ads

Sabtu, 31 Mac 2012

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2012 07:09 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Hamidan pamer &#39;belang&#39;, hutang dengan T-Team <b>dilunas</b>

Posted: 27 Mar 2012 10:13 PM PDT

WAN MOHD NOOR HAFIZ WAN MANSOR

PENGGEMPUR import Hijau Kuning, Mohammed Hamidan mempamerkan belang sebenar membantu Kedah membenam cabaran T-Team pada perlawanan kedua Suku Akhir Piala FA 2012 di gelanggang lawan dengan agregat 2-1.

Hamidan membuktikan dakwaan bahawa kehadiran beliau dalam skuad Kedah tidak banyak membantu adalah silap malah jaringan cantik pada minit ke 65 dan 82 telah membantu Kedah untuk melayakkan ke saingan separuh akhir Piala FA bertemu pendahulu liga, Kelantan nanti.

Turun selaku penyerang utama menggantikan Khyril Muhymeen yang digantung satu perlawanan selepas mengutip dua kad kuning telah digunakan sebaik mungkin oleh Hamidan untuk mempamerkan belang sebenarnya.

Selain itu, keyakinan Hamidan juga dilihat begitu memuncak dan hampir meletakkan dirinya sebagai penjaring hatrik pada minit ke-87 namun bola yang ditendangnya terkena badan penjaga gol T-Team, Shamsuri Mustapa.

Dominasi Perancang import Kedah, Abdelfatah Safi dan Hamidan dilihat begitu menjadi malah dua hantaran cantiknya berjaya disempurnakan oleh Hamidan.

Sepanjang perlawanan yang berlangsung selama 90 minit tersebut ternyata banyak didominasi oleh Kedah walaupun T-Team sesekali melancarkan serangan balas.

Rentak T-Team bagaikan tidak menjadi seperti mana yang berjaya dipamerkan oleh mereka semasa mengikat Hijau Kuning 0-0 pada perlawanan pertama suku akhir Piala FA di Stadium Darul Aman (SDA), Sabtu lalu.

Namun begitu, sikap dan kealpaan barisan pemain Kedah masih boleh dilihat selepas Hamidan menjaringkan gol pertama tetapi dihukum oleh T-Team selang empat minit kemudian dan hasilnya mereka memperoleh gol sagu hati melalui pemain gantian Hazrul Azuan pada minit ke-69 disebabkan berlakunya kekalutan di depan pintu gol Kedah.

Kedah mungkin perlu berterima kasih kepada Hamidan yang tidak putus-putus melancarkan serangan sebelum berjaya memastikan juara tiga kali Piala FA itu layak ke saingan seterusnya pada minit ke-82 selepas berjaya menanduk masuk hantaran lintang oleh Safi.

Kedah membuktikan kedudukan semasa mereka yang masih lagi berada di dalam kelompok bawah Liga Super bukan penghalang untuk mara ke saingan seterusnya.

Sentuhan magis pengendalinya, Wan Jamak Wan Hassan yang dibantu oleh Radhi Mat Din dan Mohd Sobri Ismail telah membuktikan bahawa Kedah bukanlah pasukan yang boleh dipandang rendah apabila bersama dua pasukan elit Liga Super iaitu Kelantan, Terengganu dan pasukan kelab meningkat naik Sime Darby menjadi empat kelab terbaik layak ke saingan separuh akhir Piala FA 2012.

Ironinya, hutang kalah 3-0 kepada T-Team pada saingan pertama Liga Super telah berjaya dilunaskan dan kini Hijau Kuning berpeluang untuk membalas jumlah hutang yang sama kepada Kelantan yang telah mengaibkan pasukan jelapang padi di hadapan penyokong setia mereka di SDA pada 21 Januari lalu.

Prestasi yang dipamerkan Hamidan semalam sekali gus menyelamatkan pemain dari Ghana itu daripada dihantar pulang ke negara asalnya.

Terdahulu, Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Negeri Kedah (KFA), Datuk Dr Hamdan Mohammed Khalib pernah berkata jodoh Hamidan bersama Kedah kemungkinan tidak berpanjangan sekiranya beliau masih gagal menunjukkan kredibiliti sebagai penyerang bermutu.

sumber: http://www.sinarharian.com.my/arena-bolasepak/liga-malaysia/hamidan-pamer-belang-hutang-dengan-t-team-dilunas-1.35666 (28/03/2012)

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 07:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

KOMANDO PERANG SIBER: USTAZ KAMAL SAIDIN <b>DI LUNAS</b> <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2012 12:33 AM PST

[unable to retrieve full-text content]USTAZ KAMAL SAIDIN DI LUNAS MALAM ESOK.....AYUH TURUN RAMAI-RAMAI. ESOK CERAMAH USTAZ KAMAL SAIDIN DI KAMPUNG BATU 6, LUNAS, KEDAH. KPS: USTZ KAMAL SAIDIN GEMPUR LUNAS, KEDAH MALAM ESOK ...

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Kemajuan Berganda <b>Di Negeri Kedah</b> | Kulim, Malaysia Online

Posted: 31 Mar 2012 01:22 PM PDT

Pelaburan di Kedah meningkat dengan cergasnya sehingga mencatatkan rekod tertinggi sejak 16 tahun KHTP ditubuhkan. Keyakinan pelabur sedia ada   di Taman Teknologi Tinggi Kulim (Kulim High technology Park- KHTP) menambah pelaburan mereka sehingga 'memaksa' Kerajaan Negeri menambah keluasan kawasan Perindustrian tersebut. Keyakinan pelabur ini adalah berdasarkan kestabilan politik dan kecekapan Pentadbiran Kerajaan Negeri. Polis pentadbiran yang di perkenalkan iaitu pengurusan atau urusan diatas meja dan tidak dibawah meja semasa YAB Menteri Besar merasmikan pembukaan kilang baru Fuji Elektrik pada tahun 2008 sangat dipuji oleh pelabur. Urusan diatas meja dan bukan dibawah meja menunjukkan bahawa pentadbiran Kerajaan Kedah tidak mengamalkan rasuah dalam menjalankan urusan dan ini menjadikan urusan pentadbiran semakin cekap dan mengurangkan kerenah birokrasi.Ini memudahkan banyak pihak termasuk urusan-urusan yang berkaitan kerajaan.

Pelabur sedia ada yang mula meningkatkan pelaburan dalam kategori pembesaran keluasan kawasan operasi turut menarik minat pelabur baru untuk mencuba perniagaan di Negeri Kedah. Pelabur baru yang berminat melabur di KHTP turut berasa selesa dengan suasana dan kestabilan serta jaminan yang di tawarkan oleh Kerajaan Negeri. Pelaburan baru bukan hanya tertumpu pada insudtri pembuatan di KHTP malah turut tertumpu di Langkawi dan Gurun serta akan berkembang pula ke Kubang Pasu. Minat pelabur untuk menyahut hasrat kerajaan Negeri membina hotel 14 tingkat di Langkawi. Hasrat kerajaan negeri tersebut disambut setelah saban tahun pertambahan bilangan pengunjung ke Langkawi semakin tinggi terutama setelah kerajaan negeri di ketuai oleh YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak.

Pertambahan bilangan pelancong ke Langkawi bagaimanapun pernah dinafikan    oleh Menteri Kerajaan Pusat yang mendakwa kemasukkan pelancong berkurang  sejak tahun 2008. Peningkatan pelancong ini yang ketara terutama ketika  musim cuti sekolah memaksa Kerajaan Negeri Kedah mengambil keputusan  membina hotel dan hasrat tersebut hampir menjadi kenyataan apabila YAB        Menteri Besar menyempurnakan majlis pecah tanah hotel tersebut.

Disamping pelaburan di Langkawi, Kedah juga turut menerima pelaburan dalam  industri perlombongan bijih besi yang baru itemui berhampiran kaki Gunung        jerai, Gurun. Kerajaan Negeri melalui anak syarikatnya  berusaha membuka    satu  lagi tapak perlombongan mineral ini di Kubang Pasu dan kini alam proses    pengeluaran lesen. YAB Dato' Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul  Razak melahirkan    rasa syukur kepada Allah kerana hasil dari usaha kerajaan memberi kesejahteraan kepada rakyat diberkati Allah. Keberkatan ini berterusan dengan penemuan mineral seperti bijih besi ini yang tidak pernah terjangka untuk ditemui. Kerajaan Negeri akan bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang berminat melabur di Kedah demi untuk kesejahteraan rakyat.

Sumber : Warta Darul Aman

Tags: ,

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di jitra</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 02:41 AM PST

URL Sumber Asal :-

Pelajar POLIMAS maut dalam kemalangan <b>di Jitra</b>

Posted: 07 Feb 2012 06:33 AM PST

Bharian.com.my
07/02/212

JITRA: Seorang pelajar Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (POLIMAS) maut selepas motosikal yang ditungganginya merempuh sebuah kenderaan penyelenggara lebuh raya dan kemudian dilanggar sebuah pikap di Kilometer 34.5 Lebuhraya Utara Selatan, hari ini.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohd Yusuf, berkata kemalangan itu berlaku pada jam 9.12 pagi semasa pelajar terbabit, Muhamad Izam Azhar Khairuddin, 20, yang menuju ke arah utara dipercayai leka melihat lori pasir dari arah bertentangan lalu terbabas ke tepi jalan.
"Mangsa tidak menyedari terdapat sebuah kenderaan penyelenggara lebuh raya di hadapannya lalu merempuh kenderaan berkenaan mengakibatkan mangsa terjatuh ke kiri jalan sebelum dilanggar pikap yang lalu di lorong itu," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata, Muhamad Izam Azhar meninggal dunia di tempat kemalangan kerana mengalami cedera parah dan mayatnya dihantar ke Hospital Jitra untuk dibedah siasat.

Ibu saudara mangsa, Aishah Ibrahim, 50, berkata anak saudaranya yang mengambil jurusan Kejuruteraan Pembuatan itu baru saja menjalani latihan industri di sebuah kilang di Napoh, dekat sini.

Mayat Muhamad Izam Azhar dikebumikan di Kampung Lepai, Jalan Langgar, Alor Setar selepas solat Asar


my princess diary: sepetang hujan <b>di jitra</b>

Posted: 25 Mar 2012 09:29 PM PDT

as salam
dear diary,

Ahad : 2 kelas cancel , tinggal 1 kelas pukul 3 petang .

@ parking motor

aku : babe ! macam nak huuu ja .
ena : mana-mana ?
aku : tu dah nampak pokok hujan .
ena : eleh , macam tak biasa helmet masuk air hujan .
aku : ok . hujan sat g . siap lah !

@ dalam kelas

aku : weh , nak hujan .
lecturer : selagi tak ada sapa bangun terang lagi sekali , saya tak nak bagi balik .
kelas : ala..... encik .. nak hujan ni ..
kawan bangun : (terang dengan penuh semangat )
kelas : owh . . paham-paham , betu la tu . (sambil kemas buku )
aku : ena jom ! sat g helmet basah !
ena : xmo lari ! xlarat
aku : cepat ! ! !

@ parking motor

aku : tu la. . . bella dah cakap , hujan .
ena : mana nak tau , malas nak parking bawah tu ,beg berat (selalu xmau ngaku salah =..=" )
aku : jom lekaih ! beg basah ni , ada laptop g .
ena : nak redah ka ?
aku : parking bawah bumbung lu . ni , final project duk dalam beg nih . -_____-"

@ parking motor ada bumbung

ada mizar , so kami lepak dan bergossip sambil tunggu hujan berenti .

still seronok dengan muka tidak bersalah +__+"
aku pulak muka penuh rasa bersalah #___#"
mizar , duk tenung-tenung bumbleblue , ada hati nak bawak lettew . . ngeh ngeh ngeh
kasut puma ena yang berkilat macam baru lepas letak kiwi , kasut bata aku dah macam pukat  , segala sampah sarap duk lekat kat lubang-lubang tu .
eiiiii . . atas stokin ena ada menda apa tu ... ~_~"
muka masing-masing mintak penampar arab sambil duk tunggu hujan berenti 
huk huk . macam ustazah la pulop . hik hik hik . 
tak po aeh . . dop bolih jadi ustazah tuk anak-anak murid ,
jadi ustazah tuk anak ambe nanti pom molek jugok . ^___^v
like kalau malas nak komen n__nv

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:05 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 03:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

The Last Post: <b>Tanjung Dawai</b> Kedah

Posted: 29 Dec 2011 09:40 AM PST


Tanjung Dawai. sebenarnya ini kampung wife aku. TANJUNG Dawai adalah perkampungan kecil nelayan di pinggir pantai di daerah Kuala Muda, Kedah dan kira-kira 30 kilometer dari bandar Sungai Petani. Ia terletak di utara muara Sungai Merbok dan menjadi tempat penduduk tempatan mencari rezeki sebagai nelayan. Bagi memudahkan nelayan mendaratkan bot, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membina jeti. Setiap pagi, jeti itu sibuk dengan gelagat nelayan dan peraih yang berjual beli ikan.

Seawal jam 5.30 pagi, kedai makan dan restoran di sini sudah beroperasi. Nasi campur antara menu istimewa dan menjadi kebiasaan nelayan mengalas perut dengan nasi campur pada awal pagi. Jika berminat melihat persekitaran perairan Tanjung Dawai, anda boleh menyewa bot dengan harga berpatutan. Antara pulau di sekitar Tanjung Dawai adalah Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Songsong dan Pulau Bunting.

Anda juga boleh menyeberang dengan bot ke Pantai Merdeka menggunakan bot laju yang mengambil masa kira-kira lima minit. Pantai Merdeka adalah kawasan pelancongan utama di Kedah dan sentiasa menjadi tumpuan untuk aktiviti rekreasi dan mandi-manda.

Pada hari biasa, Tanjung Dawai agak sunyi kecuali kelibat nelayan dan penduduk tempatan, tetapi apabila hari minggu, kawasan sekitar menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong dari Kuala Lumpur dan Johor. Jika mahu menikmati keenakan makanan laut terutama ikan bakar, Tanjung Dawai adalah tempatnya. Apabila matahari terbenam, anda boleh mengunjungi deretan premis makanan laut di tepi pantai. Ikan bakar yang dicicah dengan air asam atau kicap memang terkenal di sini, malah harganya jauh lebih murah berbanding di beberapa tempat lain.


Tanjung Dawai juga terkenal dengan produk hasil laut seperti ikan talang kering, ikan bilis, belacan dan keropok. Pada musim cuti persekolahan, ramai pelancong dari luar datang untuk membeli makanan laut hasil penduduk tempatan kerana harganya murah.

Jika anda jarang menikmati suasana perkampungan nelayan, apatah lagi penduduk bandar, inilah masa untuk merasai pengalaman seumur hidup itu.

Peta Lokasi

Laluan dari Tol Sungai Petani (U) ke Tanjung Dawai


Full content generated by Get Full RSS.

@UmMu HuMaiRa&#39;@: SePeTaNG <b>Di TaNJuNG DaWai</b>

Posted: 10 Jan 2012 10:15 PM PST

Pada 08/01/2012 sblm asar dlm kul 4.10 pm abi bawa ummi n humaira' jln2 kat tanjung dawai,,,ummi pun xpernah smpai tnjung dawai ni,,so wt ummi n humaira' ni la first time kt sampai kat tanjung dawai,,TQ abg bawakan ayg n adik p jln2 tepi pntai ni wlpn pntai ni x la cntik,,kat sini bknnya trknal ngn pantainya tp trkenal ngn tempat org membeli ikan,keropok n lain2,,,ummi mmg beria gak nk knl tmpat ni,,maklumla setiap orng dtng SP ni mst p tnjung dawai,,ummi pun rasa nk knl gak la mcm mna tempat ni,,upanya tempat ni biasa je,,xdok pe2 pun yg menarik,,cuma kat sini bnyak restoren,,kira best gak la mkn kat tepi pntau nni,,tp ktorng x mkn pun,,just raung2 nk knl tmpat je,,pas2 ktorng balik,,ktorng xbeli pe pun mai sini,just beli romper untuk humaira' ni jela,,kbtulan ada orng jual pakaian tepi jln,,so ummi belikan untuk anak ummi 2 helai roper,,sesgt la cntik wrnanya,,ummi suka warna pink n hijau,,
smpt ag snaap gmbr smbl tnggu abi slt asar  brjemaah,,,
Pic kt atas ni ummi snap mada ummi n adik tnggu abi p slt asar kt msjd tnjng dawai kt kg nelayan kot,,msjd ni dok tepi pntai,,klu dok pntai merdeka kt sbrng sna pun nmpk msjd ni,,rupanya pntai merdeka n tnjng dawai dipishkn oleh laut,,masa kt pntai merdeka 2 ar lps kt dh nmpk msjd n pasar tnjng dawai,,,masa ni humaiara' dh nk tdr,,yala masa kt umh xtdr,,,bila nk p berjln dio lk mngntuk nk tdr,,,biasanya kalu ada abi kt umh,adk ni ssh nk tdr,,almklum la,,abi ksygn ada kt um,adik ni lbh mnj ngnabi drpd ummi tau,,sdh ummi,huhu,,abi humaira' ni seorng yg penyayang,penyabar n yg utma skali,,suka n pndai brgurau,,tmbh lk ngn so comel ni,,2 la yg si comel ni slalu nk ngn abi,,abi ni mmg tul2 layan adik main,,xpernah nk mrh mcm ummi ni,,hehe,,ummi mrh gak kat adik tp mrh2 syg la,,ummi pun jelous gak adik nk ngn abi ag dr ummi,,huhu,,mgkn btl la kata orng,,seorng ayah ni lebih penyayang n sbr ngn ank nk dbndingkn ngn ibunya,,tp bkn smua ayah mcm abi humaira' tau,ada gk ayah ni xpndai main ngn ank,,alhamdulillah la humaira' dpt ayh mcm abi ni,,kna brsyukur tau,,ummi pun bersyukur dpt suami mc abi ni,,tul2 pnyayang, n take care,abi ni ank lebhkn adik n umi dr diri abi tau,,,
snap gmbr lu untuk wt kenangan,,hehe
Abg,tq bawakan ummi n adik p jln2 ptng ni ek,,ktorng x p mano pun,,just jln2 n knl tnjng dawai,,ingtkan mcm mna la tnjng dawai ni,,hehe,,rupanya ada pntai,,hehe,,pas2 ada la pekan tmpt orng jual ikan,kerepok n pakaian,,biasa2 je tmpat ni,,xdok pun yg mnrik perhatian,,cuma tmpat ni lbh dikenali n lbh dikunjungi kt kdai mkn je,,kat sini bnyk restoren untuk mkn ikn bakar,,nmpak mcm menarik je kedai,,tp rasa masakan  xtau la sdp o x,,lps jln2 jap kt tepi pntai smbil snap gmbr,ktoerng pun trs blik,,2 jela,,blk awl ag la,,sblm mgrb dah sapa umh da,,,
Full content generated by Get Full RSS.

MerbokOnline: Majlis Penyerahan BR1M DUN <b>Tanjung Dawai</b>.

Posted: 25 Jan 2012 07:30 AM PST


Majlis penyerahan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) bagi DUN Tanjung Dawai berjaya disempurnakan dengan lancar di Dewan Kompleks Penyayang, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Muda.

Seramai 2579 orang menerima bantuan tersebut iaitu 1500 orang pada sesi pagi manakala baki 1079 orang lagi pada sesi petang.

YBhg. Dato Hj. Tajul Urus Mat Zain yang merasmikan majlis itu turut meluangkan masa bersama penerima dan petugas bagi melancarkan proses penukaran baucer bantuan kepada tunai.Bantuan khas juga turut diberikan kepada warga emas serta orang kurang upaya.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

<b>Tanjung Dawai</b> Kedah | Warm Bite Blog

Posted: 10 Dec 2011 04:51 AM PST

Assalammua'laikum.

Seronok dapat pergi ke Tanjung Dawai, Kedah. Jarak perjalanan dari Permatang Pauh ke sana lebih kurang 60 kilometer, ikut jalan pekan mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan . Tujuan pergi ke sana kerana hendak dapatkan ikan masin dan sotong kering dalam kuantiti yang banyak. Kenapa pergi jauh ke sana? Sebab… ikan masin dan sotong kering disana lebih murah dan segar.

Di bawah ni adalah peta lokasi yang diambil melalui Google maps.

Ayri tiba di lokasi pertama di Arked Tanjung Dawai, iaitu bangunan di mana hasil laut yang telah di awet diurusniaga disitu.

Tanjung Dawai [www.blog.warmbite.com]

Masa Ayri sampai disana, ramai pengunjung lain juga yang datang dan kelihatan tempat parking juga penuh. Nasib Ayri baik kerana setibanya disitu ada sebuah kereta keluar dari tempat parking dan Ayri terus memandu kereta untuk parking di tempat tersebut. Masuk dalam Arked Tanjung Dawai saja mata dah mula jadi rambang tengok banyak hasil laut yang telah di awet untuk di jual.

Ikan masin, ikan bilis, sotong kering, udang kering dan keropok ikan yang siap dibungkus pun ada.

Best la shopping disini. Tengok ikan talang masin & sotong kering ni, memang murah dan segar. Barang yang di jual mengikut timbangan pun ada. So boleh la pilih dulu sebelum membeli.

Selain tu, disini ada juga jual sate ikan, jeruk dan makanan ringan lain. Lagi bertambah meriah dengan adanya jual makanan ringan sebegini.

Tak lupa juga hasil ikan seperti keropok lekor basah. Memang bermutu keropok lekor disini. Selalunya keropok lekor lain dibuat dengan melebihkan tepung dan akan rasa hilang keasliannya. Tetapi disini kualiti keropok lekornya begitu tinggi dan terasa keasliannya serta sedap di makan.

Lihat pemandangan luar dari dalam bangunan Arkeb Tanjung Dawai.

Banyak juga barang yang Ayri beli sampai hampir penuh tempat duduk belakang kereta. Dalam perjalan pulang terfikir hendak singgah makan di kedai kakak kepada kawan Ayri yang berniaga di sekitar Tanjung Dawai. Malangnya beliau tidak membuka kedainya pada hari ini. Jadi singgah di tepi pantai Tanjung Dawai melihat orang-orang disitu sambil menyuci mata dengan melihat keindahan alam.

Puas dengan aktiviti hari ini di Tanjung Dawai. Lain kali hendak datang lagi dan nak beli barang banyak lagi kerana bukan selalu boleh datang ke sini. Seronoklah dapat jalan-jalan macam ni.

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Full content generated by Get Full RSS.

Jumaat, 30 Mac 2012

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Sejarah Pengurusan Wakaf <b>Di Negeri Kedah</b> | Majlis Agama Islam <b>...</b>

Posted: 27 Mar 2012 05:53 PM PDT

Pengurusan Wakaf Sebelum Tanah Melayu Merdeka

Sebelum Tanah Melayu merdeka Kerajaan Negeri Kedah telah mewujudkan Ordinan Agama Islam dan pada masa itu negeri Kedah telah berada di bawah pengaruh British. Tiada undang-undang khusus mengenai wakaf diwujudkan. Pentadbiran Agama Islam dilaksanakan melalui Majmag Masyaih Islam di mana Syeikul Islam dilantik oleh Sultan sebagai mengetuai urusan pentadbiran Islam dan dilantik seorang Khadi Besar sebagai pegawai khusus untuk mentadbir hal ehwal agama Islam.

Tanah-tanah wakaf telah ditadbir urus mengikut keminiti masyarakat setempat di mana Imam atau penghulu masjid-masjid menguruskan harta-harta wakaf masjid dan perkuburan Islam. Bagi tanah-tanah wakaf yang bukan untuk tujuan umum nazir khas telah dilantik oleh pewakaf untuk menguruskan harta wakaf mengikut tujuan dan kehendak pewakaf.

Walaubagaimanapun pada masa itu pejabat-pejabat tanah telah memainkan peranan sebagai pendaftar harta wakaf di mana harta-harta wakaf didaftarkan sebagai tanah reserve kerajaan. Di bawah pengaruh pentadbiran British tanah-tanah wakaf disenaraikan di dalam tanah RC (reserve Certificate), tanah-tanah wakaf didaftar dan diletakkan nombor RC, lot, syarat tanah seperti tapak masjid, tanah perkuburan orang Islam, tapak sekolah agama dan lain-lain di samping dinyatakan pemegang hakmilik seperti Khadhi Besar, Imam Masjid, Penghulu Masjid dan lain-lain. Pendaftaran wakaf ini dilaksanakan sehingga Tanah Melayu merdeka dan Enakman Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah diwujudkan.

Undang-undang Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah

Undang-undang khusus wakaf di Negeri Kedah telah ditubuhkan pada tahun 1962 serentak dengan penubuhan Majlis Agama Islam Negeri Kedah sebagai sebuah badan berkanun Kerajaan Negeri. Undang-undang tersebut dikenali sebagai Enekmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah No 9. tahun 1962. Di dalam enakmen tersebut telah memperuntukan bahawa harta-harta wakaf terserah milik dan terletakhak kepada Majlis Agama Islam Negeri Kedah sebagai pemegang amanah tunggal wakaf di negeri Kedah.

Enakmen ini ditubuhkan selaras dengan Perlembagaan Malaysia yang ditubuhkan selepas Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957 di mana hal ehwal Agama Islam diserahkan kepada kuasa negeri iaitu Sultan sebagai pemerintah. Sehinggalah tahun 2008 kerajaan Negeri Kedah telah meluluskan Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam (Kedah Darul Aman) 2008 bagi menggantikan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah No 9. tahun 1962 bagi tujuan penambahbaikan dan penyeragaman Undang-undang di antara negeri-negeri di Malaysia.

Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam (Kedah Darul Aman) 2008

Pengurusan wakaf di Negeri Kedah dilaksanakan berdasarkan Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam (Kedah Darul Aman) 2008 seksyen 52 :

Walau apapun apa-apa peruntukan yang berlawanan yang terkandung dalam mana-mana surat cara atau perisytiharan yang mewujudkan, mengawal, atau menyentuh perkara itu, Majlis hendaklah menjadi pemegang amanah yang tunggal :-

(a) semua wakaf, sama ada wakaf am atau wakaf khas;
(b) semua nazr am;
(c) segala jenis amanah yang mewujudkan apa-apa amanah khariat bagi menyokong dan memajukan Agama Islam atau bagi faedah orang-orang Islam mengikut hukum syarak.

Dan seksyen 53 : Semua harta yang tertakluk kepada seksyen 52 hendaklah tanpa apa-apa pindah hak, serah hak, atau pindah milik, dan dalam hal harta tak alih sebaik sahaja didaftarkan di bawah undang-undang bertulis yang berhubungan dengan tanah, terletak hak pada Majlis, bagi maksud wakaf, nazr am atau amanah yang menyentuh harta itu.

Dengan pengwujudan Enakmen ini semua harta-harta wakaf tak alih seperti tanah, rumah, bangunan dan lain-lain yang mempunyai dokumen hakmilik didaftarkan di atas nama Majlis Agama Islam Negeri Kedah. Pentadbiran Majlis melalui Bahagian wakaf dipertanggungjawabkan untuk mengurus, mentadbir serta membangunkan harta-harta wakaf di negeri Kedah mengikut tujuan wakaf yang telah ditetapkan dan selaras dengan hukum syarak.

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

DAP <b>Kedah</b> ugut akan bertanding tiga penjuru <b>di</b> PRU13. | UtaraNews

Posted: 26 Mar 2012 05:00 AM PDT

Jika DAP gagal mendapatkan lebih banyak kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, parti itu mungkin tidak mempunyai pilihan tetapi akan berentap dalam pertandingan tiga penjuru.

ADUN tunggal DAP di Kedah, Lee Guan Aik berkata, ini bukan hasrat parti mahupun keinginan rakyat tetapi kerana landskap politik di negeri itu telah berubah sejak pilihan raya umum 2008.

Lee, yang merupakan ADUN Kota Darulaman, menambah bahawa parti itu mahu memainkan peranan lebih besar dalam kerajaan negeri Kedah, dan oleh itu ia berhasrat mempunyai perwakilan yang lebih besar di negeri ini.

"Kami tidak menuntut, kami akan serahkan kepada kepimpinan pusat untuk memutuskannya dan kita akan menghormati keputusan itu tetapi kami ingin mendapatkan lebih banyak kerusi kerana kita mempunyai kubu kuat di Kedah juga," katanya kepada Malaysiakini.

"Ia bukan kerana kita mahu mengurangkan pengaruh PAS di negeri ini tetapi disebabkan oleh kesan limpahan sokongan yang kuat untuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Pulau Pinang, sokongan untuk kami di sini semakin meningkat," katanya.

Lee merujuk kepada pengumuman Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak semalam bahawa DAP tidak akan mendapat sebarang kerusi tambahan dalam pilihan raya umum akan datang.

Azizan dipetik oleh media sebagai berkata pengagihan kerusi di kalangan PAS, PKR dan DAP adalah berdasarkan status quo 2008.

Lee yang tidak bersetuju dengan kenyataan Azizan, berkata beliau tidak pasti sama ada pesuruhjaya PAS negeri itu "hanya bermain politik atau mahu mencetuskan masalah kepada Pakatan Rakyat di Kedah".

Menurut Lee, menteri besar telah beberapa kali membuat kenyataan seumpama itu.

Lee turut mendedahkan bahawa DAP berminat bertanding di enam kerusi Dewan Undangan Negeri dan dua kerusi parlimen dalam pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, beliau tidak pasti bila kepimpinan gabungan pusat akan memutuskan kerana mereka belum bertemu untuk membincangkan peruntukan kerusi di negeri ini.

Kini terdapat 36 kerusi negeri di Kedah - Pakatan mempunyai 20, BN 14 dan terdapat dua Bebas - di Lunas dan Bakar Arang.

Pada 2008, PAS bertanding 24 kerusi negeri dan menang 16, PKR bertanding 11 tetapi menang empat, di mana dua daripada mereka kemudian menjadi ADUN Bebas. DAP menang satu kerusi, manakala baki 14 kerusi lagi dipegang oleh BN.

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di padang terap</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Kedah Ke KL: TUDIAA LAA!! Lagi Pas Masuk UMNO <b>di Padang</b> <b>...</b>

Posted: 10 Feb 2012 12:00 AM PST

Semalam berlangsungnya penyerahan borang keahlian baru UMNO di Padang Terap. Dalam keahlian baru UMNO itu ada diselitkan dengan geng Terap Care, salah satu badan bergerak dari Pas.

Alhamdulillah..majlis penyerahan borang keahlian SMP dan borang keahlian UMNO berjalan dengan lancar di Kampung Bukit Nyamuk semalam. Seramai 50 org pemuda daripada Malau, Bkt Nyamuk, Kuala Janing dan Bukit Endin telah menyerahkan borang keahlian SMP. Ada diantara mereka adalah bekas ahli Terapcare (PAS). Seramai 20 org pemuda jugak telah menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Ketua Pemuda UMNO Kedah/Padang Terap Hj Badrol Hisham. Lebih membanggakan lagi apabila 2 org anak kepada pengerusi PKR Bukit Nyamuk jugak turut menyertai UMNO.

Ironinya bulan lepas, 2 org ahli UMNO Bukit Nyamuk telah masuk PKR dan majlis dibuat dirumah pengerusi PKR Bukit Nyamuk namun takdir Allah, mlm semalam 2 org anak dia telah dibukakan pintu hatinya oleh Allah untuk bersama2 berjuang dengan kami di dalam UMNO..TAHNIAH..SELAMAT DATANG BUAT SAHABAT BARU UMNO PADANG TERAP..KAMI MENGALU-ALUKAN KEDATANGAN KALIAN.

Ada sapa-sapa nak masuk tender untuk bida projek membina muzium Pas Padang Terap dan Terapcare tak? Tak perlu lesen kontrak, cukup sekadar tunjukkan no keahlian pas saja. Ahli seumur hidup Pas diutamakan, borang tender boleh didapati di MTD Pas Pedu..atau hubungi yb Nasir Zakaria dan Miezan..

Majlis yang sangat santai, tanpa protokol, tenang dan yg penting skali..sangat INTIM..pakai kain pelekat lagi..janji matlamat tercapai..pemuda yg berbaju putih dn berambut ala-ala mat emo tu adalah anak kepada pengerusi pkr Bkt Nyamuk.

Mc ucapkan syabas kepada Troopers TMK  Padang Terap kerana membawa info yang berharga ini.



McTheory:
Pada sesiapa yang nak masuk UMNO tu boleh contact kami.. jangan malu-malu.

02 di jerai kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jerai kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2012 01:26 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:15 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:15 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:15 AM PST

URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Jamil Khir Nafi Dakwaan Guna Peruntukan Yayasan <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 12:40 AM PST

Kategori Sana Sini

Jamil Khir Nafi Dakwaan Guna Peruntukan Yayasan Taqwa Untuk Program Di Jerai

PUTRAJAYA, 3 Feb – Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan dakwaan pembangkang bahawa beliau menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa untuk program politiknya sebagai berniat jahat.

Katanya permainan politik pembangkang sudah tidak amanah kerana sanggup mengetepikan aspek benar dan salah demi menimbulkan persepsi negatif rakyat.

"Dakwaan yang kata saya guna duit Yayasan Taqwa tidak betul," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jamil Khir mengulas dakwaan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan bahawa beliau menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa yang berada di bawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang dipengerusikannya bagi membiayai program politiknya di Jerai, Kedah.

Laporan itu menyebut Jamil Khir menggunakan peruntukan tersebut untuk memberi bantuan kepada masyarakat di Jerai iaitu kawasan yang akan ditandingi beliau pada pilihan raya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Jamil Khir berkata dakwaan itu juga tidak tepat kerana membayangkan Yayasan Taqwa hanya membantu mereka yang berada di Wilayah Persekutuan.

"Seluruh Malaysia kita bagi bantuan melalui Yayasan Taqwa. Baru-baru ini saya sampaikan bantuan di Terengganu dan Kelantan," katanya.

Jamil Khir sebelum itu menghadiri majlis perhimpunan agensi di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri serta melancarkan Ensiklopedia Ulama dan buku-buku terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang akan dijual di pasaran.

Pada majlis itu Jamil Khir turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM20,000 kepada mangsa banjir di Thailand yang diterima wakil kedutaan Thailand di Negara ini, Songsak Saicheua.

Sumbangan itu adalah hasil kutipan masjid-masjid di bawah kendalian Jakim iaitu Masjid Negara dan Masjid Wilayah di Kuala Lumpur serta Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Masjid Putra di Putrajaya.

Lagi Berita Berkaitan :

Berita Bertarikh 3 February 2012 Pada 4:40 PM

Full content generated by Get Full RSS.

Khamis, 29 Mac 2012

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Jawatan kosong <b>di</b> MRSM <b>Kubang Pasu</b> Malaysia Terkini 2012

Posted: 25 Mar 2012 10:30 PM PDT

Tarikh tutup 1 April 2012

Maktab Rendah Sains MARA Kubang Pasu or MRSMKP located up north peninsular Malaysia are among MRSM established result of RMK 8 with as much as cost RM38 million above land with area 44.312 acres in Jalan Kampung Gelong, Jitra Kedah. MRSM Kubang Pasu Foundation Stone Laying Ceremony was perfected by Y.B Dato' Khaled Nordin, Minister of Entrepreneurial and Cooperative Development on 25th of June 2005.

1. Guru Fizik
2. Guru Kimia

MUAT TURUN JAWATAN

Advertisment

Incoming search terms:

  • jawatan kosong mrsm kubang pasu
  • mrsm kubang pasu
  • jawatan kosong di pmc april 2012
  • jawatan kosong mrsm kedah

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


MahaRaja – Juadah ala Arab <b>di Langkawi</b> | JuadahMalaysia.com

Posted: 16 Mar 2012 12:25 AM PDT

Ya habibi..Ya maulana…. Ewah..ewah… juadahmalaysia.com baru pulang dari negara Timur Tengah kah? …. hehe..tak de maknanya nak jalan jauh-jauh nih. Setakat Pulau Langkawi tu selalu sangat la…

Baiklah…biasanya saya kongsikan juadah ala melayu dalam blog ni, tapi hari ni apakata kita ubah selera dengan menikmati juadah ala arab pulak.. Nama kedai makan ni ialah MahaRaja Lawak….. ehh..eh.. bukan rancangan Maharaja Lawak kat Astro tu tapi Restoran Maharaja yang terletak di Perdana Quay, Telaga Harbour Park, Langkawi. Lokasinya betul-betul mengadap pantai iaitu tempat parking bot-bot mewah. Suasana persekitarannya cukup mendamaikan.

Restoran ni betul-betul bersebelahan dengan satu-satunya stesyen minyak Petronas yang terdapat di kawasan Pantai Kok. Manakala di tingkat atas bangunan ni terdapat restoran KFC.

Ramai juga warga arab dan mat salleh yang suka menjamu selera di sini. Pemandangannya betul-betul mengadap bot-bot mewah. Aduh..aduh..terasa macam orang kaya pula bila dapat lepak2 cuci mata di sini :lol:

Macamana saya boleh sampai ke sini… Sebenarnya sebelum ni mr suami pernah meraikan sahabatnya dari Iran untuk makan di Maharaja. Katanya sedap… jadi haritu, dia bawa saya pula untuk mencuba kelainan makanan di sini.

Jom tengok apa makanan yang best :-)

Nasi Beriyani Kambing. Dagingnya menyorok kat bawah nasi tu. MasyaAllah ..banyaknya portion nasi untuk satu pinggan. Saya kongsi dengan mr suami jer. Dia selera makan. Saya tak berapa lalu… Entah la, pada saya rasa nasinya tak sama macam beriyani kita. Tawar hebeh..! Harganya RM25 sepinggan.

Ini pula Hommos yang didatangkan bersama roti tempayan dan kuah kari. Cicah roti dengan Hommos yang diperbuat dari kacang kuda. Harga satu set RM12.

ayam tandori… tak ingat harga berapa.

Strawberry lasse. rasanya masam-masam

Memang banyak juadah yang disediakan di sini. Nasi beriyani pun ada bermacam-macam jenis. Ada juga juadah western food dan indian food. Lihatlah buku menu ni ;-)

Jadi sesiapa yang nak cuba pekena juadah ala arab di Langkawi, maka bolehlah singgah di Maharaja Restaurant.

pernah menghiasi slot Jalan-Jalan Cari Makan di TV3

Macamana nak sampai ke sini ?… Lihat anak panah berwarna Hijau (abaikan anak panah Perdana Quay tu..). Nampak je Steyen Minyak Petronas, maka di sebelahnya terletak MahaRaja Restaurant.

pst : Anda ada pengalaman makan di sini ? Atau anda ada cadangan lain? Jom kongsikan dikotak komen di bawah supaya saya lebih bersemangat lagi untuk melaporkan tempat-tempat makan best di seluruh Malaysia.

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved