ads

Ahad, 1 Disember 2013

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


Al Fatihah buat Ustaz Azizan dan mendung <b>di Pokok Sena</b>

Posted: 26 Sep 2013 06:10 AM PDT


Assalamualaikum wbt..
Semoga roh Ustaz dirahmati Allah SWT dan ditempatkan bersama orang yang beriman dan para solihin.

Ditakdirkan Encik Suami pulang ke SP malam tadi kerana ada majlis perpisahan di HQ Alor Setar hari ini. Sebaik berita pemergian Ustaz Azizan diketahui, selesai majlis, dalam jam 2, dia ke Pokok Sena untuk menziarahi jenazah mantan MB Kedah itu. 5 tahun bertugas di negeri Kedah, kerap bersama dalam majlis yang turut dihadiri oleh Allahyarham Ustaz Azizan.  Suasana jam 3 petang. Masa ni, senang nak parked kenderaan. Masuk menziarahi jenazahnya di dalam markas di Pokok Sena. Namun setakat ini saja gambar yang mampu diambil. Alhamdulillah...dapat lihat jenazahnya dengan dekat (bumbung hijau) Jam 3 petang..cuaca mendung macam nak hujan..Alam seolah-olah turut bersedih. Alfatihah...

P/S  5 tahun dibawah pemerintahan Allahyarham MB Ustaz..


02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Nov 2013 11:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Oct 2013 11:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2013 11:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2013 11:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2013 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Homestay <b>Changlun</b>, Kedah.: Homestay <b>Changlun di</b> Pekan <b>Changlun</b>

Posted: 27 May 2013 12:58 AM PDT

Apa kabar pengunjung homestaychanglun.com? Anda sedang mencari penginapan yang selesa dengan harga yang berpatutan ketika berada di Utara Tanah Air? Jangan risau, Homestay Changlun menyediakan perkhidmatan homestay di sekitar Pekan Changlun a.k.a Changloon. Untuk pengetahuan anda, Homestay Changlun kini terdiri daripada 4 unit homestay di Taman Mahogany yang terletak di tengah - tengah pekan Changlun, Kedah. Dengan lokasinya yang sangat strategik, dan berdekatan dengan prasarana, menjadikan Homestay Changlun tempat penginapan yang paling sesuai dan selesa untuk anda sekeluarga ketika:-
i)   bercuti bersama keluarga di sekitar utara tanah air (Kedah dan Perlis)

ii)  menghadiri majlis perkahwinan dan kenduri - kendara,

iii) menghadiri majlis konvokesyen di IPTA berdekatan. ((UNIMAP, UUM, PTSS, KMK, POLIMAS, IPDA, UITM Arau, Kolej Komuniti Arau, MRSM Arau)

iv) majlis pendaftaran pelajar di IPTA berdekatan. (UNIMAP, UUM, PTSS, KMK, POLIMAS, IPDA, UITM Arau, Kolej Komuniti Arau, MRSM Arau)

v) menghadiri seminar atau aktiviti di IPTA berdekatan. (UNIMAP, UUM, PTSS, KMK, POLIMAS, IPDA, UITM Arau, Kolej Komuniti Arau, MRSM Arau)

vi) terkandas atau terlepas feri ke Pulau Langkawi.

vii) jalan - jalan di Kuala Perlis, Bukit Kayu Hitam, Padang Besar, Bukit Tangga dan Jitra.



Bagi menjamin keselesaan penginap - penginap di Kedah Homestay, kami melengkapkan homestay ini dengan kelengkapan berikut:-


  •     3 bilik tidur yang luas dan selesa. (Semua bilik dilengkapi penghawa dingin)
  •     2 tandas dan bilik mandi.
  •     3 katil queen berset comforter.
  •     3 penghawa dingin.
  •     1 Mesin basuh automatik.
  •     2 Toto tambahan dan 4 unit bantal tambahan.
  •     Dapur dan perkakas memasak.
  •     Iron dan iron board.

Kadar Sewaan dan Pakej Homestay Changlun:-
Untuk tempahan sila hubungi saya di talian 013-4884421 (Yusri)


  •     Kadar sewa Homestay Changlun pada hari biasa adalah RM150 per malam

  •     Kadar sewa Homestay Changlun pada hari pendaftaran pelajar IPTA adalah RM 170 per malam

  •     Kadar sewa Homestay Changlun pada hari konvokesyen adalah RM200 per malam

Deposit RM50 per malam diperlukan untuk tempahan. Kami menerima bayaran secara tunai, cash deposit, kredit kad dan paypa.

Lokasi tumpuan di sekitar Homestay Changlun:-


Antara tempat - tempat tumpuan yang berdekatan dengan Kedah Homestay adalah seperti:-
1. Universiti Utara Malaysia (UUM) - 10minit
2. Universiti Malaysia Perlis (Unimap) - 10minit
3. Kolej Matrikulasi Kedah (KMK) - 1minit
4. Universiti Teknologi MARA Arau (Uitm Arau) - 20 minit
5. Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS) - 10 minit
6. Kolej Komuniti Arau - 20minit
7. Sekolah Integrasi Bukit Kayu Hitam - 10minit
8. Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (POLIMAS) - 25minit
9. Kolej Komuniti Bandar Darul Aman -25minit
10. Bukit Kayu Hitam - 10minit
11. Pekan Kuala Perlis -  30 minit
12. Pekan Jitra - 15 minit



Antara kemudahan - kemudahan di Pekan Changlun adalah:-
12. Restoran Nasi Kandar (Yasmeen)

Gambar 1: Ruang tamu (Homestay Changlun 1)
Gambar 2: Bilik Tidur 1 (Homestay Changlun 1)

Gambar 3: Bilik Tidur 2 (Homestay Changlun 1)
Gambar 4: Bilik Tidur 3 (Homestay Changlun 1)
Gambar 5: Ruang tamu (Homestay Changlun 2)
Gambar 6: Bilik Tidur 1 (Homestay Changlun 2)
Gambar 7: Bilik Tidur 2 (Homestay Changlun 2)
Gambar 8: Bilik Tidur 3 (Homestay Changlun 2)

Gambar kemudahan - kemudahan di sekitar bandar Changlun
Gambar 9: CIMB Bank Changlun, Kedah.


Gambar 10: Maybank Changlun, Kedah.
Gambar 11: Bank BSN Changlun, Kedah.
Gambar 12: Public Bank Changlun, Kedah.
Gambar13: Shopping Complex C-Mart Changlun, Kedah.


Gambar 14: KFC Changlun, Kedah.


Gambar 15: C-Kopitiam Changlun, Kedah.
Gambar 16: Marrybrown Changlun, Kedah.
Gambar 17: Pejabat Pos Changlun, Kedah.
Gambar 18: Restoran Yasmeen Changlun, Kedah.

Jalan-jalan ke Utara: Kg. Darat, <b>Changlun</b> pekena cendol pulut <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2013 05:11 PM PDT

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Selain tujuan berkenduri di PB, saya dan rombongan family MyKakYang juga ada agenda lain pada hari berikutnya.

Ya menuju ke utara lagi. Kedah untuk transit tetapi berurusan di Perlis. Wahhh... Perlis yang kurindui.!


(Saya tak berkesempatan nak menulis panjang lebar, selalunya curi masa waktu pagi di tempat kija). Lalu biar gambar memberikan gambaran mengikut kefahaman masing-masing, yaaa...
Tak sah kalu tak snap mercu tanda. Bukti kata ko...!
Nak snap tarikh kejadian jer tu...
Saya lupa tanya harga, sebab yang bayar orang lain. Tak sure semangkuk Cendol Pulut Special (ada icecream topping) ni berapa rega.
Saya tak order Laksa sebab kat kenduri semalam, adik saya buat seperiuk. Tapi si hantu Laksa tetap carik laksa walau di mana jua.

Lumrah, bila masuk kampung, saya memang jadi jakun tak ketahwan hala. Saya obses dengan pemandangan.
Kami sebenarnya ke sini. Daftar MyAnakBuah. Degre, Electrical Engineering.

Transit di rumah 'beras' MyKakYang. Singgah di rumah orang kampung, saya sudah membayangkan menu masakan yang 'so kampung' yang saya sangat suka!

See...!


Ayam Kampung. Digulai dengan Rebung Madu. Ohhh teruja sakan saya. Kalu saya citer saya makan bertambah, korang mesti tak heran sebab saya memang 'nampak' macam orang makan sentiasa bertambah. Tapi... as usual "sedap habaq hang!"

...and part best lagi petik sendiri rambutan keliling rumah. "Ko ader"? hahahaha!
Tangga kat belakang tu tak cukup kuat untuk saya. Kalu idak... ada ler gambar orang blaus belang sedang panjat pokok! hahahaha!

(masa bekerja saya yang sehingga 8:00pm setiap hari mengambil hampir semua masa saya untuk aktiviti lain termasuk blogging dan baca novel. Lalu maafkan saya kerana 'kebekuan' saya itu)

 ~...ketika ayam belum berkokok pagi Mak Utih sudah merungut air tempayan habis semua lalu siapa lagi yang boleh diharap selain HISYAM nan maskulin dan sengaja hendak menguji kuat lengan dan ringan tulang, lalu SERI BULAN terus setuju untuk menjadi peneman seawal pagi buta asal sahaja kemudiannya dia pula ditemani untuk mandi di perigi walaupun perlu berselindung di balik tirai nipah kerana kekok berkemban...~

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


Pembekal Kereta Jerman Buka Kilang <b>di Kulim</b> | Ekonomi

Posted: 27 Nov 2013 07:30 PM PST

alt

 

KULIM 28 Nov - Pembekal kereta Jerman, ZF Chassis Stems Sdn Bhd, membuka kilang di Kulim, Kedah, sejajar dengan pelan pengembangan kumpulan itu untuk menembusi pasaran serantau.

Naib Presiden Eksekutif Bahagian Teknologi Casis Kereta, Dr Peter Holdmann berkata , ZF yang merupakan pembekal automotif di seluruh dunia bagi teknologi 'Driveline' dan Casis, menyasarkan untuk memperoleh lebih banyak syarikat automotif jenama premium selain menyediakan produk untuk BMW dan Inokom di Malaysia.

"Kilang baharu itu akan meningkatkan kapasiti pengeluaran semasa untuk BMW dan Inokom.

"Kumpulan itu juga sedang dalam peringkat awal perbincangan dengan beberapa pengeluar automotif tempatan.

"Kami mempunyai kilang di Thailand untuk membekalkan produk kami kepada BMW, Mercedes-Benz, Ford, dan General Motors (GM) dan berharap melakukan perkara yang sama di Malaysia," katanya kepada pemberita pada Majlis Pelancaran pembukaan kilang ZF Chassis Stems Sdn Bhd di sini semalam.

Beliau menjelaskan, kilang baharu di Kulim itu merupakan peluasan rangkaian kumpulan untuk lokasi pemasangan gandar.

Katanya, kilang ZF seluas 100,000 meter persegi di Kulim akan bermula dengan pemasangan gandar dalam negara (CKD).

"Set gandar yang siap untuk dipasang itu dihantar dari lokasi ZF yang lain.

"Kami memilih Kulim disebabkan kami mahu lebih dekat dengan pelanggan kami sekarang selain sokongan yang kuat pelabur tempatan yang membolehkan pembinaan kilang itu siap dalam tempoh lima bulan," katanya.

Pada sambutan ulang tahun ke-25 Asia Pasifik tahun lepas, jualan ZF Group sehingga 2015, dianggarkan meningkat kepada 20 bilion euro berbanding kira-kira 15.5 bilion euro.

 

 

Last Updated on Thursday, 28 November 2013 11:41

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


paanzainudin: ZOOM IN <b>SUNGAI PETANI</b> , KEDAH

Posted: 24 Nov 2013 09:52 PM PST

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Memandangkan sekarang musim cuti sekolah , mesti ramai yang nak pergi melancong kan ?? Hirup-hirup udara segar , cuci-cuci mata , makan makanan yang sedap-sedap .. Hmmm dekat setiap negeri mesti ada tempat menarik ,  macam tue la jugak dekat negeri Kedah .. Kali nie Paan bukan setakat nak view tempat-tempat menarik dekat negeri Kedah saja tetapi nak zOom in kawasan yang bestt di  Sungai Petani Kedah , merangkap tempat tinggal Paan sendiri .. hihi
 ◕‿◕ TAMAN TEMA AIR "THE CARNIVALL" ◕‿◕
Terletak di dalam Cinta Sayang Golf & Country Resort di Sungai Petani, merupakan satu-satunya taman tema air di negeri Kedah yang dikenali sebagai "The Carnivall ". Korang boleh bayangkan keseronokan badan korang "disapu" ombak pasang surut dan terapung di dalam "sungai" sepanjang 300 meter. Siap boleh bersantai atas pelampung tiub yang korang boleh dapatkan secara percuma jer ..
Banyak lagi tempat dan aktiviti  menarik di situ seperti cabaran gelongsor turun dari menara 15 meter tinggi , melalui gelongsor air terbuka sepanjang 140 meter -berpusing dan beralih cerun sebelum sampai ke kolam bawah dan lain-lain lagi. haa pening hehehe. 
◕‿◕ PANTAI MERDEKA ◕‿◕
Pantai Merdeka (Pantai Kemerdekaan) adalah salah satu pantai yang paling popular di Kedah. Terletak kira-kira 26 km dari Bandar Sungai Petani. Pelbagai aktiviti sukan air boleh didapati di sini seperti menunggang belayar, ski air , melayari, berkanu dan lain-lain.
Salah satu permandangan di sini .. Haaa , di belakang kiteorang tu la Gunung Jerai .. Kalau korang perasan la kan , tempat-tempat yang dinyatakan dalam lirik lagu "Cinta Pantai Merdeka" tue semuanya kita boleh nampak dari sini . Contohnya Gunung Jerai , Tanjung Dawai dan lain-lain. 
Di pantai nie, terdapat sisa sejarah Perang Dunia ke-2 , kubu yang dibina pada tahun 1941 oleh British untuk melindungi penduduk daripada bom atau serangan lain daripada Jepun.
Bagi pengunjung yang hendak bermalam di sini, Merdeka Beach Resort adalah tempat yang terbaik untuk tinggal dengan selesa dengan kemudahan yang lengkap untuk dipilih seperti chalet , rumah rehat , tapak perkhemahan , kolam renang dan kedai makanan.
Pernah makan ABC Gunung Jerai ?? ABC yang tinggi-tinggi macam dalam gambar dekat atas tue .. Haaa kalau korang nak rasa boleh la datang dekat Pantai Merdeka nie .. Murah ja di samping terdapat makanan-makanan laut dekat sini .. psttt , kalau makan sorang memang tak habis weyyy ..
◕‿◕ TANJUNG DAWAI ◕‿◕
Tanjong Dawai adalah sebuah perkampungan nelayan kecil yang terletak di daerah Kuala Muda, Kedah. Terletak kira-kira pada 30 km dari bandar Sungai Petani. 
Tanjung Dawai terkenal dengan makanan laut dan produk kering laut seperti ikan bilis , belacan (belacan segar), cincaluk dan talang ikan masin. Antara barangan kegemaran parap pelancong adalah masin gelama kering , ikan tamban, keropok ikan , udang dan  sotong pada harga luar biasa. 
Selain daripada hidangan makanan laut, korang juga boleh menaiki bot dari jeti lembaga untuk ke tempat tempat perkelahan yang popular, Pantai Merdeka dalam masa 5 minit.
◕‿◕ JETI PAYA BAKAU ◕‿◕
Kalau la korang nie seorang pencinta alam semula jadi , mesti korang berminat nak meneroka kawasan paya bakau di Sungai Petani di sepanjang tebing sungai di Sungai Merbok.
Sungai Merbok nie memang kaya dengan sejarah dan pernah menjadi laluan pedagang pada zaman dahulu. Istimewanya kawasan di sini adalah kawasan paya bakau yang dikelilingi oleh 30 spesies bakau , 80 spesies burung dan 50 spesies ikan dan kerang-kerangan. Wowww , macam menarik kan ??
Pelancong boleh menaiki bot yang terdapat di situ untuk melihat kawasan sekeliling paya bakau. Selain daripada tarikan ini , terdapat dua pulau legenda di Sungai Semeling , iaitu Pulau Tiga dan Pulau Tok Kunyit yang dipercayai menjadi sarang legenda " Raja Bersiong " dan " buaya putih". serraammm ~~
◕‿◕ MUZIUM ARKEOLOGI LEMBAH BUJANG ◕‿◕
Okeyy , kalau sesiapa yang minat tempat-tempat bersejarah boleh datang ke Muzium Arkeologi Lembah Bujang .. Sebuah tempat (kerajaan Hindu-Buddha) yang dikatakan tamadun yang tertua di semenanjung Malaysia .. Terletak di Merbok , 18km dari Bandar Sungai Petani .. 
Banyak artifak dan sisa-sisa dari kuil-kuil yang dibina telah ditemui , dikumpul, didokumenkan dan dibina semula oleh pihak berkuasa di sini . Nak senang ceqitanya oqang kat sini panggey Candi Lembah Bujang. No tel muzium : +604-4572005
◕‿◕ JAMBATAN MERDEKA ◕‿◕
Jambatan Merdeka adalah jambatan yang merentasi Sungai Muda, sungai terpanjang di Kedah , kiranya jambatan yang menghubungkan sempadan antara Pulau Pinang dan Kedah. Actually jambatan nie dekat sangat dengan rumah Paan di Tikam Batu , naik moto tak sampai 3 minit ..
Kalau korang nak tahu , jambatan nie adalah penggantian jambatan sejarah ( 1940) , yang telah dibom oleh pesawat Jepun pada tahun 1942 semasa Perang Dunia ke-2. Dekat dengan hujung jambatan nie ,  di Bumbung Lima, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang, ada sisa sejarah Perang Dunia ke-2 iaitu kubu yang dibina oleh Tentera British.
◕‿◕ KOTA KUALA MUDA ◕‿◕
Kota Kuala Muda ni sebuah perkampungan nelayan kecil  terletak di muara Sungai Muda, kira-kira 25 km dari Sungai Petani / 9 km dari rumah Paan. Pada zaman dulu Kuala Muda ni merupakan sebuah pelabuhan penting di Kedah. Sebab dekat dengan Penang kan, jadi banyak dapat pengaruh British. Korang pun tahu kan yang Thailand pernah menduduki Kedah selama 21 tahun. Alahaii , waktu nie ekonomi Kedah memang tersangatlah menderita di bawah pemerintahan diorang.
Lagi satu , mesti korang teringat kan peristiwa Tsunami yang pernah melanda beberapa negeri termasuk Kedah ?? Haaa dekat sini la berlakunya peristiwa Tsunami tue .. Semasa bencana 26 Disember 2004 ni berlaku , kesan gegaran ombak tue pun boleh sampai dekat rumah Paan tauu dan di Kuala Muda juga terdapat Monumen Tsunami dan beberapa kawasan yang terjejas .. Penduduk dekat sini biarkan keadaan-keadaan rumah dan kawasan dekat situ seperti keadaan selepas tsunami untuk dijadikan tempat bersejarah ..
◕‿◕ TAMAN JUBLI PERAK ◕‿◕
Taman Jubli Perak ni terletak di pinggir pusat bandar di Jalan Sungai Layar. Secara officiallnya dirasmikan oleh Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah pada tahun 1983.
Taman ni merupakan tempat yang sesuai untuk berehat, berkelah dan melakukan aktiviti bersama keluarga serta rakan-rakan. Dekat taman nie juga terdapat beberapa kandang haiwan dan pelbagai spesies burung. 
Bersebelahan dengan taman nie juga terdapat Perpustakaan Awam.
◕‿◕ CINTA SAYANG GOLF & COUNTRY RESORT ◕‿◕
Cinta Sayang Golf & Country Resort adalah Golf Resort 4 bintang yang terletak 4 km ke timur laut bandar Sungai Petani . Kini CSGC telah berkembang menjadi salah satu destinasi golf yang paling popular di utara Malaysia dan di antara 18 resort golf kelas pertama peringkat antarabangsa. 
Kawasan kat sini pergghhh , memang menyenangkan .. Korang boleh jadikan resort nie tempat bermain golf , riadah , bercuti , mesyuarat, konvensyen , sukan dan banyak lagi.  Memang banyak kemudahan yang terdapat dekat sini ..
swimming .. swimming dan swimming ~~
◕‿◕ MENARA JAM BESAR SUNGAI PETANI ◕‿◕

Mercu tanda yang paling menonjol di Sungai Petani adalah menara jam yang terletak betul-betul di tengah-tengah Jalan Ibrahim , jalan utama bandar Sungai Petani
Menara ini mempunyai ketinggian 12.1 meter dengan kubah yang berwarna emas. Sejarahnya, ia dibina pada  Mac 1936 semasa pendudukan British, di mana batu asasnya telah diletakkan oleh mendiang Puan Koid Cheng Heok.
dulu , Sungei Patani sebelum pendudukan Jepun
Mengikut pemerhatian Paan , sekarang nie pun kawasan di sekitar jam besar semakin membangun. Banyak dah pembangunan dekat kawasan nie. Siap ada jalan Zero Kilometer lagi dekat sini.
Setahu Paan , kalau nak cari tempat makan yang sedap-sedap pulak , korang boleh zoom in dekat restoran D'King berdekatan dengan Giant Sungai Petani .. mee udang dia , perrgghh kecur air liur bebb .. dan jugak beberapa restoran yang menawarkan makanan-makanan yang superbb .. 
Hehehe , harap entri nie boleh menjadi panduan kepada sesiapa yang ingin melancong ke Sungai Petani dan kawasan sekitar Negeri Kedah. Sumber tempat-tempat menarik ini diperoleh dari Sungai Petani Homepage dan melalui pengalaman Paan sendiri .. Jangan lupa melawat tempat-tempat lain di sekitar Negeri Kedah jugakk .. Selamat Bercuti !!

02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di merbok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Nov 2013 09:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Percutian &#39;Terapung&#39; Disungai <b>Merbok</b> Kedah | Syok Travel

Posted: 11 Nov 2013 06:24 PM PST

Tahun ini jika tidak silap sudah hampir 3 kali ke Langkawi. Melalui jalan darat melepasi daerah Sungai Petani, Kedah kami memang tidak ambil peduli tentang apa yang ada disini. 'Biaq Pi Laaa, apa ada hal' Cetus naluri hati. Tempat ini hanya dipandang sepi setiap kali dilalui kerana bagi kami tidak ada apa yang menarik untuk dilawati mahupun untuk dinikmati.

Foto : Suhaizul
Chalet Terapung, Sungai Merbok

Bagaimanapun baru baru ini persepsi negatif terhadap Sungai Petani terhapus sama sekali sewaktu kami diberi peluang untuk melawati beberapa kawasan menarik sekitar Sungai Petani melalui program 'Sahabat Media Cuti Cuti 1 Malaysia' yang dianjurkan oleh Majalah Santai Travel.

Menyelusuri Sungai Paya Bakau Merbok, Pendakian Ke Gunung Jerai, Lawatan Ke Tapak Arkeologi Sungai Batu dan juga ke Chalet Terapung di Sungai Merbok menambah lagi intipati buat kami tentang industri pelancongan di sini sebenarnya penuh dengan warna warni cuma mungkin kurang promosi yang menjadikanya 'Segan Mati Tak Mahu'.

Terasa perjalanan yang panjang, kiri kanan pula kelam. Hanya mampu merenung dibalik kegelapan, sayang tidak berjalan belah siang. Malam, lebih kurang jam 9 kami tiba di Jalan Batu Hampar setelah bermastautin seketika di Pantai Merdeka. Gambaran awal yang dibisikan ke telinga kami katanya disini ada satu perusahaan Chalet Terapung di Sungai Merbok yang diusahakan oleh Pertubuhan Peladang Kawasan Merbok.


Chalet Terapung, Sungai MerbokChalet Terapung, Pengalaman menarik diatas Sungai Merbok, Kedah

Diluar gerbang kelihatan seram, nah didalam penuh keistimewaan. Alunan merdu dari alat muzik gamelan menyambut ketibaan, sayup – sayup kedengaran nun di tepian.

Kelibat beberapa individu yang leka dengan mata kail masing-masing menghadirkan rasa cemburu melihat perilaku itu. Apatah lagi terlihat salah seorang dari mereka riang menaikkan habuan jorannya. Di Chalet perairan terapung ini turut disediakan pelantar yang agak luas khas untuk kaki pancing. Kedudukan pelantar yang sedikit ke tengah sungai menjadikan aktiviti ini merupakan satu perkara yang relevan harus dilakukan.

Tidak hanya di pelantar, tempat dimana pengunjung penginap juga sesuai dijadikan tempat memancing. Itu yang dapat kami lihat disekitar Chalet terapung ini.


Chalet Terapung, Sungai MerbokPelantar memancing yg luas, turut tersedia kemudahan spt tandas

Dingin bayu di Sungai Merbuk dapat dirasai dengan penuh nikmat apabila penghubung laluan kayu di atas chalet terapung ini memudahkan langkahan kaki bersiar siar di kawasan sekitar.

Dari bilik ke bilik kami tinjau untuk melihat dekorasi apa yang cuba dipersembahkan diatas sungai ini. Ringkas dan kemas, noktah!. Terdapat juga sebuah dewan yang mampu memuatkan sehingga 80 orang pada satu satu masa. Nah! bagi yang mempunyai keluarga yang besar dan mahukan satu pengalaman baru dalam percutian bersama keluarga mungkin Chalet terapung di Sungai Merbok satu idea yang bernas.

Air tenang yang mengalir disungai merbok menjadikan tapak chalet dan juga laluan penghubung penjalan kaki ini stabil seperti berada diatas tanah, jadi jangan terlalu risau akan keadaan sungai yang beralun mahupun bergelora.


Lana Nordin Seksi Penghubung jalan diantara Chalet yang baik memudahkan pengunjung meronda di kawasan sekitar

Langkah terhenti seketika. Kelibat seorang lelaki separuh abad menghalang laluan kami. Mata bertentang, saling berpandang lantas memberikan salam dan membina satu ukiran senyuman diriak wajah masing- masing. Hah! Itulah En Hamdan yang merupakan Pengurus Chalet Terapung Di Sungai Merbok ini.

Walaupun kami tidak menginap dan hanya sekadar lawatan ringkas namun En Hamdan ramah melayan kerenah kami yang mengajukan pelbagai soalan tentang chalet ini bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang apa yang sebenarnya menarik jika menginap di sini.

Kata En Hamdan chalet terapung ini telah dibuka sejak awal bulan Januari 2010 dan memiliki hampir 9 buah bilik penginapan merangkumi pelbagai jenis. Pelancong yang datang menginap disini kebanyakkan dari negeri Perlis & Pahang.


Chalet Terapung, Sungai MerbokDiantara deretan Chalet yang tersusun kemas terapung diatas Sungai Merbok

Apa yang menariknya, tambah En Hamdan. Chalet terapung ini juga menjadi tempat kegemaran persinggahan bagi pelancong golongan Backpacker. Tambah menarik lagi kalau korang kakitangan kerajaan, sebabnya ada diskaun yang diberikan.

Tapi apa yang mengujakan kami yang cintakan alam semulajadi ialah apabila diberitahu oleh En Hamdan jika kami datang pada waktu petang tadi mungkin dapat lihat satu lagi keindahan sisi siangnya disini apabila dapat menyaksikan panorama indah matahari terbenam ditelan sungai merbok.

Nasihat En Hamdan kepada sesiapa yang berminat nak menginap di sini kalau boleh telefon dulu untuk buat tempahan. Katanya jangan walk-in, terutamanya pada hujung minggu sebab bilik selalunya waktu begini akan sentiasa penuh.


Chalet Terapung, Sungai MerbokDekorasi yang ringkas dan kemas serta kemudahan asas yang lengkap memberi keselesaan kepada pengunjung yang menginap

p/s : Lagi Gambar Chalet Terapung, Sungai Merbok Kedah [Lihat Gambar]

    Maklumat Tambahan
    Perjalanan darat 12km dari pekan Merbok menghala ke sungai Gelam, bujang dan 20 minit menaiki bot dari Tanjung Dawai serta 30 Minit menaiki bot darii Jeti Semeling.

    Kemudahan Yang Disediakan

  1. Dua buah chalet terapung dengan 2 buah bilik tidur berhawa dingin setiap satu, dilengkapi dengan perabot, peralatan dapur, televisyen dan kemudahan penginapan dan ruang santai
  2. Sebuah chalet VIP, 2 bilik lengkap dengan perabot, peralatan dapur, televisyen dan ruang santai.
  3. 2 buah chalet berkembar (tanpa penghawa dingin), setiap bilik lengkap dengan perabot, peralatan dapur, televisyen dan ruang santai
  4. 4 buah bilik penginapan lengkap dengan perabot dan televisyen.
  5. Pelantar untuk aktiviti memancing dan riadah dilengkapi perabot, peralatan dapur.
  6. Sebuah dewan untuk mesyuarat dan riadah dengan kapasiti 80 orang pada satu satu masa serta lengkap dengan kerusi meja, alat pandang dengar dan set untuk karaoke
  7. Alatan untuk aktiviti berkayak juga turut disediakan
  8. Dua buah bot untuk aktiviti menyusuri Sungai Merbok, hutan paya bakau dan memancing.
  9. Jeti pendaratan / pelepas, pelantar jalan kaki penghubung setiap bangunan terapung.
  10. Wakaf menunggu serta kiosk jualan makanan kering / minuman di darat.
  11. Tapak meletak kenderaan serta jalan masuk melalui hutan
  12. Bekalan air paip dan elektrik.

    Pakej Yang Boleh Disediakan

  1. Aktiviti menyusuri Sungai Merbok serta melihat keindahan hutan paya bakau
  2. Memancing ke pulau pulau berhampiran
  3. Menyediakan kemudahan untuk mesyuarat dan riadah
  4. Jamuan Makan
  5. Indoor Games
  6. Lawatan :
  7. * Membeli belah hasil laut diTanjung Dawai
    * Muzium Arkeologi Lembah Bujang dan di Pekan Merbok
    * Tapak perkelahan air terjun di Tupah dan Batu Hampar
    * Gunung Jerai
    * Perkampungan Nelayan dan Industri hasil laut mereka
    * Pendaratan ikan dan pusat lelongan ikan berkomputer
    * Dusun Buah – buahan
    * Ternakan ikan dalam sangkar
    * Kawasan tanaman padi
    * Ternakan Lembu, kambing, ayam
    * Pantai Merdeka
    * Galeria hutan simpan Paya Laut Sungai Merbok

    Penginapan
    Chalet 2 bilik berhawa dingin : RM 150 sebuah
    Chalet VIP : RM 250 sebuah
    Chalet Berkembar : RM 100 sebuah
    Sebuah Bilik : RM 60
    3 buah bilik tiap satu : RM 40
    Memancing tanpa Menginap : RM15 seorang

    Alamat
    Jalan Batu Hampar,
    08400 Merbok,
    Kedah

    Untuk Tempahan Hubungi
    Noraziela Othman : 019 – 545 2412
    Muhaiyudin Ismail : 012 – 463 3526
    Abdullah Kanchil : 013 – 470 8230

    Masa Check In : 2.00 petang
    Masa Check Out :1.00 Petang

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Oct 2013 03:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Nazira&#39;s Cottage Telling Story: Kenangan PRU <b>di Gurun Kedah</b>

Posted: 26 Aug 2013 10:36 PM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/ss.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

ALFAYYADH RESOURCES: Terminal EzeeLink kini <b>di Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 17 Jul 2013 10:56 PM PDT

Terminal EzeeLink kini berada di No. 95, Bangunan Kedai Taman Utama, Gurun, Kedah...
Nak tau kedai yang mana 1, tgk depan kedai ada bunting merah menyala nie..haaa tu la kedai dia..
Jom ramai2 p beli topup, bayaq bil, beli insurans kemalangan & macam-macam lagi...

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 03:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Venoth&#39;s Culinary Adventures: Restaurant Thian Hoe @ <b>Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Restaurant Thian Hoe is one of the famous restaurants in Gurun, Kedah. It is located right alongside the main trunk road, beside a Shell station and not very far away from the foothill of Mount Jerai. 

It is mainly famous for it's Duck Soup Kuey Tiow which is served in the mornings right up to lunch. As we were in the vicinity today, we decided to drop by for lunch but once we arrived here, we got to know that that dish was sold out for the day. 

Once we were told that, we then asked the boss what else they serve and he mentioned that they do all the usual Chinese dishes as well. We decided to go for that then. We went through a few of the items we wished to order and off he was. He also informed us that usually the Duck Soup Kuey Tiow is sold out by about 12.30 pm and we had only arrived here at about 2 pm. That is why the restaurant seems a little empty at this time. Right after leaving us, he then went into the kitchen which is open air in concept and did the cooking himself. Of course, there were many there who were helping him with the preparations. Within a short while, the dishes started arriving.

For a small town, the fish is definitely not cheap but I still think that it is okay. The preparation was also slightly different compared to the type we get in Central Peninsular Malaysia. There were loads of pickled vegetables on the fish which I found to be unique as well. As for the taste, the fish did score well. It was well cleaned and did not have the usual smell. It could have been fried to a little more crisp level but still this was good enough. Definitely a different style of preparation. I would rate this dish at 8/10 .

The next dish that we ordered was the above Claypot Tofu. This is the small version and is surely sufficient for three pax. I would say that this dish was very well done. Everything was absolutely perfect and there is no room for me to comment at all. I would rate this dish at 10/10 .

The above Kangkung Belacan was absolutely heavenly. The Belacan paste was of a good quality and fresh and he had sparingly used it in the dish. It was also spiced well and there were loads of sliced chicken meat in the dish. This practice of putting chicken into this dish was also something unique that I had observed here only. I would again rate this dish at 10/10 .
As there were only two of us, the above dishes were more than enough and I too needed to keep myself awake as I was driving onwards to Kulim. If you happen to be in Gurun, do give this restaurant a try and it is worth while the effort of finding this restaurant. Do use the GPS coordinates as the address may be difficult to search. Two key landmarks here are the Shell Station and the Foothill of Mount Jerai and you should not miss this place. 
Address: Lot 6740, Jalan Besar, 08300 Gurun, Kedah, Malaysia.
GPS: N05° 48.980′ E100° 28.695′
Opening Hours: 0800 - 2230 Daily 
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved