ads

Khamis, 23 Februari 2012

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


2 Beranak Maut Motosikal Bertembung Lori Pasir <b>Di Changlun</b> <b>...</b>

Posted: 23 Feb 2012 08:03 PM PST

JITRA: Dua beranak maut apabila motosikal yang ditunggangi bertembung dengan lori pasir di simpang Jalan Kampung Kangar, Changlun dekat sini, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.15 tengah hari, Samiah Saad, 63, bersama anaknya Noraisham Othman, 22, maut di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di kepala dan patah kaki.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohd Yusof, berkata siasatan awal mendapati kedua-dua mangsa menunggang motosikal dari arah Changlun menuju ke Hosba sebelum bertembung dengan lori pasir yang datang dari arah Wang Perah menghala ke Changlun.

"Kedua-dua mangsa berasal dari Kampung Pulau Kecil, Mukim Tunjang dekat sini. Kita masih menyiasat punca kejadian. Suspek yang memandu lori berumur 26 tahun kini ditahan dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya.

Sementara itu, seorang lagi anak Samiah, Nor Shalimar Othman, 24, yang ditemui di Unit Forensik Hospital Jitra berkata, ibu dan adiknya dalam perjalanan pulang dari menghantar kuih karas di sebuah kedai runcit berhampiran tempat kejadian dan mengambil hasil jualan kuih minggu sebelumnya daripada tuan kedai.

"Saya mendapat tahu mengenai kejadian itu kira-kira jam 12.30 tengah hari melalui panggilan telefon yang dibuat oleh orang awam yang menggunakan telefon adik untuk memaklumkan kejadian itu dan apabila saya sampai, kedua-dua mereka sudah tiada," katanya.

Nor Shalimar berkata, dia tinggal bersama ibu dan adiknya di rumah pusaka selepas bapanya meninggal dunia setahun yang lalu.

Sila klik sini dan sini =)

Mahu buat duit percuma?klik sini =)

from your own site.

2 beranak maut motosikal bertembung lori pasir <b>di Changlun</b> |

Posted: 23 Feb 2012 04:24 AM PST

[unable to retrieve full-text content]JITRA: Dua beranak maut apabila motosikal yang ditunggangi bertembung dengan lori pasir di simpang Jalan Kampung Kangar, Changlun dekat sini, hari ini.

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


33 dipercayai penagih dadah dicekup <b>di Pokok Sena</b> | Berita Harian <b>...</b>

Posted: 21 Jan 2012 12:49 AM PST

POKOK SENA: Seramai 33 orang dipercayai penagih termasuk seorang pengedar dadah ditahan dalam serbuan pasukan polis Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Kota Setar di ladang kelapa sawit di Kampung Menerong, Mukim Derang dekat sini, hari ini.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd Jan, berkata mereka berumur antara 20 hingga 50 tahun adalah rakyat tempatan terdiri daripada penduduk kampung berhampiran kawasan ladang berkenaan.

Semasa serbuan, terdapat mereka dipercayai sedang melepaskan gian dan ada di antara mereka baru masuk ke ladang itu menaiki kereta dan motosikal.

"Mereka adalah bekerja sendiri dan juga penganggur. Ada yang cuba melarikan diri tetapi polis bertindak cepat menahan mereka.

"Siasatan awal mendapati mereka mengambil dadah jenis ganja dan juga ubat batuk," katanya kepada pemberita di sini.

Adzaman berkata, pihaknya merampas 23 motosikal dan tiga kereta yang kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar untuk disiasat.

Polis percaya ladang kelapa sawit itu digunakan sebagai tempat melepaskan ketagihan mereka sejak tiga bulan lalu dengan membina sebuah pondok kecil tersorok di hujung ladang.

Beliau berkata, pihak polis melakukan intipan sejak sebulan lalu selepas mendapat maklumat orang ramai. – BERNAMA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Written by

Blogger dari kota Marudu sejak 2008. Sebarang pertanyaan bolehlah menghantar melalui email di donnyien@yahoo.com. kenali admin melalui fb http://www.facebook.com/donny.ien

Filed under: Uncategorized

02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


Harapan Zam kepada pengundi <b>Merbok</b> - Utusan Malaysia Online <b>...</b>

Posted: 23 Feb 2012 12:25 PM PST

Harapan Zam kepada pengundi Merbok

Harapan Zam kepada pengundi Merbok

KUALA LUMPUR 23 Feb. - Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin menyeru para pengundi Merbok, kawasan Parlimen yang pernah diwakilinya supaya memilih parti dan bukan memilih calon dalam pilihan raya akan datang demi untuk mengembalikan kuasa dua pertiga kepada Barisan Nasional (BN).

Zainuddin yang juga lebih mesra dipanggil Zam menyatakan bahawa beliau hanya menyampaikan amanat yang diberikan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam pertemuan baru-baru ini yang juga boleh diaplikasikan di lain-lain kawasan".

''Bagi saya sendiri jika dikehendaki, saya akan pergi membantu sesiapa juga calon yang akan diletakkan bertanding di kawasan Merbok, walaupun mungkin calon itu tidak disenangi oleh saya. Ini kerana 'membunuh' calon ini bererti akan mengorbankan parti dan kepentingan agama, bangsa dan negara.

''Sekiranya sikap ini ditanam dalam hati semua penyokong BN dari sekarang, sama ada di dalam parti atau di luar parti, maka calon BN akan mencapai kemenangan. Namun saya juga berharap Presiden BN juga mestilah mengambil tindakan disiplin yang tegas dan pantas terhadap calon tidak terpilih yang menentang keputusan parti,'' katanya.

Dalam kenyataannya kepada Utusan Malaysia di sini, Zainuddin meminta orang ramai atau ahli parti jangan terbawa-bawa dalam arus persaingan parti atau bahagian untuk menjadi calon dalam kawasan Merbok.

Ini adalah persengketaan dalam cawan sebaliknya apabila Perdana Menteri telah membuat pemilihan semua ahli mestilah memberikan undi kepada calon itu.

Menurut Zainuddin, dalam pilihan raya lalu majoriti pengundi telah memberikan undi kepada calon pembangkang yang tidak pun diketahui latar belakang mereka.

''Saya percaya pengundi-pengundi Merbok memang mempunyai sikap yang bijaksana. Umpamanya semasa saya bertanding sebagai calon payung terjun, sekalipun saya bukan Ketua Bahagian atau ahli UMNO Bahagian Merbok, para pengundi Merbok telah memberikan kemenangan besar kepada saya pada tahun 2004.

''Peradaban tinggi dan mulia orang Merbok yang terbukti dari kebijaksanaan dan kesetiaan mereka sekian lama dalam pilihan raya hendaklah diulangi dalam pilihan raya kali ini,'' katanya

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Tempat-Tempat Menarik <b>di Negeri Kedah</b> Darul Aman

Posted: 31 Jan 2012 07:45 AM PST

Tempat-Tempat Menarik di Negeri Kedah Darul Aman
Balai Nobat, Alor Setar
Bukit Kayu Hitam, Sempadan Kedah-Thailand
Balai Seni Negeri, Alor Setar
Batu Hampar Waterfall, Serdang
Galeri Sultan Abdul Halim, Alor Setar
Gunung Jerai, Gurun Kedah
Junjong Waterfall, Kulim
Kota Kuala Kedah, Alor Setar
Lata Mengkuang Waterfall, Sik
Lembah Bujang Archaeological Park, Merbok
Lye Huat Garden, Jitra
Masjid Zahir, Alor Setar
Menara Alor Setar, Alor Setar
Muzium Negeri, Alor Setar
Muzium Padi, Alor Setar
Pusat Sains Negara Wilayah Utara
Pantai Merdeka, Sungai Petani
Pedu Lake, Padang Terap
Pekan Rabu, Alor Setar
Perangin Waterfall, Sik
Puncak Janing Waterfall, Kuala Nerang
Rumah Kelahiran Tun Mahathir, Alor Setar
Seri Perigi Waterfall, Yan
Sungai Merbok Recreation Park, Sungai Petani
Sungai Sedim Tree Top Walk, Kulim
Titi Hayun Waterfall, Yan




via : Windows 7 | Safari

~FAHMI~ Signature

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 01:12 PM PST

URL Sumber Asal :-

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah dibuka <b>di Kodiang</b>, Kedah <b>...</b>

Posted: 06 Dec 2011 04:09 PM PST

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) kini telah dibuka di Kodiang, Kedah. Jadi orang orang sana boleh la beli barang kat situ. Harga..ntah la? Dalam TV dok kata harga berpatutan la..harga murah laa...tapi dalam TV bukan boleh percaya sangat. Jadi jalan terbaik, kalau ada masa boleh la pergi dan beli sendiri. Kemudian buat penilaian sendiri. Selamat membeli belah di KR1M Kodiang :)

Full content generated by Get Full RSS.

KedahLanie.info: Jika <b>di KODIANG</b> pun dah ada POLIS Samseng <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 06:31 PM PDT

Dipukul polis kerana sampah


JITRA - Seorang pekerja syarikat pembersihan sisa pepejal di sini mendakwa dipukul lima lelaki dipercayai anggota polis hanya disebabkan tegurannya ke atas salah seorang lelaki terbabit yang tidak membuang sampah ke dalam tong di Taman Bahagia, Kodiang dekat sini Sabtu lalu.

Mangsa, Mohd. Ridzuan Mohd. Noor, 23, memberitahu, kejadian berlaku ketika dia membuat kerja pembersihan di taman perumahan tersebut sebelum didatangi salah seorang lelaki yang membuang sampah di luar tong.

Katanya, dia kemudian meminta lelaki berusia awal 50-an itu membuang sampah ke dalam tong yang disediakan, namun sebaliknya dia diherdik dalam kejadian kira-kira pukul 11.20 pagi itu.

"Lelaki itu menengking dengan berkata, hang siapa, dan saya memberitahu saya ditugaskan untuk membersihkan kawasan tersebut.

"Lelaki itu masih tidak berpuas hati dan memberitahu, hang tidak tahu aku siapa, kalau ada pistol aku tembak hang," ceritanya kepada pemberita di sini semalam.

Tambahnya, lelaki terbabit yang berpakaian preman kemudian berlalu, namun datang semula ke kawasan itu kira-kira 30 minit kemudian bersama empat lagi rakannya.

"Setiba di situ mereka mengepak tangan dan menendang saya sehingga jatuh. Mereka kemudian menggari tangan saya. Selepas itu mereka menyepak muka, perut dan belakang badan," dakwanya yang tidak dapat berbuat apa-apa kerana tangan digari.

Mohd. Ridzuan memberitahu, dia kemudian dibawa ke Balai Polis Kodiang sebelum sekali lagi dibelasah oleh mereka dan selepas itu mengurungnya di dalam lokap.

http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0927&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_08.htm

Full content generated by Get Full RSS.

Datuk Dr Adi Taha Meninggal Dunia

Posted: 03 Feb 2012 11:16 PM PST

Bekas Ketua Pengarah Jabatan Muzium Malaysia (JMM), Datuk Dr Adi Taha meninggal dunia akibat kanser di kediamannya di sini awal pagi Sabtu.

Menurut anaknya, Adzimah Adi, 30, bapanya meninggal dunia kira-kira 2.40 pagi. Jenazah kini berada di No 1, Lorong Ayer Leleh 2, Ayer Panas, Setapak.

Ketika dihubungi Bernama, Adzimah berkata jenazah dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Titiwangsa sebelum atau selepas waktu Zohor.

Allahyarham yang dilahirkan pada 3 Ogos 1951 di Kodiang, Kedah, meninggalkan balu Datin Wan Aminah Wan Yusof serta enam anak.

Arwah berkhidmat sebagai Ketua Pengarah JMM dari 2002 hingga 2007.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Dr Rais Yatim, antara yang terawal menziarahi jenazah, menyifatkan arwah sebagai seorang pelopor permuziuman di negara yang banyak membuat penyelidikan mengenai peninggalan manusia prasejarah, tamadun Lembah Bujang dan adat.

"Doktor Adi juga banyak membantu dalam usaha mewujudkan Muzium Adat di Jelebu, Negeri Sembilan.

"Kehilangan beliau akan dirasai dalam kalangan akademia warisan dan budaya," kata Rais.

BERNAMA

Related posts:

  1. Datuk Ir. Haji Yahaya Ahmad Meninggal Dunia
  2. Syed Ahmad Meninggal Dunia | Seniman Negara 1995 Meninggal Dunia
  3. Datuk Arifin Jaka Meninggal Dunia
  4. Datuk Awang Jabar Bekas Ahli Parlimen Dungun Maut Kemalangan
  5. Lagi Mangsa Penipuan 'projek muzium PDRM' Tampil Buat Laporan
  6. Azizi Abdullah Meninggal Dunia
  7. Adik Khairul Fahmi Che Mat Meninggal
  8. Roslee Ramlee | Pemain Bola sepak Era 80-an Meninggal
  9. Shamrin Fotograf Meninggal Dunia
  10. Bekas Polis Maut Jatuh Bangunan | Elak Dicekup JAWI
Full content generated by Get Full RSS.

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


Ibnu Solih: Musafir <b>Di Sik</b>

Posted: 27 Jan 2012 05:50 PM PST

Bertolak dari maktab pada pukul 12pm tengah hari. Minta bantuan Munir nak pegi Medan Gopeng. Agak kelam kabut jugak sebab tiket pukul 1pm. Alhamdulillah sampai jugak kat medan gopeng akhirnya. Rasa berdebar di hati sebab rasa tak sabar nak jelajah Sik, Kedah. Dalam fikiran dah macam-macam benda yang difikir. Agak-agaknya camna la keadaan kat sana ye. Tapi apa pun keadaannya, aku xdak masalah. Baik suasana kampung ka, orang susah ka. Semua aku boleh terima sebab aku jugak bukan orang berada. Asal dari kampung jugak.
Setelah lama termenung jauh, aku dah sedia nak bertolak ke Kedah. Dalam tiket, bas jalan pukul 1pm. Tapi alih2 bas lambat sampai. Tgk2, pukul 1.30pm baru nak jalan. Ingatkan xdak dah bas. Hehe. Yg aku x sangka, ada jugak budak maktab yang balik sama dengan aku. Tuh yang terkejut tuh masa Ezzah panggil nama aku. Rupanya dia pun nak balik Sungai Petani. Syukur alhamdulillah, ada juga kwn nak balik SP. Kena pulak naik bas yang sama.
Lama jugak perjalanan menuju ke SP. Tidoq je sepanjang perjalanan. Hehe. Alih2, bas singgah sebentar kat Parit Buntar. Sempat jenguk kat kawasan Munir. Pastuh sambung perjalanan ke SP. Dah dekat pukul 5pm lebih, akhirnya masok jugak ke negeri Kedah yang terkenal dengan gelaran negeri Jelapang Padi. Masa tengok sawah padi terbentang luas, dalam hati memang dah tak terkata-kata. Ya Allah, indahnya bumi ciptaanMu. Sesuatu yang aku tak pernah bayangkan. Rugi sungguh kalau aku batalkan rancangan aku nak pegi Sik, Kedah.
Bila dah sampai kat Terminal SP, kena naik terus bas Mara Liner nak pegi Sik. Ingat nak pegi Sik dari Terminal SP dekat je. Rupanya dekat sejam jugak. Fuhh, puas jugak aku berdiri sebab ramai penumpang masa tuh. Tapi alhamdulillah, akhirnya dapat jugak duduk sebab ada penumpang turun kat tepi jalan. Sungguh aku tak sangka. Rupanya beberapa orang senior aku pun balik Sik jugak. Ya Allah, dalam hati ini rasa bersyukur sangat. Sentiasa ada teman walau ke mana pon. Xdak la rasa takot sangat. Tambah-tambah lagi mereka memang nak balik Sik pon. So, kami turun kat terminal yang sama.
Dekat pukul 7pm, aku pun sampailah kat Terminal Sik. Sampai-sampai ja, kawan aku tuh dah tunggu kat situ. Cop nama dia. Hehe. Em, pastuh kami naik motor terus balik kat rumah mak angkat dia. Seronok sangat sebab kawasan kampung yang sangat mendamaikan jiwa. Tak terlintas di minda pon adanya kawasan kampung camni. Fuhh, memang best giler. Dah sampai terus jumpa dengan keluarga mak angkat Cop. Baik orangnya. Pastuh, terus siap-siap mandi. Solat kemudian makan. Kemudian, macam biasa la, terus tidoq sebab letih sangat. Tapi takpa la sebab jauh perjalanan luas pemandangan, luas lagi pengalaman.

Hari ni aku bangun lewat. Segan jugak sebab hari pertama kat rumah orang dah bangun lewat. Awal pagi lagi mak angkat Cop dah kena pegi Alor Setar sebab ada appointment kat hospital katanya. So, tinggal aku dengan Cop, kwn dia tuh dan adik kawan dia tuh. Kami bertiga je kat rumah.
Hari ni xdak yang special sangat sebab tak jalan pegi mana2 pon. Duduk kat rumah je. Tapi xdak la bosan sangat sebab ada masa sembang2 dengan Cop. So, dapat la mengenali dia dengan lebih rapat lagi. Cuma waktu petang tuh aku dan Cop pegi cabut ubi keledek kat kebun Tok. Tok ni kirannya nenek kepada Cop. Tapi kat sini panggil Tok. Susah juga nak paham loghat bahasa Tok. Paham sikit2 je la. Selebihnya aku Cuma mampu tersenyum sebab tak paham. Hehe.
Dah selesai cabut ubi keledek, Cop bawa jalan2 keliling kawasan kampung. Memang seronok sangat. Dapat tengok rumah orang-orang kampung. Lupa pulak, tangah hari sempat pegi kenduri kat rumah sebelah. Fuhh, sedap masakan mereka. Kenyang perut. Masa petang tuh sempat jugak jenguk kawasan penternakan udang. Sawah padi pon ada terbentang luas. Ya Allah, sungguh indah ciptaanMu. Aku rasanya antara insan yang sangat bertuah. Syukur sangat2.
Balik dari jalan2, terus balik rumah. Siap2 mandi kemudian solat. Terlupa pulak yang aku ni kan musafir. So, boleh la buat solat jamak. Untung sangat. Hehe. Ada sedikit gambar2 yang sempat aku ambik. Ni hah.
 Ni gambar Tok tengah korek ubi keledek

Seperti biasa, bangun pagi. Hari ni bangun agak awal daripada biasa. Pastuh kena jemput sarapan pagi. Makan goreng pisang dan cucur ubi keledek. Kalau kat sini, cucur tuh mereka panggil Cik Mek Molek. Best juga nama cucur tuh.
Dekat tengah hari, aku, Cop, Along, Mak Cik dan adik Along yang bongsu bertolak menuju ke rumah Mak Lang. Tak sangka pulak hari ni nak jalan-jalan. Cuaca agak terik jugak. Fuhh, panas membara. Rasa hangus je kulit ni. Jauh jugak perjalanan nak pegi rumah Mak Lang. Siap lalu pusat bandar kat Sungai Petani. Kemudian, lalu kawasan Parit Panjang.
Setelah sampai kat rumah Mak Lang, kami dijamu hidangan makan tengah hari. Makanan ala kadar je tapi sedap hingga menjilat jari. Sedap sungguh masakan Mak Lang. Selepas selesai menjamu selera, rehat sebentar. Ingatkan nak tidoq, tapi rasa tak selesa pulak sebab kat rumah orang. Segan pun ada, malu pun ada. Dah puas berehat, kami meneruskan perjalanan nak jalan-jalan sekitar yang termampu je. Jauh jugak perjalanan. Kami singgah kat kawasan Tanjung Dawai. Dekat dengan Pantai Merdeka. Ramai sungguh manusia di sana. Sesak sangat. Sampai susah nak cari parking.
Ada beberapa gambar yang sempat diambik sepanjang berada di pantai tuh. Tapi xdak la banyak sangat. Sekadar gambar kenangan. Kemudian, kami pun balik la semula ke rumah. Jauh lagi perjalanan. Nak tak nak kena la redah je. Seronok sangat hari ni sebab banyak tempat aku lawati. Luas sungguh bumi ciptaan Tuhan ni. Bersyukur sangat. Sebelum balik sempat lagi singgah kat pasar raya. Beli makanan ringan sikit.
Ni pulak gambar aku ngan abang Long Cop 
Tu diaa Cop ngan abang Longnya

Hari dah lewat dah. Terus je la balik rumah sebab tak larat dah nak singgah mana-mana tempat. Sewaktu nak sampai kat rumah, tiba-tiba ada pulak orang kampung tengah berkumpul kat tepi jalan. Mula-mula ingatkan ada kemalangan ke, pergaduhan ke. Tanya punya tanya, rupanya ada pasangan kena 'tangkap basah'. Pulok dah. Tak tau la nak habaq lagu mana. Hehe. Tercakap dialek kedah pulak. Apa-apa pun, xdak la heboh sangat sebab ada jugak pihak polis kat sana. Kami pun terus la balik ke rumah dan rehat sepuas-puasnya sebab kepenatan seharian berjalan keliling Kedah.
Pagi ni bangun lewat sikit sebab dah keletihan jalan jauh semalam. Rasa macam dah keliling satu Kedah. Hehe. Selepas bangun tiba-tiba datang mood rajin. Tuh yang pergi basuh baju tuh. Kemudian, sapu bahagian halaman rumah. Pagi ni xdak perancangan nak pegi mana-mana.
Lewat juga makan tengah hari sebab lewat sarapan pagi. Dekat pukul 11am baru nak sarapan pagi. Hehe. Dah siap mandi kemudian solat. Memang tak lepas solat jamak sebab aku kan musafir. Rugi la kalau tak manfaatkan ilmu yang lama dah dipelajari. Dekat pukul 2pm kami pun makan tengah hari.
Cop ajak sekali pergi hantar Along kat terminal Sungai Petani. Along dah habis cuti dah. Apa lagi, tak nak la lepaskan peluang yang ada. Walaupun dah 3 kali sampai kat terminal tuh. Dah sampai kat terminal, Along terus naik bas Plus Liner. Mungkin ada jugak sedikit kesedihan keluarganya terutamanya mak dia sebab Along kan anak sulung. Apa pon, kena la lepaskan juga sebab anak sulung ni pasti akan dapat membantu keluarganya untuk menjadi lebih senang pada masa hadapan. InsyaAllah.
Kemudian, kami meneruskan perjalanan. Ingatkan nak balik rumah terus, rupanya singgah berehat sebentar kat Taman Burung. Ingatkan banyak la burungnya, rupanya hanya tempat untuk berekreasi. Lagi banyak orang dating kat taman tuh. Fuhh, sakit mata memandang. Apa pon, aku tak pandang sangat sebab niat aku hanyalah ingin mencari pengalaman sambil meluaskan pemandangan di bumi ciptaan Tuhan Yang Maha Kuasa ini.
Selepas itu, kami ke kawasan paya bakau yang di dalamnya dah terbina arkib yang menyimpan beberapa cerita sejarah tentang Kedah. Dengar khabar, ianya baru dibina. Patut la aku nampak macam bangunan baru sahaja. Pemandangan kat hujung paya bakau tuh yang membuat aku tenang dan damai. Seronok berada di situ.
Ada pulak haiwan ni kat Taman Burung. Hehe 
Semuanya agak keletihan. Jadi, kami pun balik la semula ke rumah. Lagi pula, dah tak tau nak pergi mana. Sebelum tuh, lupa nak cerita peristiwa yang berlaku hari ini. Sebelum pargi hantar Along kat terminal tadi, tiba-tiba ada seorang wanita yang agak berusia terjatuh daripada motor dekat simpang jalan. Nasib baik tak teruk sangat. Tapi mungkin wanita tuh mengalami kecederaan pada bahagian kaki. Simpati sangat kat dia.

Sampai sahaja kat rumah, kami tak dapat nak masuk rumah sebab semua pintu berkunci. Masa tuh, ayah Along jalan tak tau pergi mana. Kami pun sembang-sembang la kat luar rumah. Banyak juga story yang kami cerita. Alih-alih, adik Along yang mereka panggil Angah tuh dapat buka pintu dari arah belakang. Syukur alhamdulillah. Masuk rumah terus mandi dan bersiap-siap nak makan malam. Tiba-tiba ada pulak adik mak Along datang melawat. Riuh juga rumah oleh adik-adik sepupu Along tuh. Tapi sekejap sahaja, mereka pun balik ke rumah. Dah sunyi balik. Masa untuk tidoq.
Pagi ni bangun-bangun je dah kena jamu dengan cekodok. Kalau kat sini panggil cucur kodok. Memang seronok la sebab hari-hari sarapan pagi yang menyelerakan. Fuhh, tak lekang dengan makanan. Hehe. Hari ni rancang nak pegi mandi kat Lata Celak. Tak sabar rasanya.
Patut la sunyi je rumah ni. Rupanya adik Along yang tahun 4 tuh dah start sekolah. Kemudian tunggu adik Along tuh balik dari sekolah terus jalan pegi Lata Celak. Sepanjang perjalanan, dalam minda asyik fikir tentang tempat tuh je. Apa agaknya yang ada di sana. Sampai-sampai je dah dengar bunyi air terjun. Rasa tak sabar nak berendam kat dalam air terjun tuh.
Sebelum tuh, kami sempat menjamu selera sebab tengah hari tadi tak makan lagi. Lapar jugak perut masa tuh. Apa lagi, sekali makan memang kaw2 la. Maklumla, ada ayam panggang. Memang selera sangat. Sedap hingga tak terkata. Tu diaa. Selesai makan kami berehat sebentar. Selepas itu, apa lagi, terus terjun pegi mandi. Memang senang hati masa tuh. Masa tuh aku memang mandi puas-puas sebab dah lama tak berendam kat air sesejuk itu. Maklumla, air bukit kan.
Cop ngan ibu angkatnya tgh hidupkan api 
Potong jangan x potong. Hehe 
Ni la kawasan sekitar Lata Celak 
Eh2, tidoq la tuh. Haha 
Dah puas mandi kami teruskan perjalanan. Singgah sebentar kat rumah Tok Along sebelah ayah dia. Tak sangka pulak dekat2 situ je. Kami pun dijamu dengan biskut dan teh serta kopi. Kemudian, Tok suruh pegi cabut ubi kayu buat dibawa pulang ke rumah. Apa lagi, siap menyangkul dengan cangkul. Memang keringat membasahi badan dan muka la masa tuh. Selesai semua, kami pun terus la balik ke rumah. Masing-masing dalam keletihan. Sepanjang perjalanan, Cop lalu kawasan yang agak sunyi dan menyeramkan. Rasa macam pengembaraan kat dalam hutan je sebab memang kawasan yang Cop lalu tuh agak sunyi dan jarang nak nampak rumah orang-orang kampung.

Tapi syukur la alhamdulillah akhirnya sampai jugak kat rumah. Apa pon, hari ni memang enjoy dan seronok. Banyak pengalaman yang aku kutip sepanjang perjalanan. Ada peluang aku pasti datang lagi sebab rasa macam tak cukup je duduk seminggu. Lagi pula, masa cepat sangat berlalu. Rasa macam baru je datang. Padahal dah lama dah dari hari sabtu yang lalu. Apa pon, terima kasih buat keluarga angkat Cop yang sangat baik hati. Gembira dapat beramah mesra dengan keluarga yang camni. Masa untuk tidoq. Zzz.
Tak terasa sungguh masa berlalu. Pejam celik pejam celik inilah malam terakhir aku berada di bumi Sik. Esok petang nak balik semula ke Ipoh. Rasa sayu pulak hati ni. Ye la, banyak sungguh kenangan kat sini. Apa pon, pengalaman sepanjang berada di sini membuatkan aku lebih bersemangat menempuh alam perguruan. Semoga aku bisa menjadi seorang guru yang bertauliah.
Pagi ni bangun agak lewat jugak. Mungkin sebab semalam tidoq lewat sikit sebab tengah sibuk menyembang dengan Cop dan mak angkatnya. Bangun-bangun je macam biasa la. Pasti ada sarapan pagi yang menyelerakan. Kena jamu dengan goreng pisang. Tiba-tiba datang pulak Tok. Keadaan menjadi lebih seronok dengan lagak dan gaya pertuturan Tok yang agak kelakar dan menyenangkan hati. Seronok sungguh kami menyembang kat luar rumah.
Dekat tengah hari Cop ajak pergi kenduri kat kampung sebelah. Tak jauh jugak dari rumah ni. Apa lagi, memang tak lepas peluang la. Nak makan sepuasnya. Tambahan pula aku lebih suka tengok suasana kenduri ni. Dapat tengok lagak setiap manusia yang berada di sana. Sampai-sampai je terus makan. Maklumla, perut pun dah mula berkeroncong dah masa tuh. Hehe. Lebih seronok lagi bila makan sambil ada dendangan lagu daripada orang kampung. Pelbagai jenis lagu depa pandai nyanyi. Fuhh, memang seronok sangat.
Balik dari kenduri, masing-masing rasa mengantuk. Alih-alih, tetidoq pulak sampai ke petang. Dekat pukul 5pm lebih Cop ajak jalan pergi Gulau. Kawasan tempat asal dia. Tapi xdak la nak singgah rumah dia sebab dia ada konflik sikit dengan ahli keluarga dia. Apa-apa pon, aku sebagai sahabat tetap faham keadaan dia. Cuma ada masanya, aku bagi nasihat kat dia supaya jangan lupa jenguk orang tua dia tuh.
Singgah sebentar kat Ladang Anggur. Tak sangka ada ladang anggur kat sana. Ladang anggur terbesar di Asia Tenggara pulak tuh. Kami pun terus masuk kat dalam. Alih-alih kena bayar pulak. Tapi masa tuh Cop belanja tiket masuk. Aku pulak smpat juga beli anggur yang dijual. Mahal jugak. Ingat manis rupanya masam-masam manis. Hehe.
Rasa macam nak petik je 
Perggh! dh mcm model anggur aku tgk. Haha 
Geram nak petik? Tgk dulu gambar kat bwh ni 
Gambar dr bawah plak ye 
Kawasan taman kat ladang tuh 
Rupanya ladang tuh dekat tasik. Mmg cantik!
Selesai meneroka Ladang Anggur kami meneruskan perjalanan menjelajah perkampungan Gulau. Gulau xdak apa-apa yang menarik. Ladang Anggur tuh je yang jadi tarikan. Sempat juga singgah di jeti yang berdekatan. Kemudian, kami pun balik la semula ke rumah. Sebab pukul 11pm Cop nak bawa pergi mandi kat kolam air panas Ulu Lengong. Fuhh, seram jugak sebab malam ni kan malam jumaat. Arrrggghhh! Apa pon, kami redah je la. Pengalaman tuh yang penting. Taktau la bila lagi ada masa nak pergi sini.

Sempat singgah kat rumah Tok. Nak bagitau yang esok aku nak balik dah. Teringat pulak nenek kat kampung. Apa la agaknya khabar nenek. Rindu sangat-sangat. Gelagat Tok memang buat aku tak kering gusi. Senang je hati ni kalau ada dengan Tok. Apatah lagi, aku ni memang mudah mesra dengan orang tua-tua ni. Apa pon, semua pengalaman ni aku takkan pernah lupa. Sebuah keluarga yang banyak mengajar aku erti kehidupan. Baik susah mahupun senang, keluarga sentiasa berada di hati. Itulah keluarga yang sejati. Pelbagai ragam dapat aku telusuri satu persatu. Semoga ukhuwah kami berkekalan sehingga ke akhirat kelak. Amiin ya Rabb.
Inilah hari terakhir aku berada di Sik, Kedah. Tapi sebelum berangkat pulang, aku sempat tangkap gambar tau. Hua3. Ni hah, tengok kat bawah.
Sedihnya nak tinggalkan kome 
Aku ngan mak angkat Cop 
Sekian sahaja untuk perkongsian kali ini. Moga2 kepada yang baca ni terhibur. Yang paling penting, ukhuwah KITA berkekalan ke akhir hayat. Assalamualaikum.

02 di padang serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang serai - Google Blog Search


AHMAD BASHAH SAMPAI BANTUAN RIBUT <b>DI PADANG SERAI</b>

Posted: 03 Feb 2012 08:22 PM PST

Kerajaan Pusat semalam menghulurkan sumbangan antara RM300 hingga RM1,000 kepada 57 keluarga mangsa kejadian ribut yang berlaku di sekitar Sungai Kob dekat sini pada Selasa lalu.

Sumbangan tersebut diberi dua hari selepas kejadian yang membuktikan keprihatinan Kerajaan Persekutuan dalam membantu golongan memerlukan.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Paduka Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, Kerajaan Pusat sentiasa prihatin dengan setiap masalah yang dihadapi oleh rakyat.

"Bila ada kes penduduk ditimpa kesusahan, kerajaan Barisan Nasional (BN) tampil ke hadapan untuk membantu. Malah, bantuan diberi tanpa mengambil kira latar belakang atau fahaman politik mangsa-mangsa terlibat.

"Ini jelas menunjukkan bahawa perkara yang digerakkan kita benar-benar menepati konsep kerajaan berkebajikan. Kita tunaikan jani dan bukan omong kosong seperti pembangkang," katanya pada majlis penyampaian sumbangan tersebut di Taman Mutiara, Sungai Kob dekat sini semalam.

Dalam kejadian pukul 5.30 petang Selalu lalu, lebih 50 rumah penduduk rosak dengan sebahagian besar bumbung diterbangkan angin.

Bagaimanapun, tiada laporan kecederaan atau kehilangan nyawa dilaporkan dalam kejadian itu.

Sementara itu Ketua UMNO Cawangan Taman Mutiara, Raja Zainal Abidin Raja Mohd. Hashim berterima kasih kepada Kerajaan Pusat kerana menghulurkan bantuan bagi meringankan beban semua mangsa ribut itu.

"Walaupun sumbangan diberi tidak sebesar mana tetapi ia tentu menggembirakan hari setiap penerima," katanya.

Seorang mangsa, Rohayu Md. Desa, 32, berkata, bantuan itu akan digunakan untuk memperbaiki kerosakan rumah dan membeli perkakas dapur.

Mohamad Dahar Yusoff, 40, pula berkata, dia dan keluarga kini mampu tidur lena kerana kerajaan sudi menghulurkan bantuan memperbaiki rumahnya yang rosak teruk.

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved