ads

Sabtu, 12 Oktober 2013

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


Nazira&#39;s Cottage Telling Story: Kenangan PRU <b>di Gurun Kedah</b>

Posted: 26 Aug 2013 10:36 PM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/ss.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

ALFAYYADH RESOURCES: Terminal EzeeLink kini <b>di Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 17 Jul 2013 10:56 PM PDT

Terminal EzeeLink kini berada di No. 95, Bangunan Kedai Taman Utama, Gurun, Kedah...
Nak tau kedai yang mana 1, tgk depan kedai ada bunting merah menyala nie..haaa tu la kedai dia..
Jom ramai2 p beli topup, bayaq bil, beli insurans kemalangan & macam-macam lagi...

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 03:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Venoth&#39;s Culinary Adventures: Restaurant Thian Hoe @ <b>Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Restaurant Thian Hoe is one of the famous restaurants in Gurun, Kedah. It is located right alongside the main trunk road, beside a Shell station and not very far away from the foothill of Mount Jerai. 

It is mainly famous for it's Duck Soup Kuey Tiow which is served in the mornings right up to lunch. As we were in the vicinity today, we decided to drop by for lunch but once we arrived here, we got to know that that dish was sold out for the day. 

Once we were told that, we then asked the boss what else they serve and he mentioned that they do all the usual Chinese dishes as well. We decided to go for that then. We went through a few of the items we wished to order and off he was. He also informed us that usually the Duck Soup Kuey Tiow is sold out by about 12.30 pm and we had only arrived here at about 2 pm. That is why the restaurant seems a little empty at this time. Right after leaving us, he then went into the kitchen which is open air in concept and did the cooking himself. Of course, there were many there who were helping him with the preparations. Within a short while, the dishes started arriving.

For a small town, the fish is definitely not cheap but I still think that it is okay. The preparation was also slightly different compared to the type we get in Central Peninsular Malaysia. There were loads of pickled vegetables on the fish which I found to be unique as well. As for the taste, the fish did score well. It was well cleaned and did not have the usual smell. It could have been fried to a little more crisp level but still this was good enough. Definitely a different style of preparation. I would rate this dish at 8/10 .

The next dish that we ordered was the above Claypot Tofu. This is the small version and is surely sufficient for three pax. I would say that this dish was very well done. Everything was absolutely perfect and there is no room for me to comment at all. I would rate this dish at 10/10 .

The above Kangkung Belacan was absolutely heavenly. The Belacan paste was of a good quality and fresh and he had sparingly used it in the dish. It was also spiced well and there were loads of sliced chicken meat in the dish. This practice of putting chicken into this dish was also something unique that I had observed here only. I would again rate this dish at 10/10 .
As there were only two of us, the above dishes were more than enough and I too needed to keep myself awake as I was driving onwards to Kulim. If you happen to be in Gurun, do give this restaurant a try and it is worth while the effort of finding this restaurant. Do use the GPS coordinates as the address may be difficult to search. Two key landmarks here are the Shell Station and the Foothill of Mount Jerai and you should not miss this place. 
Address: Lot 6740, Jalan Besar, 08300 Gurun, Kedah, Malaysia.
GPS: N05° 48.980′ E100° 28.695′
Opening Hours: 0800 - 2230 Daily 

02 di kuala kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :- di kuala kedah - Google Blog Search

02 di kuala kedah - Google Blog Search


PANASS!! Mandi Mayat Secara Berdiri Amalan Syiah <b>di Kuala Kedah</b>?

Posted: 11 Aug 2013 06:12 AM PDT


Cerita mengenai syiah di Kedah ni semakin parah, ingat kat Pendang saja tersebar ajaran syiah, rupanya di Kuala Kedah pun dah ramai.

Mengikut blog Medan Tempur, disebalik laporan isu jenazah pengikut Syiah diuruskan mengikut fahaman Syiah baru baru ini, rupa rupanya ada cerita yang tersembunyi dibelakang isu itu..

Baru baru ini, aku dapat maklumat bahawa pengikut Syiah yang meninggal dunia itu adalah ahli Pas dan pernah menjawat jawatan dalam Pas Kuala Kedah..

Menurut sumber, si mati telah mewasiatkan secara bertulis kepada ketua Syiah Kedah dan kepada keluarga si mati secara lisan supaya berbuat demikian (kebumikan mengikut fahaman Syiah) ketika sedang sakit di sebuah hospital.

Selepas si mati meninggal dunia, jenazah beliau dibawa balik ke Kuala Kedah dan segala urusan mandi dan kafankan jenazah mengikut wasiat yang ditulis si mati.. Orang orang kampung tidak dibenarkan untuk melihat urusan mandi mayat kerana kumpulan Syiah yang didatangkan khas dari Pendang melakukan semua proses ini..

Menurut sumber lagi, si mati dimandikan dengan cara menegak dan dikafankan dengan kain yang ditulis doa doa didatangkan khas dari Iran..

Di fahamkan semua pimpinan Pas Kedah datang ziarah arwah dan beberapa pemimpin Pas pusat juga datang tetapi mereka tidak menegur langsung upacara tersebut..

Yang peliknya pemimpin Pas seperti menghalalkan ajaran Syiah dalam parti mereka dengan membiarkan hal ini berlaku tanpa ada sebarang suara untuk menyekat ajaran ini.

Ini bermakna pimpinan tertinggi Pas tahu bahawa ada dikalangan ahli mereka menganut syiah. Malah ada diantara pimpinan tertinggi Pas juga 'mesra' syiah, cuma masih belum berani 'istihar' diri syiah sepenuhnya.

Mc harap, penguatkuasa dan jabatan agama kena benteras syiah secara serius, kalau tak ianya akan terus menular dalam masyarakat.

Harap serius teliti setiap laporan mengenai syiah sebab ianya laporan dari masyarakat. Kalau ianya tak teruk, masyarakat takkan bertindak.


McTheory:
Takkan nak tunggu teruk baru nak bertindak?

kamera kupang: Panas !! Lebai #Syiah buat kecoh <b>di Kuala Kedah</b> <b>...</b>

Posted: 11 Aug 2013 11:38 PM PDT


Mudah sangat kah bangsa melayu terpesong? Andai hal aqidah yg mnjadi prioriti dlm hidup pn bole terpesong apa pula hal2 kecil sperti kedaulatan negara? Umum mgetahui ujudnya fahaman syiah adalah gara2 mulut celupar seorang yahudi yg mggelar saidina Ali sbgai tuhan, umum juga mgetahui kbangkitan dajal adalah di Iran, ibunegara bg syiah. [KOMEN BLOG]
Maklumat dari Medan Tempur bahawa pengikut Syiah yang meninggal dunia itu adalah ahli Pas dan pernah menjawat jawatan dalam Pas Kuala Kedah..Menurut sumber, si mati telah mewasiatkan secara bertulis kepada ketua Syiah Kedah dan kepada keluarga si mati secara lisan supaya berbuat demikian(kebumikan mengikut fahaman Syiah)ketika sedang sakit di sebuah hospital.
Malaysiakini Pertahan Syiah Sesat:-

Malaysiakini memang sengaja cari pasat. Itu Syiah sudah lama fatwa Sesat lagi Haram di Malaysia. Semua 14 negeri sudah pun mengharamkan Syiah. Tetapi Malaysiakini yang diwakili oleh Director Malaysiakini.tv Syufiyan Shukur pergi jumpa ketua Syiah Malaysia Mohd Kamilzuhairi Abdul Aziz mengadakan sesi interview dan mempertikaikan hak kebebasan penganut agama Syiah Sesat ini. 


Apa sudah jadi dengan ini Melayu Syufiyan Shukur ni..? Dia agama apa..? Kenapa dia pertahankan Syiah Sesat ini..? 
KK : Jangan sangka orang biasa jer yang mudah terpengaruh.. Pak lemai Malang pun join sekali.

Lebih 80 Rumah Rosak Akibat Ribut <b>Di Kuala Kedah</b> - MyNewsHub

Posted: 11 Apr 2013 08:46 PM PDT


ALOR SETAR – Sekurang- kurangnya 80 rumah di Kuala Kedah dekat sini rosak teruk terutama pada bahagian bumbung susulan kejadian ribut yang berlaku petang Khamis.

Dalam kejadian pukul 5 petang yang membabitkan kawasan berhampiran laut itu, banyak rumah kehilangan bumbung akibat diterbangkan angin kuat yang beserta hujan lebat.

Penyelaras Parlimen Kuala Kedah Syed Zainuzman Syed Yahaya berkata kawasan paling teruk terjejas ialah di Pengkalan Kundor kerana membabitkan rumah kampung.

"MKN (Majlis Keselamatan Negara) akan datang hari ini untuk membuat penilaian. Ketika ini kami masih tak dapat jumlah sebenar tetapi berdasarkan lawatan saya ke kawasan terbabit setakat ini dah lebih 80 rumah terjejas," katanya ketika ditemui pemberita di Taman Sayang, dekat sini Jumaat.

Sementara itu, Naib Ketua Umno Kuala Kedah Datuk Abdul Muthalib Harun berkata pihaknya akan memberi bantuan segera terutama di Taman Sayang yang melibatkan lima buah rumah dan sebuah surau.

"Saya nasihatkan mangsa-mangsa supaya membuat laporan polis supaya anggaran kerugian dapat dibuat segera," katanya. – BERNAMA

Lebih 80 Rumah Rosak Akibat Ribut Di Kuala Kedahhttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/04/Rumah-Rosak-Akibat-Ribut-1024x680.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/04/Rumah-Rosak-Akibat-Ribut-150x150.jpgMyNewsHub Terkini

ALOR SETAR - Sekurang- kurangnya 80 rumah di Kuala Kedah dekat sini rosak teruk terutama pada bahagian bumbung susulan kejadian ribut yang berlaku petang Khamis. Dalam kejadian pukul 5 petang yang membabitkan kawasan berhampiran laut itu, banyak rumah kehilangan bumbung akibat diterbangkan angin kuat yang beserta hujan lebat. Penyelaras Parlimen Kuala...

<p style="text-align: justify;">ALOR SETAR - Sekurang- kurangnya 80 rumah di Kuala Kedah dekat sini rosak teruk terutama pada bahagian bumbung susulan kejadian ribut yang berlaku petang Khamis.</p> <p style="text-align: justify;">Dalam kejadian pukul 5 petang yang membabitkan kawasan berhampiran laut itu, banyak rumah kehilangan bumbung akibat diterbangkan angin kuat yang beserta hujan lebat.</p> <p style="text-align: justify;">Penyelaras Parlimen Kuala Kedah Syed Zainuzman Syed Yahaya berkata kawasan paling teruk terjejas ialah di Pengkalan Kundor kerana membabitkan rumah kampung.</p> <p style="text-align: justify;">"MKN (Majlis Keselamatan Negara) akan datang hari ini untuk membuat penilaian. Ketika ini kami masih tak dapat jumlah sebenar tetapi berdasarkan lawatan saya ke kawasan terbabit setakat ini dah lebih 80 rumah terjejas," katanya ketika ditemui pemberita di Taman Sayang, dekat sini Jumaat.</p> <p style="text-align: justify;">Sementara itu, Naib Ketua Umno Kuala Kedah Datuk Abdul Muthalib Harun berkata pihaknya akan memberi bantuan segera terutama di Taman Sayang yang melibatkan lima buah rumah dan sebuah surau.</p> <p style="text-align: justify;">"Saya nasihatkan mangsa-mangsa supaya membuat laporan polis supaya anggaran kerugian dapat dibuat segera," katanya. - BERNAMA</p>

Biaqpila™: AWAS!!! ADA SETAN <b>BALING</b> BATU <b>DI</b> JEJANTAS <b>...</b>

Posted: 19 Aug 2013 06:02 PM PDT


Dua kejadian yang sama berlaku dalam tempoh masa selang beberapa hari. Kejadian pertama dilaporkan berlaku apabila satu batu sengaja dijatuhkan dari atas jejantas Taman Connaught oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Lokasi tepat kejadian adalah di jejantas di Taman Connaught yang melintasi Lebuhraya Kajang – Cheras berhampiran dengan Mc Donalds dan juga Pasaraya Giant.
OhTidak ada berkongsi kejadian ini di Facebook Pages Oh! Media baru-baru ini dan mendapat respon yang mengundang kemarahan orang awam dan risaukan akan keselamatan mereka dan mengapa ada pihak yang tergamak melakukan sedemikian rupa?
Beberapa kemalangan dilaporkan berlaku akibat sengaja dilempar batu ke arah cermin kereta di highway di kawasan Taman Connaught di bawah jejantas berhampiran Mc Donalds Taman Connaught. Perbuatan manusia tak berakal mungkin. Sebuah lagi kereta juga turut menerima kecelakaan yang sama tidak lama kemudian dan dipercayai didalangi pelaku yang sama. Berhati-hatilah sentiasa. Sebenarnya apa masalah diorang ni? – Oh! Media Facebook Pages.
Kejadian pertama kami kongsikan pada 16 Ogos lalu yang melibatkan seorang wanita di mana menerima keceraan ringan akibat daripada insiden tersebut [klik di sini].

ohtidak-baling-batu-jejantan-connaught-1

Kejadian kedua pula kami laporkan dua hari kemudian yang melibatkan seorang wanita tua yang memandu untuk pulang ke rumahnya [klik di sini]. Bagaimanapun kejadian kedua tidak dilaporkan kepada polis. Ini dijelaskan sendiri oleh anak mangsa, Anson Ong yang menyatakan dia tidak berniat untuk membuat laporan polis kerana tahu tindakan tersebut hanyalah sia-sia. Apa yang dia mahu lakukan hanyalah berkongsi kepada orang ramai agar mereka dapat lebih berhati-hati ketika melalui lokasi tersebut ataupun di mana sahaja berada.

Baru dua hari lepas kami berkongsi tentang kejadian baling batu dari jejantas yang berlaku di Taman Connought berhampiran Giant dan Mc Donalds (Lebuhraya Cheras – Kajang). Kali ini satu lagi kejadian berlaku di tempat yang sama! Seorang wanita bernasib-baik kerena tidak mengalami sebarang kecederaan. Mohon mana-mana ustaz untuk halau setan-setan yang bermain di aras jejantas tu. For you guys, hati-hati selalu terutama di kawasan yang disebutkan. – Oh! Media Facebook Pages.
ohtidak-baling-batu-jejantan-connaught-2

Jadi berhati-hatilah sentiasa kerana zaman sekarang ni memang susah nak difikirkan kenapa ramai sangat si bodoh yang suka melakukan perkara-perkara keji tanpa langsung rasa bersalah. Terlalu ramai yang boleh diteka sebagai suspek tapi biarlah pihak polis yang menyelesaikan perkara ini. Cadangan kami oleh kerana jejantas tersebut telah dua kali berlaku perkara yang sama dalam waktu yang singkat (itu yang kita tahu), letakkan pengawal keselamatan, CCTV atau sebarang apapun di kawasan tersebut bagi membendung kejadian yang sama berlaku lagi. Jangan tunggu ada yang dah mati baru nak buat tindakan.

Oh! Tidak

KILANG UTK DISEWA DI SERI MANJUNG PERAK CALL ILA 017-5655767
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN


02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


INFO! Bangunan Pasaraya CMart RUNTUH <b>di Jitra</b>! - Kedah Ke KL <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2013 11:24 PM PDT


Riuh rendah bila sebahagian besar dinding pasaraya yang baru beroperasi awal Ogos lalu di Bandar Darulaman Industri di sini, runtuh.

Kejadian dikatakan berlaku kira-kira jam 8.45 pagi Selasa itu bagaimanapun tidak menyebabkan sebarang kecederaan kerana premis terbabit ketika itu kosong dan hanya beroperasi jam 10 pagi.

Mengikut laporan awal, keruntuhan mungkin disebabkan batang konkrit yang dah mereput, kerana bangunan tersebut pernah terbengkalai lama sebelum ini.

Psst: ingat bangunan runtuh kat Terengganu lagi.. rupanya Kedah. he he..

Dinding <b>di Jitra</b> pula runtuh | The Malaysian Times

Posted: 08 Oct 2013 02:45 AM PDT

JITRA, 8 Okt: Dinding sebuah pusat membeli-belah di Kompleks Perindustrian Bandar Darul Aman di sini yang baru beroperasi Julai lepas, runtuh hari ini.

Ketika kejadian pada pukul 8.40 pagi, pusat beli-belah Borong C-Mart itu belum dibuka. Tiada kecederaan dilapor.

Abdul Rohim Talib, 33, yang juga pekerja penyelenggara pusat beli-belah itu berkata mereka masuk ke pusat beli-belah itu kira-kira pukul 8 pagi untuk membuka lampu dan pejabat, lapor Bernama.

"Ketika menjalankan rutin harian kami itu, kami terdengar bunyi retakan sebelum nampak siling runtuh kira-kira lima meter dari tempat saya berada.

"Saya dan rakan lari keluar menggunakan pintu berhampiran. Masa berada di luar saya lihat dinding dan bumbung runtuh. Syukur kami selamat," katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian.

Yang Dipertua Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP) Zahari Ismail berkata bangunan itu tidak selamat untuk diduduki dan semua aktiviti perniagaan diarah tutup serta merta.

Beliau berkata pemilik bangunan itu sebelum ini memperoleh kelulusan merancang untuk membina gudang dan menyalahguna kelulusan dengan mendirikan bangunan komersial untuk dijadikan pusat membeli-belah.

Zahari berkata pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pemilik bangunan itu kerana melanggar syarat yang ditetapkan.

"Gudang yang runtuh dan beberapa lot premis perniagaan dalam kawasan perindustrian ini kami arahkan tutup serta merta bagi membolehkan kami dan agensi berkaitan melakukan kajian taknikal," katanya.

Ketua Operasi Bomba dan Penyelamat Jitra Mohamad Darus berkata pihaknya menerima panggilan pada pukul 8.55 pagi dan mengerahkan 10 anggota untuk ke tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu Supt Ibrahim Mohd Yusuf pula berkata polis menggerakkan lebih 20 anggota untuk mengawal kawasan itu bagi mengelak berlaku kecurian.

Kawasan itu juga ditutup kepada orang ramai untuk mengelak sebarang kejadian buruk, katanya.

gempar !!! dinding pasaraya runtuh <b>di jitra</b> - Bicara Perjuangan <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2013 10:00 PM PDT

JITRA : Sebahagian besar dinding pasar raya yang baru beroperasi awal Ogos lalu di Bandar Darulaman Industri (BDI) di sini, runtuh awal pagi tadi. 
Kejadian dikatakan berlaku kira-kira jam 8.30 pagi itu bagaimanapun tidak menyebabkan kecederaan kerana premis terbabit ketika itu kosong dan hanya beroperasi jam 10 pagi.
Punca kejadian masih disiasat, manakala pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat turut berada di lokasi. antarapos.

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


TV9 - Mesin Gan, Raifel Dan Peluru Hidup Dirampas <b>Di Padang Terap</b>

Posted: 05 Sep 2013 05:30 AM PDT

5 Sep 2013, 08:30pm by sarah farhana


Satu Lagi Rampasan Senjata Dilakukan Di Kedah.

Dalam Op Cantas Khas pagi tadi, pelbagai senjata api termasuk mesingan AK47, Colt, M4 pistol dirampas dalam sebuah rumah kosong di Batu 27, Jalan Naka-Nami, Padang Terap, Kedah.

Hasil serbuan polis dua suspek ditahan.

Mereka dipercayai ada kaitan dengan kumpulan kongsi gelap.


Polis rampas senjata api, bahan letupan <b>di Padang Terap</b>, Kedah <b>...</b>

Posted: 04 Sep 2013 09:17 PM PDT

KUALA LUMPUR: Polis merampas sejumlah senjata api termasuk mesingan AK47, Colt, M4, pistol dan bahan letupan dalam operasi di Padang Terap, Kedah awal pagi ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, rampasan itu dilakukan dalam Ops Cantas bagi membanteras jenayah bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut.

"Maklumat lanjut akan diberikan oleh polis Kedah.

Saya tidak mahu ulas lanjut kerana ia masih baru," katanya pada sidang media selepas menyampaikan ucap tama Wacana Majlis Profesor Negara: Masyarakat dan Jenayah: Di Mana Kita?" di sebuah hotel terkemuka, di sini, sebentar tadi.-bHarian

Calon-calon yang bakal mengemudi UMNO Bahagian <b>Padang Terap</b>

Posted: 21 Sep 2013 10:02 AM PDT


Calon-calon yang bakal mengemudi UMNO Bahagian Padang Terap

Ketua UMNO Bahagian Padang Terap 
1. Dato Seri Mahawangsa Dato' Seri Diraja Haji Mahadzir Khalid (menang tanpa bertanding)

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Padang Terap 
1. Dato Paduka Haji Ghazali Ibrahim
2. Cikgu Zuhdi

Naib Ketua UMNO Bahagian Padang Terap 
1. Haji Badrol Hisham bin Hashim
2. Dato Syed Sobri

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Padang Terap 
1. Ismail Ibrahim
2. Suhaimi Mmpt

Naib Ketua Pemuda UMNO Padang Terap 
1. Mohamad Nizam Wahab
2. Mohd Shuhaimi Abu

Ketua Puteri UMNO Padang Terap 
1. Suraya Md Isa
2. Zurina Zakaria

Naib Ketua Puteri UMNO Padang Terap 
1. Azlida Kirana (menang tanpa bertanding)

Ketua Wanita UMNO Padang Terap 
1. Arpah Ariffin Pdg Terap
2. Cikgu Zai

Naib Ketua Wanita UMNO Padang Terap 
1. Kama Noriah (menang tanpa bertanding)

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


indah.com: NGO Islam Kedah sokong Kuin kekal <b>di Kuala Ketil</b>

Posted: 16 Aug 2013 04:05 AM PDT

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) mendesak Kerajaan Kedah dan pengurusan tertinggi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) agar menyemak keputusan untuk memindahkan semula KUIN kembali ke kampus Mergong.
Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid mempersoalkan langkah pemindahan itu dan kedudukan sebenar kampus KUIN Kuala Ketil yang masih disembunyikan oleh pihak kerajaan negeri sama ada ia akan dijual atau disewa kepada pihak lain.
Katanya, langkah untuk menyembunyikan kedudukan sebenar masa depan kampus KUIN Kuala Ketil adalah suatu tindakan yang membelakangi hak mahasiswa dan rakyat Kedah sebagai pendukung kepada pembinaan kampus ini.
"Tindakan untuk menjual atau menyewa Kampus KUIN Kuala Ketil yang tersergam indah dan kembali ke kampus lama Mergong adalah suatu usaha langkah ke belakang yang sangat merugikan dan mengecewakan rakyat negeri Kedah," katanya dalam satu kenyataan media.
Kenyataan media bersama Pengerusi Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (HESA), Ustaz Ahmad Yahya, Naib Pengerusi Salimah Kedah, Masadah Sajadi, Yang Dipertua ABIM Kedah, Zulazri Mohd Sani, Presiden Pertubuhan Darul Mustafa Kedah, Hafiz Mustafa Lubis dan Pengarah Pusat Santuni Rakyat (PSR) Sik, Ahmad Tarmizi Sulaiman itu sebagaimana di bawah.
Umum mengetahui bahawa Kolej Universiti Insaniah (KUIN) merupakan institut pengajian tinggi swasta milik kerajaan negeri Kedah yang telah berkembang pesat sejak penubuhan lebih 15 tahun.
Ia adalah pusat pengajian tinggi yang membanggakan seluruh rakyat negeri Kedah dan ianya menjadi pemangkin kepada pengembangan dunia pendidikan dan keilmuan di negeri ini.
Dalam fasa 5 tahun lepas, dalam mencapai prestasi yang cemerlang untuk dianugerahkan mandat Universiti penuh, pihak KUIN telah melaksanakan pelbagai program pembangunan sama ada dalam bidang akademik, pembangunan syahsiah dan kelengkapan kampus pembelajaran.
Pihak MAPIM telah menerima memorandum dari mahasiswa KUIN Kampus Kuala Ketil yang mendesak pihak Kerajaan Negeri Kedah untuk terus kekalkan Kampus Kuala Ketil sebagai pusat pembelajaran mahasiswa KUIN.
Memorandum itu juga meminta Kerajaan Negeri Kedah yang bertanggungjawab penuh keatas pentadbiran KUIN untuk membatalkan hasrat mengarahkan mahasiswa berpindah ke kampus lama Mergong.
MAPIM bersama beberapa NGO Islam negeri Kedah termasuk Teras Pengupayaan Melayu (TERAS),Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (HESA), Abim negeri Kedah, Persatuan Persaudaraan Muslimah Malaysia (Salimah), Pusat Santuni Rakyat (PSR) Sik dan Pertubuhan Darul Mustafa Negeri Kedah dengan ini menyokong penuh tuntutan mahasiswa KUIN Kuala Ketil yang terkandung dalam memorandum tersebut.
MAPIM juga bersetuju diatas langkah Jawatankuasa Bertindak Mahasiswa untuk bertemu mengadap bagi menyerahkan memorandum kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong,Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah selaku Cancelor KUIN yang telahpun pada 29 Januari 2013 lalu menjunjung kasih hadir perkenan merasmikan kampus KUIN Kuala Ketil.
Hasil pemantauan dan tinjauan yang telah dilakukan oleh pihak MAPIM, beberapa faktor penting yang menjadi pemasalahan besar kepada kebajikan mahasiswa sekiranya mahasiswa kampus Kuala Ketil dipindahkan ke kampus Mergong.
Mahasiswa berdepan dengan risiko keselamatan yang sangat kritikal di kampus Mergong dan Asrama Farabi.
Seperti yang sedia maklum keadaan bangunan yang sangat uzur dan serba kekurangan dari segi kelengkapan dan kemudahan.Kehidupan seharian mahasiswa terpaksa berada dalam keadaan bahaya, infrastruktur bangunan asrama dan kuliyyah kampus Mergong adalah tidak memenuhi syarat kelulusan (CF) seperti yang disyaratkan oleh pihak berkuasa tempatan(PBT).
Seharusnya pihak pentadbiran mengambil cakna dengan keadaan bangunan yang sangat tidak selesa untuk diduduki dan risiko berlakunya kebakaran sangat tinggi. Selain daripada itu, kawasan kampus Mergong yang terlalu kecil tidak mampu menampung kuantiti pelajar yang ramai dan semakin bertambah.
2. Mahasiswa akan mengalami gangguan emosi dan mental dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Sekiranya keputusan perpindahan ini diteruskan juga, ianya sangat menggangu emosi mahasiswa yang telahpun berpindah tiga kali sebelum ini di pelbagai lokasi bermula daripada kampus Mergong ke kampus Stargate Alor Setar kemudian ke kampus Kuala Ketil dan akhirnya kembali ke kampus Mergong semula .
Proses jadual kelas yang tidak teratur, bebanan tugasan pembelajaran bagi menghabiskan silibus yang tergesa-gesa dan pembelajaran dalam masa yang singkat akan mengganggu emosi dan mental pelajar untuk belajar dengan tenang dan teratur.
3. Mahasiswa terpaksa menanggung bebanan kewangan yang tinggi.
Situasi ini berlaku apabila kebanyakkan mahasiswa yang telah mengikat perjanjian sewa rumah dengan tuan rumah untuk menyewa rumah di kawasan Kuala Ketil.
Ini menyebabkan deposit serta kos perbelanjaan yang tinggi perlu ditanggung oleh mahasiswa berdasarkan perjanjian yang telah dibuat. Berdasarkan soal jawab yang telah dibuat sewaktu perjumpaan mahasiswa Kuliyyah Muamalat, seorang mahasiswa telah memaklumkan meraka terpaksa membayar hampir RM4,000 baki sewa rumah sekiranya ingin meningglkan rumah tersebut sebelum tamat tempoh perjanjian selama setahun yang ditetapkan oleh pemilik rumah.
4. Tempat belajar yang kurang kondusif di kampus Mergong.
Penilaian MQA bagi setiap kursus yang telah dipohon mewajibkan pentadbiran sesebuah IPTS menyediakan kemudahan-kemudahan bagi melancarkan proses P&P (Pengajaran dan Pembelajaran). Jika perlu dibandingkan antara kelas yang cukup untuk menampung keperluan dengan kelas yang besar dan selesa, pastilah kelas yang besar dan selesa yang akan dipilih.
MAPIM mendapati kelas yang akan digunakan oleh pelajar apabila berpindah ke kampus Mergong sangat tidak kondusif untuk proses pembelajaran yang selesa dan baik. Sedangkan kelas pembelajaran di KUIN Kuala Ketil adalah terbaik dan setanding dengan kampus IPT terbaik di Malaysia.
5. Penginapan pelajar yang tidak selesa dan bebanan kos deposit rumah.
Situasi di bangunan Asrama Al-Farabi, kampus Mergong yang telah dipetik dari kenyataan rasmi pengerusinya menyatakan bangunan tersebut adalah banggunan rumah flat empat (4) tingkat. Setiap rumah akan dihuni oleh lapan (8) orang pelajar. Untuk menampung bilangan pelajar dari Kampus Kuala Ketil ke Mergong, pentadbiran telah menyediakan 200 tempat untuk pelajar lelaki dan 600 tempat untuk pelajar perempuan di bangunan asrama yang bersebelahan dengannya.
Malangnya, bangunan tersebut yang di laporkan; tiada Certificate Safety (CS), sistem pendawaian dan air yang perlu diselenggara kembali, sudah pasti akan memakan masa yang lama dan menelan sejumlah kos yang tinggi serta mengganggu kosentrasi pelajar untuk belajar dengan lebih selesa.
6. Kampus KUIN Kuala Ketil adalah terbaik, strategik dan kondusif dari segi kemudahan prasarana dan tempat pembelajaran yang telah dan sedang dibangunkan bagi memenuhi syarat-syarat sebuah universiti berbanding kampus KUIN di Mergong yang masih di tahap lama.
Cadangan Mapim Untuk Peningkatan Kualiti P&P Dan Usaha Penafaran Mahasiswa Kuin Sebagai Mahasiswa Bertaraf Mumtaz.
Memohon agar dikekalkan kampus KUIN Kuala Ketil dan menjadikan ia sebagai kampus tetap kerana Infrastruktur yang telah dibangunkan memenuhi syarat-syarat sebuah universiti jauh lebih baik, selesa dan lengkap dengan kemudahan berbanding kampus KUIN di Mergong.
Memohon agar penempatan asrama dalam kampus KUIN Kuala Ketil yang telah diberhentikan operasi pembinaanya diteruskan.
Mencadangkan agar pihak pentadbiran KUIN mencari penempatan sementara untuk menunggu asrama di dalam kampus Kuala Ketil siap sepenuhnya.
Pentadbiran perlu mengariskan pelan jangka masa panjang kolej untuk mencapai taraf universiti penuh.
Meningkatkan usaha pemasaran dan publisiti untuk peningkatan kuantiti pelajar pada masa akan datang dengan jumlah yang kompetatif untuk kampus Kuala Ketil.
Meningkatkan kualiti kerja dan produktiviti kakitangan dalam fasa menjadikan KUIN sebagai tapak medan dakwah Islamiah yang memerlukan daya usaha yang tinggi dan bersungguh-sungguh.
Meningkatkan inisiatif kebajikan dikalangan mahasiswa dan seluruh kakitangan dan tidak menafikan hak untuk mereka menyuarakan sebarang pandangan dan teguran kepada pihak pengurusan tertinggi KUIN.
Menjadikan kampus Kuala Ketil sebagai kampus utama dan tunggal sebagai langkah ekonomik untuk mengurangkan bebanan kos pembiayaan dua buah kampus.
MAPIM mendesak pihak Kerajaan Negeri Kedah dan pihak pengurusan tertinggi KUIN untuk menyemak semula keputusan untuk memindahkan semula KUIN kembali ke kampus Mergong.
MAPIM mempersoalkan langkah pemindahan ini dan kedudukan sebenar kampus KUIN Kuala Ketil yang masih disembunyikan oleh pihak Kerajaan Negeri Kedah sama ada ia akan dijual atau disewa kepada pihak lain.
Langkah untuk menyembunyikan kedudukan sebenar masa depan kampus KUIN Kuala Ketil adalah suatu tindakan yang membelakangi hak mahasiswa dan rakyat Kedah sebagai pendukung kepada pembinaan kampus ini.
Tindakan untuk menjual atau menyewa Kampus KUIN Kuala Ketil yang tersergam indah dan kembali ke kampus lama Mergong adalah suatu usaha langkah ke belakang yang sangat merugikan dan mengecewakan rakyat negeri Kedah.
Kami dengan ini mengesa agar isu kampus KUIN di Kuala Ketil diselesaikan dengan bijak dan keutamaan diberi kepada mengekalkan kampus yang telah dibina di Kuala Ketil.

Blog Lia Yang Punya: Berbuka puasa <b>di Kuala Ketil</b>

Posted: 26 Jul 2013 09:36 PM PDT

Assalamualaikum . .

   Kelmarin lia and family pergi berbuka puasa di Kuala Ketil.Sebelum tu kitaorang pergi ambil kaklong di rumah sewa Insaniah untuk berbuka puasa bersama-sama .Kami bawa keropok papadom 1 tong kegemaran kaklong.kaklong kalau ada papadom n kuah saja cukup untuk makan dengan nasi.sudah lengkap lauk dalam pinggan dia ><

lia pakai shawl halfmoon sakura special gift dari pihak StylishShawl yang sekarang sedang beroperasi di Simpang Balak,Kajang.special gift ni sebab lia ada bantu dorang buat logo butik dorang,poster contest,mengedit2 gambar untuk dorang dan sebagainya ><
muka adam baru bangun tidur .. tidur dalam kereta,bila terjaga tak sampai pun lagi -_-
Selepas saja kami ambil kaklong,kami pergi jalan-jalan sekitar pekan Kuala Ketil mencari tempat untuk berbuka.sebelum itu kami pergi jalan-jalan and shoping sedikit dibazar sekitar situ.
mama lia beli baju kurung yang bertemakan _____ hihi mana boleh kasi tahu .. yang lia ada beli selendang .. seronok main tawar menawar dengan penjual disitu :)
kat bazar tu ada Paintball Target ooo.. haha dok heran nak main kat mana paintball tu,kawasan pun kecik.rupa-rupanya just tembak kat botol-botol yang ada tu ja,bagi target ja ><
lia tak tau nak oder apa,pastu ternampak menu yang selama ni tak pernah nampak and makan and selalu juga orang dok sebut-sebut . Nasi goreng USA .. haha makcik tu cakap nasi tu ada banyak lauk .. tapi ini aku tengok biasa saja .. ada lauk paprik lagi ... lain mcam jaa .. haha apa2 pun kenyang terlampau dah makan nasi ni,dok kata nak oder laici kang lepas makan,tak teroder juga sebab kenyang ><
kitaorang just berbuka digerai kawasan bazar tu saja,alhamdulillah la sebab jumpa juga tempat makan . .tapi best makan ramai-ramai dekat situ.

ni muka budak letih ni ,kerja nak berbuka awai ja.. Anisah ..

kesian kat lia .. dah kita jurucamere,gambar kita sekeping pun tak ada ,itu pun kena minta orang tolong snapkan senang cerita snap sendiri HAHA -__-



time nak berbuka adam seronok ja main dengan belon angry bird dia .. air 100 plus semesti kena ada diatas meja untuk penyegar semasa berbuka .. apa-apa pun selamat berbuka semua :)
EEhh btw kita ada buat header baru ok .. timeline facebook and my page pun sama .. semuanya sama ><

Inilah kehidupan ku: Berhari Raya <b>di Kuala Ketil</b> kedah 2013

Posted: 21 Sep 2013 08:53 PM PDT

Pada tahun ini kami sekeluarga berhari raya di kuala ketil kedah. kuala ketil yang terletak di daerah baling . kampung kuala menora kuala ketil kedah ini  ialah kampung asal ibudan bapa mertua .
  • kami sekeluarga bertolak dari jengka pahang untuk ke kedah pada petang hari raya pertama , iaitu kira2 jam 6pm. melalui lebuhraya pantai timur dan naik ke Genting kemudian  susur keluar ke Batang kali untuk ke Tanjung Malim, dan masuk semula ke lebuhraya utara selatan . Perjalanan balik kampung ini desertai oleh 5 buah kereta dari pahamg dan sebuah lagi dari kajang. sambil menunggu sebuah kereta tiba dari kajang, kami berehat di hentian tanjung malim arah utara. apabila cukup 6 buah kereta kami bertolak ke kedah kira kira jam 10 malam. perjalanan mengambil masa kira2 12 jam dan tiba di pekan kuala ketil seawal jam 6 pagi . selesai solat subuh di hentian rehat kami   
menuju ke kampung kuala menora untuk kerumah paklong.selepas sarapan dan berehat , kebetulan hari jumaat kami bersembahyang jumaat di masjid kampung kuala menora . kami sekeluarga berkumpul di rumah 

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


3 maut keracunan makanan <b>di</b> kenduri kahwin <b>tanjung dawai</b>

Posted: 01 Oct 2013 02:52 AM PDT

Tiga maut keracunan makanan di kenduri kahwin Tanjung Dawai Kedah

mangsa keracunan makanan di kenduri kahwin tanjung dawai 3 maut keracunan makanan di kenduri kahwin tanjung dawai

Mangsa keracunan makanan menerima rawatan di hospital

Tiga orang daripada jumlah hadirin yang hadir ke kenduri majlis perkahwinan di Kampung Huma, Tanjung Dawai Sabtu lalu meninggal dunia manakala dua lagi dalam keadaan kritikal dan punca dipercayai akibat keracunan makanan

Menurut laporan sumber berita, sehingga petang semalam, pihak hospital menerima 70 kes, iaitu 35 di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), Sungai Petani, 30 di Hospital Yan (HY) serta lima di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar dan dijangka meningkat

Berikut adalah kronologi dan senarai tiga mangsa yang dilaporkan meninggal dunia

nurshazana maut keracunan makanan 3 maut keracunan makanan di kenduri kahwin tanjung dawai

Mohd Nor Rahmat Yusof, 11 tahun

Mangsa dipercayai pengsan di rumahnya di Kampung Singkir Laut, Sungai Petani meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke HY pada jam 1 tengah hari semalam

Nurshazana Mohd Rashid, 24 tahun

Mangsa merupakan seorang pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) meninggal dunia selepas pengsan di rumahnya di Kampung Tempoyak, Bedong, pada jam 12.45 tengah hari dan dihantar ke HSB

Ibrahim Muhamad, 62 tahun

Mangsa berasal Alor Jejawi, Kuala Besut Terengganu, meninggal dunia jam 6.30 petang di HSAH, menurut anak mangsa, Zulkifli, 31, bapanya dikatakan mengalami cirit-birit sejak pagi Ahad lalu akibat dipercayai keracunan makanan selepas dikatakan menghadiri majlis perkahwinan berdekatan rumahnya di Kampung Huma, Tanjung Dawai, jam 6 petang Sabtu lalu

ibrahim maut keracunan makanan 3 maut keracunan makanan di kenduri kahwin tanjung dawai

Jelasnya lagi keadaan Ibrahim dilihat semakin tidak bermaya beberapa jam selepas itu menyebabkan ahli keluarga membawanya ke Hospital Daerah Yan tengah hari semalam bagi mendapatkan rawatan

Pihak yang berkaitan, turut mengesahkan tiga mangsa meninggal dunia itu adalah berpunca akibat keracunan makanan dipercayai selepas menikmati makanan pada majlis kenduri kahwin itu

Semua mangsa mendapat rawatan mengalami muntah dan cirit-birit hingga menyebabkan dehidrasi serius

Difahamkan kes berkenaan diserahkan kepada Jabatan Kesihatan Negeri untuk tindakan selanjutnya

gambar mangsa keracunan makanan kenduri kahwin di tanjung dawai 3 maut keracunan makanan di kenduri kahwin tanjung dawai

update 3 maut keracunan makanan di kenduri kahwin tanjung dawai

Lebih 170 orang menerima rawatan

Selain tiga kematian dilaporkan pada Isnin, menurut laporan terbaru, lebih 170 orang yang mengalami keracunan makanan selepas menghadiri kenduri kahwin di sebuah rumah di Tanjung Dawai sedang dirawat di tiga hospital berdekatan

Tambah laporan semasa lagi, yang paling ramai ialah di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) iaitu 114 orang, manakala sembilan mangsa menerima rawatan di Hospital Pantai Sungai Petani dan 49 orang di Hospital Yan

Daripada  jumlah 114 orang di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) itu, 78 daripada mereka telah dibenarkan pulang

Kebanyakan mangsa mengalami cirit-birit dan kekurangan air dalam badan terdiri daripada warga emas manakala kanak-kanak seramai 14 orang

Di Hospital Yan, seramai 49 orang masih dirawat di hospital itu dan kebanyakan mereka dilaporkan stabil

punca keracunan makanan kenduri kahwin <b>tanjung dawai</b>

Posted: 01 Oct 2013 02:40 PM PDT

Punca keracunan makanan di kenduri kahwin Kampung Huma Tanjung Dawai Kedah

bakteria salmonella punca keracunan makanan kenduri kahwin tanjung dawai

Keracunan makanan yang berpunca dari bakteria Salmonella

Tragedi keracunan makanan, menimpa tetamu yang menikmati juadah kenduri di sebuah majlis perkahwinan Kampung Huma, Tanjung Dawai Sabtu lalu telah mengorbankan empat mangsa manakala ratusan yang lain terpaksa menerima rawatan di tiga buah hospital berdekatan setakat ini

Menurut laporan, hasil daripada kajian yang dilakukan, punca keracunan makanan adalah disebabkan oleh "Bakteria salmonella" yang dikenal pasti terkandung dalam hidangan ayam goreng masak merah

Difahamkan masakan juadah di kenduri kahwin itu disediakan secara gotong-royong

Pengarah Kesihatan Negeri Kedah, Dr Ismail Abu Taat yang kenyataan beliau disiarkan media berkata, sebahagian daripada 130 bekalan ayam yang dihantar untuk majlis perkahwinan di Kampung Huma, Tanjung Dawai Sabtu lalu juga didapati sudah busuk

bakteria salmonella kesan punca keracunan makanan kenduri kahwin tanjung dawai

Jelasnya lagi, hasil laporan siasatan terperinci yang dilakukan mendapati ayam yang busuk diasingkan manakala sebahagian yang masih elok digunakan untuk memasak

Ayam kemudian digoreng pada jam 9 pagi hingga 4 petang 27 September sebelum disimpan di suhu bilik, katanya kepada media di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani, semalam

Selain itu, keadaan penyimpanan yang tidak sesuai juga boleh menyebabkan bakteria merebak selain kaedah menyedia yang tidak cukup tempoh memasak juga boleh menjadi faktor penyakit berkenaan

Setelah disiasat mendapati, ayam goreng yang dicampurkan kuah sambal pada 28 September untuk dihidangkan kepada pengunjung majlis perkahwinan mengandungi mikroorganisme yang dipanggil salmonella, katanya

bakteria salmonella gambar punca keracunan makanan kenduri kahwin tanjung dawai

Bakteria Salmonella

Individu yang dikesan terkena jangkitan bakteria berkenaan akan mengalami simptom demam, cirit-birit, perut memulas dalam tempoh 12 jam selepas makan

Keadaan ini boleh menyebabkan mangsa kehilangan banyak air dalam badan dan lebih serius boleh menyebabkan kematian sekiranya lambat menerima rawatan

Sementara itu, orang ramai yang menikmati juadah makanan di majlis kenduri terbabit diminta supaya membuat pemeriksaan segera bagi memastikan tahap kesihatan mereka

KENDURI MAUT <b>DI TANJUNG DAWAI</b>: Ayam Busuk Jadi Punca <b>...</b>

Posted: 01 Oct 2013 09:03 PM PDT

Bakteria salmonela dikenal pasti terkandung dalam hidangan ayam goreng masak merah yang disediakan secara gotong-royong sehingga menyebabkan kematian, BERNAMA dipetik. 

Pengarah Kesihatan Negeri Kedah, Dr Ismail Abu Taat berkata, sebahagian daripada 130 bekalan ayam yang dihantar untuk majlis perkahwinan di Kampung Huma, Tanjung Dawai Sabtu lalu juga didapati sudah busuk. 

Menurutnya, hasil laporan siasatan terperinci yang dilakukan mendapati ayam yang busuk diasingkan manakala sebahagian yang masih elok digunakan untuk memasak. 

Katanya berdasarkan keterangan tuan rumah, kira-kira 130 ekor ayam dibeli pada Jumaat dan digoreng sebelum disimpan di dalam sebuah bilik pada suhu biasa. 

"Ini menyebabkan ayam tersebut dicemari dan dijangkiti bakteria Salmonella.Ayam itu berbau bila hendak dimasak keesokan harinya, tetapi tuan rumah mahu memasak kerana bimbang makanan untuk tetamu tidak mencukupi," katanya. 

Beliau berkata mangsa yang makan makanan tercemar itu tidak mengalami simptom keracunan pada kadar segera sebaliknya bakteria Salmonella hanya meragam selepas lebih 12 jam sebelum menjadi keracunan, menyebabkan mangsa mengalami cirit-birit, loya, muntah, perut memulas dan kehilangan air dalam badan secara teruk. 

"Keadaan ini boleh menyebabkan mangsa kehilangan banyak air dalam badan dan lebih serius boleh menyebabkan kematian sekiranya lambat menerima rawatan," katanya. 

Beliau berkata, setakat ini lebih kurang 270 mangsa menerima rawatan di beberapa hospital di negeri ini dan dua daripadanya masih dirawat di unit rawatan rapi (ICU). 

Pada Isnin, tiga mangsa keracunan makanan meninggal dunia selepas menghadiri satu majlis kenduri kahwin itu manakala semalam (Selasa) seorang lagi meninggal dunia. 

Mereka ialah pelajar Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak, Nurshazana Mohd Rashid, 24, dari Kampung Tempoyak, Bedong, yang meninggal dunia kira-kira pukul 12.45 tengah hari semalam dan Mohammad Nor Rahmad Yusof, 11, dari Kampung Singkir Laut, Yan meninggal dunia kira-kira 1 petang. 

Seorang lagi mangsa Ibrahim Mohamad, 62, berasal dari Alor Jejawi, Kuala Besut, Terengganu, meninggal dunia di HSAH kira-kira pukul 6.30 petang kelmarin. 

Semalam, Wan Razali Yaakob, 56, dari Kampung Banggol Belau, Merbokdisahkan meninggal dunia pukul 7.15 malam selepas dimasukkan ke ICU HSAH pagi kelmarin.

Menurutnya, di HSAH, seramai 127 pesakit mendapatkan rawatan di mana 38 dimasukkan ke wad manakala 89 sudah dibenarkan pulang. 

Sementara itu, katanya, di Hospital Daerah Yan, seramai 138 kes dirawat di mana 62 ditahan wad manakala 68 sudah dibenarkan pulang. 

Katanya, seramai 18 kes dirujuk di lain-lain hospital. 

Ismail bagaimanapun meminta orang ramai yang mengunjungi majlis kenduri terbabit supaya membuat pemeriksaan segera bagi memastikan tahap kesihatan mereka.

maut

TERBARU…

Seorang lagi mangsa keracunan makanan rumah kenduri kahwin di Kampung Huma, Tanjung Dawai dekat sini, Sabtu lalu, meninggal dunia di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), malam ini. 

Mangsa, Wan Razali Yaakob, 56, disahkan meninggal dunia pukul 7.15 malam selepas dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) sejak pagi semalam. 

Pengarah Jabatan Kesihatan Kedah, Dr. Ismail Abu Taat berkata, warga emas yang berasal dari Kampung Banggol Belau, Merbok itu berada dalam keadaan kritikal sejak dimasukkan di HSAH semalam. 

"Dengan kes terbaharu ini, ia menjadikan jumlah mangsa yang meninggal dunia akibat keracunan makanan dalam majlis kenduri berkenaan meningkat kepada empat orang," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menemani Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Dawai, Datuk Tajul Urus Md. Zain melawat mangsa-mangsa keracunan makanan di HSAH di sini malam ini. 

Semalam, tiga dilaporkan maut ekoran keracunan makanan selepas menghadiri majlis perkahwinan di Kampung Huma, Tanjung Dawai pada Sabtu lalu. 

Nurshazana Mohd. Rashid, 24, meninggal dunia di rumahnya di Kampung Tempoyak, Bedong pada pukul 1 petang, manakala Mohd. Nor Rahmat Yusof, 11, dari Kampung Singkir Laut maut ketika mendapat rawatan di Hospital Yan. 

Mangsa ketiga, Ibrahim Mohammad, 62, dari Kampung Huma meninggal dunia pada pukul 6.30 petang di HSAH. 

Sementara itu, Tajul Urus yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya negeri berkata, pihaknya mengucapkan takziah terhadap keluarga mangsa terlibat. 

Beliau berkata, pihaknya akan menghulurkan bantuan bagi meringankan beban keluarga yang kematian mangsa sebanyak RM1,000 seorang dan RM200 seorang bagi mangsa yang dimasukkan ke wad. 

Tambahnya, beliau juga merupakan antara tetamu dalam majlis kenduri tersebut pada pagi Sabtu lalu. 

"Selepas makan kenduri, saya terus beredar ke Kuala Lumpur untuk urusan rasmi. Namun, saya bersyukur kerana tidak menghadapi keracunan makanan kerana difahamkan hanya tetamu yang makan kenduri sebelah petang menjadi mangsa," katanya.-UTUSAN

 

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved