dihujung sekali, sebaris dengan kedai Pusat Pakaian Hari-Hari

Restoran ini mula dibuka pada 24 Disember 2012 lalu.  Dimiliki oleh anak Jitra tempatan iaitu Ustaz Shahril Bin Azmi (bekas guru). Menyediakan makanan Arab ala Yaman (ketua Chefnya dibawa khas dari Yaman). Spesialitinya adalah kebab ayam/kambing yang agak unik disamping Mandhi kambing/Ayam, Syaksukah, Ukhdah, Sandwich, Kacang Ful dan lain-lain lagi. Restoran ini dibuka dari jam 11.30 pagi – 10.30 malam (Isnin – Sabtu) manakala hari Jumaat dibuka dari jam 3.00 petang – 10.30 malam.

Restoran ini pasti menjadi salah satu pilihan keluargaku apabila ingin menikmati juadah ala Arab kerana lokasi yang berdekatan dan rasanya serasi dengan selera kami sekeluarga

Sebarang tempahan/pertanyaan sila hubungi ustaz Sharil di 019-475 6657

CATATAN Restoran Makanan Arab yang Lain (Sila KLIK Link)

P1120478

Bersama Pengurus/pemilik Ustaz Sharil

P1120466-horz

P1120470

P1120473

Mandhi kambing yang sedarppp

P1120474

Kebab daging

P1120477

Syaksukah

02 di kuala kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala kedah - Google Blog Search


Tips Parking Kereta <b>di Kuala Kedah</b>. | Langkawi Blaque Villa <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2013 01:39 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Laluan ke Langkawi melalui jalan darat pasti akan berakhir samada di jeti Kuala Kedah atau jeti Kuala Perlis sebelum menaiki feri ke Pulau lagenda itu. berikut adalah beberapa keadaan beserta tips parking kereta di Kuala ...

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


Inilah Ceritaku: Ikan Bakar Mak Njang@<b>Tanjung Dawai</b>

Posted: 11 Mar 2013 07:24 PM PDT

2nd time bawa Bonda menikmati ikan bakar di sini. 1st time buat abah. Waktu malam, berderet restoran dibuka. Bingung nak cari. Clue: berdekatan pencawang, restoran paling hujung. Kata abah, nak makan punyalah jauh. Sorrylah bah, kat SP bukan takde tapi sekali sekala mai jauh dari Selatan, kena cari yang "fingers lickin' good"..heeee Kerang bakar dan udang goreng tepung (udang laut) sudah selesai masuk perut, tak teringat mahu diambil gambarnya .Almaklum, nasi belum tiba lagi waktu itu. 40 minit memandu dari SP kan, laparrrr. Seafoodnya fresh. Tu yang buat Abah berselera makan. Berbaloi kan berjalan jauh bah? Selalunya nasi akan dihidang bila ikan sudah siap dibakar. Ikan jenahak dan sotong bakar di sini memang marvellous. Lain kan bah cara orang Kedah dan Johor bakar ikan? Biasa jumpa kat Johor, berlapik daun pisang. Adakala dilumur sambal diatasnya dan dicicah sambal kicap potong. Kenyang makan, alhamdulillah. Sempat lagi diusik Abah. Jauh nak balik...belum sempat tiba rumah, perut dah lapar balik, huhu....

P/S Abah disahkan menghidap kanser darah tahun 2000 (13 tahun lalu) . Dia sepatutnya menjalani 6 kali kimoterapi. Bagaimanapun, kerana kesihatannya bertambah baik, dia menjalani 4 kali kimoterapi saja. Alhamdulillah, dia sihat sekarang, boleh ke sana sini dengan bas dan keretapi, baru saja balik umrah. Dia berpegang pada kata-kata seorang doktor wanita waktu mula-mula berulang alik ke hospital dulu.."ramai pesakit kanser mati bukan kerana sakit kanser tu pakcik tapi kerana tak makan (banyak pantang),," Sejak itu apa yang teringin ditekaknya, seboleh-bolehnya akan dituruti oleh Bonda dan anak-anaknya.


(Gambar) Suasana Malam <b>di</b> Pantai <b>Tanjung Dawai</b>, Sungai Petani <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2013 06:38 PM PST

Semasa Percutian di Pulau Pinang dan Kedah tahun lepas, sempatla singgah di Pantai Tanjung Dawai, Sungai Petani pekena Ikar Bakar. Sempatla snap gambar pemandangan malam di pantai ini.

Pantai Tanjung Dawai Sungai Petani 1

Biru-Biru, Pulau di sebelah sana. Umm, lupa pula pulau apa

Pantai Tanjung Dawai Sungai Petani 2

Ramai juga yang lepak di pantai time ni
Pantai Tanjung Dawai Sungai Petani 4

Dah lama tak tengok pemandangan camni. Dulu kecil-kecil, tiap-tiap minggu katakan pergi pantai
Pantai Tanjung Dawai Sungai Petani 5

Indahnya Alam Ciptaan Tuhan
Pantai Tanjung Dawai Sungai Petani 6

Jom ke Pulau
Pantai Tanjung Dawai Sungai Petani 7

Next time, InsyaAllah singgahi lagi di sini. Ikan Bakar di sini memang sedap

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


Wordless Wednesday: Sambutan Maulidur Rasul <b>di Kuala Ketil</b>

Posted: 05 Feb 2013 02:00 PM PST

بسم الله الرحمن الرحيم


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

Kedah Times: Kampus boleh BINA, Masjid tidak Boleh

Posted: 16 Mar 2013 08:54 PM PDT


Kedahtimes juga tertanya kenapa KUIN sangat tergesa-gesa untuk berpindah ke kampus baru Kuala Ketil. Sedangkan kemudahan asas untuk pelajar, staf dan lain-lain masih belum lengkap.
Apakah kerana pihak pengurusan ingin menunjukkan yanh mereka berjaya membina kampus baru tanpa bantuan pusat?
Apakah mereka sudah tersilap membuat perasmian kampus walaupun belum siap sepenuhnya? 

Tetapi kita semua tahu, inilah sikap memang lah sikap dan perangai sebenar pengerusi dan rektor KUIN. Pengerusi yang perongois dan panas baran tidak peduli apa orang cakap. Dia saja yang betul dalam segalanya. 
Dan rektor pulak yang jenis tidak dengar cakap orang. Dia lakukan apa saja demi mencapai cita-citanya hatta mengenepikan peraturan yang ditetapkan oleh KPT. Contohnya ialah sijil MQA untuk ijazah sarjana pengajian alquran diteruskan juga tanpa kelulusan. Begitu juga dengan pengambilan pelajar yang kelulusan STAM mereka tidak mencapai tahap yang diperlukan. 
Kini staf yang selama ini gaji dan potongan tidak menentu terpaksa berpindah ke Kuala Ketil. Kos meningkat samada untuk sewa rumah atau pengangkutan. 
Tidak tahulah apa pulak akan terjadi selepas ini jika sumber kewangan KUIN merosot kerana operasi kampus baru memerlukan kewangan yang lebih banyak. Apakah elaun pekerja dan sebagainya akan dipotong?

Berbalik kepada persediaan asas kampus seperti asrama pelajar, masjid dan kuarter pekerja yang tiada, apakah penyelesaian interim yang disediakan KUIN? Apakah pelajar akan ditempatkan didalam kuliah pelajar yang sudah tentu tidak selesa. Apakah pelajar terpaksa mencari rumah sewa sendiri tanpa bantuan KUIN?
Jika Putrajaya dimulakan dengan pembinaan Masjid, tetapi KUIN sebuah universiti pengajian Islam dibina tanpa Masjid. Inilah Islamnya PAS Kedah. 
Kemanakah duit peruntukan untuk pembinaan masjid dan asrama pelajar yang termasuk dalam pakej keseluruhan?
Nampaknya dekat dengan pilihanraya, PAS semakin menggelabah untuk menunjukkan apa yang mereka berjaya lakukan. Dan nampaknya PAS Kedah tidak mampu membina sebiji Masjid pun walaupuan peruntukan sudah ada. 
Mukhriz persoal KUIN gagal sedia asrama pelajar
JITRA: Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir mempersoalkan kegagalan kerajaan negeri menyediakan asrama pelajar secukupnya di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kuala Ketil sedangkan kos pembinaannya merangkumi bangunan penginapan pelajar. 
Beliau yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, sangat membimbangkan apabila pelajar dikatakan terpaksa tinggal di dalam bangunan kuliah yang dijadikan tempat penginapan pelajar. 
"Saya pun bingung kenapa perkara ini boleh berlaku, sebab jumlah kos pembinaan (RM330 juta) cukup untuk membina semuanya (termasuk masjid dan asrama). Jumlah yang dibelanjakan tidak berkurangan, kita nak tahu ke mana perginya duit itu. 
"Adakah ia digunakan untuk perkara tidak berfaedah yang tidak termasuk dalam perancangan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen 1Litar@Kedah di Taman Aman di sini, hari ini. 
"Di manakah maruah kita sebagai anak Kedah, apabila satu projek yang diangkat sebagai kebanggaan kerajaan negeri, tetapi ia serba kekurangan. Masjid dan asrama tidak dibina walaupun ada dalam pelan dan sekarang pelajar pula hendak disuruh duduk dalam bilik kuliah. 
"Ini bukan caranya hendak memberi keselesaan kepada institusi yang bergelar kolej universiti. Ini bukan satu kebanggaan tetapi satu kegagalan kerajaan PAS Kedah," kata Mukhriz. 
Beliau meminta Kementerian Pengajian Tinggi campur tangan dalam isu itu bagi membantu pelajar. - BERNAMA

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


Minah Saleh Bercinta dengan Melayu <b>di Langkawi</b> | ! Erti Kehidupan...

Posted: 24 Feb 2013 07:46 PM PST

Pergh...!! tajuk nak A jer yer dak..?

Baru ni gua ada pergi ke langkawi tajaan Tareeq Al-Jannah....banyak la tempat2 menarik yang gua pergi...(nanti gua cerita kemudian)

 Di suatu pulau ni sedang gua lepak seorang2...tiba2 ada minah saleh tegur gua

 Jesicca : Hai...u peminat Arsenal yer..

 Ujang : Yup...*sambil buat muka comel

 Jesicca : Hai nama saya jesicca..*sambil hulur tangan 

Ujang : hai jesicca...saya ujang, awak dari mana

 Jesicca :  Saya dari german..saja datang bercuri di Langkawi..

 Ujang  : Owh....*jawap ringkas sebab malas nak layan

 Jesicca :  muka awak macam player Arsenal la..Arteta..

 Ujang : wahahahahahaahhahahaha *gelak iklas tak iklas sangat

 Jesicca : serius la..i peminat arsenal gak.

Jesicca : Erm..saya datang Malaysia seorang..sudi ke teman saya..

Ujang : Sori saya sudah berkahwin *jawap gua gentle

Jesicca  : owh yer ker..., erm..ok

Ujang : ok la saya nak pergi mandi..

Jesicca : kejap2...nak ambil gambar dengan awak dulu

Ujang : ok....


* dekat langkawi memang ramai gak orang melayu kapel dengan minah saleh...

JOM SHOPPING <b>DI LANGKAWI</b> | YOUR DREAM HOLIDAYS

Posted: 26 Feb 2013 02:48 AM PST

2Hari 1Malam



Hari 1 / Jumaat /Malam : Bertolak dari Selangor ke K.Perlis

Hari 2 / Sabtu:

Tiba di jeti Langkawi , 8 jam lawatan membeli-belah di Idaman suri, Haji Ismail Group dan lain –lain.

Hari 3/ Ahad: 

4 Jam lawatan membeli-belah di pekan kuah atau jetty langkawi. Bertolak pulang ke Selangor.
Harga Termasuk: Penginapan di pekan kuah, Sarapan pagi di hotel, Bas (pergi/balik) dari Selangor ke k.perlis, Bas di Langkawi, Lawatan membeli-belah seperti yang tertera di jadual perjalanan, Tiket ferry langkawi, Tipping pemandu bas.
Harga Tidak Termasuk: Makan, perbelanjaan sendiri, lawatan tambahan(tidak tertera dalam jadual perjalanan), Insuran perjalanan.

MYR 299 / Seorang

Harga tertakluk kepada terma & syarat

Harga tidak tertakluk pada cuti sekolah & cuti umum.

                Jom shopping Raya!!


Sumpahan Mahsuri <b>Di Langkawi</b>

Posted: 15 Dec 2012 12:41 AM PST

Sudah menjadi suatu kebiasaan, melancong ke Langkawi sudah pasti Makam Mahsuri antara destinasi utama yang dilawatinya. Pernahkah anda berkunjung ke Makam Mahsuri? Di sini tersimpannya kisah misteri sumpahan Mahsuri yang dibunuh angkara fitnah. Jika anda berkunjung ke sini, terdapat pelbagai koleksi pra sejarah yang dipamerkan. Selain itu, mereka juga menyediakan satu panggung mini yang menceritakan kisah awal Mahsuri sehinggalah ia mati dibunuh. Mahsuri binti Pandak Maya merupakan seorang gadis kelahiran Pulau Langkawi. Beliau dilahirkan oleh pasangan Pandak Maya dan Mak Andam pada penghujung kurun ke-18 Masihi di Kampung Ulu Melaka, Langkawi. Mahsuri turut digelar sebagai Puteri Mahsuri dan dengan jolokan Puteri Langkawi.

Kehidupan dan sejarah Mahsuri telah dilitupi lagenda pulau tersebut yang sememangnya terkenal dengan lagenda dan kisah rakyatnya. Kisah yang paling popular tentang kehidupan beliau adalah ketika saat akhir sebelum beliau dibunuh yang hingga kini dijadikan sebagai bahan untuk persembahan teater bangsawan hinggalah kepada cerita kanak-kanak.


Kehidupan Mahsuri

Kehidupan awal Mahsuri adalah sewaktu Langkawi di bawah pemerintahan Sultan Abdullah Mukarram Shah III (1778-1797) dan Sultan Ziyauddin Mukarram Shah II ibni al-Marhum Sultan Muhammad Jiwa Zainal Azilin Muadzam Shah (1797-1803) iaitu ketika Pandak Maya baru sahaja berhijrah ke Langkawi.

Dikhabarkan bahawa pasangan Pandak Maya dan Mak Andam (ada menyatakan nama ibunya adalah Mak Endah Alang) datang dari Siam. Pandak Maya boleh dikatakan sabagai orang yang berada serta kaya di Langkawi kerana mempunyai tanah sawah yang luas dan terlibat dengan perniagaan sarang Burung Layang-layang Padi.

Kelahiran Mahsuri turut dibayangi lagenda apabila sesetengah masyarakat percaya bahawa selepas ibunya (yang tidak pernah mempunyai anak) memakan kerak nasi yang dijumpai di sawah, akhirnya mengandung dan melahirkan Mahsuri. Kehidupan Mahsuri dikhabarkan adalah seperti anak gadis Melayu yang lain yang diasuh dengan tatasusila dan kesantunan masyarakat Melayu. Walau bagaimanapun, kecantikan Mahsuri membawa kepada iri hati dan kecemburuan masyarakat setempat terutamanya di kalangan kaum wanita. Masakan tidak kerana di mana sahaja orang asyik memuji-muji kejelitaannya.

Mahsuri dikahwinkan dengan seorang pemuda dan pahlawan tempatan iaitu Wan Derus, salah seorang anak kepada wakil Sultan di Langkawi, Wah Yahya (atau dengan gelaran Datuk Pekerma Jaya) dan Wan Mahura.


Fitnah Yang Menimpa Mahsuri

Ketika pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II ibni al-Marhum Sultan Ziyauddin Mukarram Shah (1803-1843), hubungan Kedah-Siam menjadi keruh. Mahsuri pada ketika itu sedang hamil sewaktu Wan Derus keluar dari Langkawi (tidak diketahui tujuannya tetapi sumber menyatakan beliau berperang dengan tentera Siam di Kuala Kedah). Sepeninggalan Wan Derus, Mahsuri dikatakan tinggal bersama ibu bapanya. Ketika itu, Deramang, seorang penyair kembara (sesetengah sumber mengatakan beliau peniaga) singgah di Langkawi. Kebolehannya menambat hati penduduk Langkawi. Dengan ehsan ibu bapa Mahsuri, Deramang tinggal di rumahnya untuk mengajarkan syair dan dendang.

Kebolehan Deramang bersyair menaikkan nama Mahsuri sebagai tuan rumah dan menimbulkan kecemburuan Wan Mahura, ibu mertuanya juga sebagai isteri pembesar pulau Langkawi. Kelahiran anak Mahsuri, Wan Hakim, mencetuskan fitnah apabila Wan Mahura menuduh Mahsuri bermukah (melakukan hubungan sulit) dengan Deramang.

Atas sebab itu, Mahsuri dan Deramang ditangkap dan dijatuhi hukuman bunuh oleh bapa mertuanya sendiri akibat termakan hasutan isterinya itu. Tanpa menunggu Wan Derus pulang, Mahsuri dan Deramang diseret ke Padang Matsirat (pusat Langkawi ketika itu), untuk dijatuhkan hukuman mati. Mahsuri diikat di sebatang pokok dan ditikam dengan tombak. Menurut lagenda, tombak yang digunakan tidak dapat menembusi tubuh Mahsuri. Akibat terseksa,Mahsuri mendedahkan bahawa dia hanya dapat ditikam dengan tombak sakti (terdapat pihak yang menyatakan bahawa senjata itu adalah keris) yang terdapat pada alang rumahnya.

Kata-kata terakhir Mahsuri amatlah masyhur apabila ianya seringkali diulang dalam mana-mana persembahan. Ayat-ayat terakhir Mahsuri adalah berupa sumpahan untuk tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi kerana beliau mangsa fitnah dan mengutuk pulau Langkawi untuk tidak tenteram ibarat padang jarak padang tekukur selama tujuh keturunan.

Walaupun dipujuk dan dirayu oleh ibu bapa Mahsuri, hukuman terus dijalankan dan Mahsuri dibunuh tanpa sebarang belas kasihan. Menurut lagenda, Mahsuri mengalirkan darah berwarna putih yang membuktikan dia seorang wanita yang suci dari dosa serta kata-katanya yang tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi. Deramang turut dibunuh kemudiannya walaupun melawan. Mahsuri dikebumikan oleh ibu bapanya bersebelahan dengan harta tebusan yang ingin digunakan untuk menebusnya. Mahsuri dikatakan meninggal pada tahun 1819 Masihi bersamaan 1235 Hijrah.


Sumpahan Mahsuri

Seminggu selepas Mahsuri dibunuh, Wan Derus pulang setelah Kedah gagal menewaskan Siam. Selepas mengetahui akan hakikat tentang isterinya, dia kecewa lalu membawa anaknya, Wan Hakim keluar dari Siam. Sejurus itu, tentera Siam menyerang pulau tersebut. Langkawi hancur dan hangus.

Datuk Pekerma Jaya melarikan diri bersama bersama orang kuatnya, Panglima Hitam. Malangnya, Datuk Pekerma Jaya ditangkap oleh tentera Siam di Sungai Langkanah dan diseksa serta dibunuh dengan kejam. Begitu juga dengan Wan Mahura yang dirogol dan diseksa tentera Siam. Anak mereka, Wan Muhamad Ali bergegas pulang dari Pulau Pinang untuk membalas dendam. Kejayaannya mendorong sultan melantiknya sebagai pengganti ayahnya. Walau bagaimanapun, pulau Langkawi tidak pernah makmur kerana kegiatan lanun dan jenayah berleluasa.


Penutup Sumpahan

Sebelum 1980-an, Langkawi memang tidak makmur hinggakan orang mengatakan yang kerbau lebih banyak berbanding manusia di sana. Sewaktu Tunku Abdul Rahman masih menjadi pegawai daerah, Tunku sentiasa melawat Langkawi tetapi tiada siapa yang tahu di mana Mahsuri dikebumikan. Maka, Tunku mencari sehingga menemui sebuah kubur yang tersembunyi lalu dibinakan sebuah makam, yang dikenali sebagai Makam Mahsuri.

Menjelang 1980-an, Langkawi menjadi lebih makmur (satu daripadanya disebabkan kedatangan pekerja untuk membina makam Mahsuri). Ada yang menyatakan kemakmuran itu disebabkan lahirnya keturunan ketujuh Mahsuri (ada yang mengatakan kelapan) menamatkan segala sumpahan Mahsuri ke atas pulau Langkawi. Keturunan ketujuh Mahsuri iaitu Sirintra Yayee atau Nong May atau nama Melayunya, Wan Aishah binti Wan Nawawi menetap di pulau Phuket, Thailand ketika pertama kali dijejaki.

Kebetulan pula ketika itu, Langkawi menjadi pusat pelancongan dan jualan bebas cukai lalu menarik lebih ramai pengunjung ke pulau itu. Perdana Menteri Malaysia yang keempat, Tun Dr. Mahathir turut membantu mempromosikan Langkawi dengan menambahkan infrastruktur dan menjadikannya pusat pertunjukan seperti LIMA.

Walaupun misteri sumpahan Mahsuri sudah berakhir (barangkali), namun hakikatnya segala kejadian itu sudah ditentukan dalam catatan takdir. Terpulang pada kebijaksanaan masing-masing untuk mentafsirkannya. Apa yang pasti, kisah Mahsuri tetap menjadi lagenda yang sukar dilupakan. Mungkin kisah tersebut terus berulang dalam kehidupan kita yang semakin moden ini. Akibat sifat iri hati dan fitnah, orang yang tidak berdosa menjadi korban.


Nak tahu lebih mendalam? sila datang ke Langkawi :rclol:

You can't view the links! Click here to register or

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


Mohamad Sabu akan beraksi <b>di</b> Parlimen <b>Pendang</b> untuk meluncur <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2013 06:14 AM PST

Benarkah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu akan bertarung di Parlimen Pendang, Kedah yang kini diwakili Dato' Dr Hayati Osman? Saya tidak mengiyakannya tetapi amat berharap tokoh karismatik PAS ini mendapat kerusi parlimen yang selamat untuk membawa beliau ke Putrajaya. Mungkin ada yang tak setuju tapi parlimen Pendang adalah kawasan terbaik untuk seorang Timbalan Presiden PAS seperti Mohamad Sabu.
Khabarnya PAS Pendang juga sudah memberi "lampu hijau" kepada Abang Mad untuk beradu pengaruh di sini. Selepas kematian Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor, kerusi ini terus disandang oleh Dr Hayati sehingga kini. Tetapi dalam PRK selepas kematian Ustaz Fadzil, Dr Hayati kalah tipis di kerusi ini sehinggalah beliau bertarung sekali lagi dalam PRU berikutnya, beliau menang. 
Dr Hayati dikatakan akan berpindah ke kerusi Dun Tokai bagi memberi laluan kepada Abang Mad. Dun ini sekarang diwakili Dato' Taulan Rasul, Exco Kerajaan Kedah yang juga Pemangku Yang DiPertua PAS Pendang. Adakah Abang Mad berjaya dalam misinya di Pendang, sama-sama kita ikuti wabak ini sehinggalah pada hari penamaan calon nanti.

KERENGGA: Mohamad Sabu akan beraksi <b>di</b> Parlimen <b>Pendang</b> <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2013 06:10 AM PST

Khabarnya PAS Pendang juga sudah memberi "lampu hijau" kepada Abang Mad untuk beradu pengaruh di sini. Selepas kematian Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor, kerusi ini terus disandang oleh Dr Hayati sehingga kini. Tetapi dalam PRK selepas kematian Ustaz Fadzil, Dr Hayati kalah tipis di kerusi ini sehinggalah beliau bertarung sekali lagi dalam PRU berikutnya, beliau menang.
Dr Hayati dikatakan akan berpindah ke kerusi Dun Tokai bagi memberi laluan kepada Abang Mad. Dun ini sekarang diwakili Dato' Taulan Rasul, Exco Kerajaan Kedah yang juga Pemangku Yang DiPertua PAS Pendang. Adakah Abang Mad berjaya dalam misinya di Pendang, sama-sama kita ikuti wabak ini sehinggalah pada hari penamaan calon nanti.

Umum: Bengkel Penulisan Islamik Bersama Hilal Asyraf <b>di Pendang</b> <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 12:55 AM PST

[DISCOUNT 25% Untuk Bengkel Penulisan Islamik Bersama Hilal Asyraf di Pendang Lake Resort]

Detail program:
Tempat: Pendang Lake Resort, Pendang, Kedah Darul Aman.
Tarikh: 2hb Februari 2013
Masa: 8.30pagi – 5.00petang.
Pengendali: Hilal Asyraf.
Bilangan slot: 5 slot.
- Niat, Matlamat, Disiplin dalam Kekuatan Seorang Penulis.
- Menjemput Idea dan bagaimana Membumikannya.
- Teknik Graf Penceritaan(cara merangka cerita)
- Salah silap biasa dalam tatabahasa.
- Blog dan kepentingannya pada karier penulisan.

Harga:

RM200. Daftar sebelum 1hb Februari – Discount 25% = RM150.

Minum pagi, makan tengahari, minum petang dan sijil disediakan!
Cara mendaftar:

Sila SMS: BPIZU<nama penuh> <no.ic> <e-mail> ke 019-3499039

Setelah mendapat respon, Sila bank in 50% wang pendaftaran ke akaun: MAYBANK 164472294793 (MUHAMMAD AR-RASYID JAAFAR)

Kepada yang berminat, sila mendaftar dengan segera sebelum tiba 1hb Februari 2013. Promosi 25% tamat pada 12.00 malam, 31hb Januari 2013.

Biodata Pengendali Bengkel: Hilal Asyraf

Nama penuh: Muhammad Hilal Asyraf bin Abd Razak.

Lahir pada:  16hb Januari 1989,

merupakan anak sulung kepada 4 orang adik beradik.

Status: Telah berkahwin pada 070712

Asal: Johor.

—————–

Pendidikan

—————–

Mendapat pendidikan Sekolah Rendah di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Senai, Johor. 1995-2001.

Menyambung pendidikan Sekolah Menengah di Ma'had At-Tarbiyah Al-Islamiyyah(MATRI), Beseri, Perlis. 2002-2008.

Meneruskan pengajian ke peringkat ijazah di Yarmouk University, Irbid, Jordan. 2008-2012.

Kini memegang ijazah B.A(hons) Usuluddin dari University of Yarmouk.

—————————————————

Pengalaman Dalam Bidang Penulisan

—————————————————-

Merupakan seorang penulis buku-buku motivasi dan novel-novel Islamik semenjak tahun 2009.

Semenjak tahun 2009-2012, beliau telah menghasilkan 20 buah karya.

9 buah Novel Islamik – Novel VT, Relasi, Terasing, Remaja Mulia(kategori kanak2), Sinergi, Hero, Remaja Harapan(kategori kanak2) Takdir: Cahaya Yang Tidak Terpadam, dan Novel Misi Hero.

7 buah Buku Motivasi – LangitIlahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita, LangitIlahi2: Kembara Hamba Mencari Cahaya, LangitIlahi3: Fanzuru – Maka Lihatlah, Buku Motivasi Batu-Bata Kehidupan, Buku Motivasi Cinta – Sebelum Aku Bernikah, Buku Motivasi Irkam Ma'ana – Naiklah Bersama Kami dan Buku Motivasi Untuk Kita Pendosa: Harapan Selalu Ada.

2 buah Kumpulan Cerpen – Kumpulan Cerpen Matahari dan Kumpulan Cerpen Simfoni Cinta.

1 buah kumpulan puisi – Kumpulan Lantunan Bicara: Meniti Kehidupan Ini KeranaNya.

 Pernah memenangi Hadiah Sastera Johor dalam kategori Novel kanak-kanak melalui Novel Remaja Mulia.

Pernah dijemput sebagai tetamu di TV1 untuk Novel Remaja Mulia dan dijemput mengisi slot Sinopsis di TV1 juga untuk Buku Motivasi Batu-Bata Kehidupan, dan Nasi Lemak Kopi O di TV9 untuk Buku Motivasi Batu-Bata Kehidupan.

Juga merupakan Kolumnis di beberapa buah Majalah seperti:

1 – Majalah Anis (2010-2011)

2 – Majalah HALUAN (2010-kini)

3 – Majalah Remaja (Sepanjang Tahun 2012)

4 – Majalah JOM! (2012-kini)

Keaktifan beliau di dalam medan penulisan menarik minat Kedai Buku besar Malaysia, Kinokuniya, KLCC untuk mendedikasikan buat beliau satu ruang khas di kedai buku tersebut:

Jangan lepaskan peluang untuk berbengkel bersama beliau!

Daftar segera, sebelum terlambat!

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


Tempat Penginapan <b>di Yan, Kedah</b> | utara dan selatan

Posted: 11 Jan 2013 07:46 AM PST


Ewah dah macam tahun melawat Kedah la pulak kan tiba-tiba buat entry berkaitan penginapan di daerah Yan, Kedah. Sebenarnya ni salah satu entry review berkaitan perkahwinan i november lepas. Memang semua sedia maklum kalau buat event kenduri mesti ramai saudara-mara, kawan-kawan dan family pengantin lelaki datang. Jadi tempat penginapan sampingan sangat diperlukan memandangkan rumah i agak sempit. 
Daerah Yan bukan lah maju macam bandar besar yang tersangat berlambak hotel berbintang, motel, resort dah sewilayah dengannya. Tapi bukanlah sampai tahap tak ada tempat penginapan langsung. Untuk pengetahuan semua, (hahaha.. tiba-tiba tergelak sendiri dengan ayat skema itu) daerah Yan adalah daerah pelancongan. walaupun tak ada hotel motel grand berbintang-bintang, tapi daerah Yan ada banyak homestay dan chalet. Masih mengekalkan budaya sopan santun kampung gitu. 
Kesuma Homestay ni terletak di Taman Pantai Murni yang berdekatan dengan Pantai Murni. Jadi pagi petang siang malam boleh dengar ombak menderu. I booking Kesuma Homestay ni untuk family in law.   
Kesuma Homestay ni ada sediakan tiga rumah tapi i cuma  booking dua rumah sahaja. Kesuma 1 dan 2 . Untuk Kesuma 1 ada lima bilik (RM350) dan Kesuma 2 ada tiga bilik (RM180).  Selain menyewa secara sebuah rumah, perkhidmatan menyewa bilik sahaja pun disediakan. harganya lebih kurang RM70 semalaman. Perkhidmatan menyewa rumah dan tapak untuk dijadikan rumah kenduri pun disediakan juga. Senang kan tak payah nak leceh mengemas rumah sendiri. 
Feedback dari family in law kedua-dua homestay ni selesa, bersih, ada kemudahan penghawa dingin dan televisyen. KESUMA HOMESTAY - 0124310685 . 
Juga terletak di kawasan Pantai Murni. Homestay ni i booking untuk  saudara dari Pahang. Alasan utama i pilih homestay di kawasan Pantai Murni sebab dekat dengan rumah i. tak sampai 5 minit perjalanan pun :)
Walaupun rupa paras dari luar nampak kurang cun, tapi kemudahan di dalam homestay ni sangat memuaskan. Terdapat 3 bilik dan 2 bilik air. Lengkap dengan semua kemudahan seperti dapur, televisyen, perabot dan penghawa dingin. Rate untuk 1 malam adalah RM150. 
Pemandangan dari luar tingkap dan pintu. Angin sepoi-sepoi bahasa yang sangat ohsem! HOMESTAY PANTAI MURNI -0194938466 / 01114710424
D'Yan Chalet adalah milik Majlis Daerah Yan. Terletak di Air Terjun Titi Hayun. Memang syok tidur sambil dengar bunyi air terjun. Lepas bangun tidur terus boleh terjun ke dalam air. sangat nikmat! haha. 
I booking 3 chalet untuk kawan-kawan dari Johor. Rate untuk 1 malam adalah RM70. Pemandangan dan suasana memang dijamin sangat tenang. Cuma lokasinya agak  gelap pada waktu malam. Jarak dari rumah i lebihkurang 8kilometer sahaja. untuk maklumat lanjut lagi boleh visit website MDY.
sekian review tempat penginapan . daaa :) 

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Feb 2013 01:39 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kejadian oleh qulmann: <b>Yan</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 05 Dec 2012 09:40 AM PST

6-10 Disember penggambaran di Yan, Kedah.

EDtv: Bergambar <b>di</b> sawah padi <b>Yan Kedah</b>!

Posted: 19 Nov 2012 07:55 PM PST

Hai, ED bercuti menulis blog pada minggu lepas kerana ED mahu menghadiri majlis perkahwinan rakan sekerja sekaligus jalan-jalan di Yan Kedah. Ini merupakan kali pertama ED menjejakkan kaki di negeri jelapang padi tersebut. Sebelum ini, ED teringin sangat nak bergambar di hamparan sawah padi yang nun menghijau jika sampai ke Kedah. Bila dah sampai, apa lagi.. ED tak nak melepaskan peluang bergambar di sawah padi. Jom!
 Cantiknya pemandangan di sawah padi.. Lokasi Yan Kedah.
 Sukanya dapat bergambar di sini..
 ED sangkut kamera di ranting pokok, set masa dan bolehlah bergambar dengan semua rakan.. haha..
Maaf, ED jakun sikit nampak sawah padi sebab pertama kali nampak. Haha.. Sampai di Yan Kedah, ada beberapa tempat lagi yang ED pergi selain menghadiri kerja kahwin kawan ED. Teruskan bersama blog EDtv untuk mengetahui destinasi seterusnya. Udada Ubabye!!
ED: saya pencinta alam sekitar.. haha..
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved