ads

Selasa, 3 April 2012

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 07:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 07:27 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jan 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2011 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search. Posted: 02 Jun 2011 12:00 AM PDT. PADA Sabtu lalu, penulis berkesempatan menghadiri majlis perjumpaan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mustapa ...

KOMANDO PERANG SIBER: PROGRAM "SEPETANG KARIPAP <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2011 02:46 AM PST

DENGAN MUKA MONYOK PAK NUAR BERSUARA "BYE-BYE"

PAK NUAR TELAH MERANCANG SUATU ACARA PADA 18 DISEMBER 2011 DI LUNAS, KEDAH. PAK NUAR AKAN ADAKAN PROGRAM "SEPETANG BERSAMA SAIFUDDIN DAN ANWAR". MUNGKIN PETANG TERAKHIR SEBELUM PAK NUAR AKAN KEMBALI KE 'HABITAT' BELIAU SEKIRANYA DIDAPATI BERSALAH....SUNGAI BULOH....ANDA BOLEH DAPATKAN MAKLUMAT DI MASJID POLITIK SEKITAR KULIM. SEGALA RISALAH POLITIK ADA DI SINI.

TARIKH: 18/12/2011
TEMPAT: LUNAS
PUKUL : 1700( 5 PETANG)

KSP: KPS CADANGKAN PAK NUAR UBAH PROGRAM TERSEBUT MENJADI " SEPETANG KARIPAP BERSAMA PAK NUAR"

Full content generated by Get Full RSS.

BRIGED MP SEGAMBUT: MB <b>KEDAH</b> NI MEMUALKAN JUGA?

Posted: 28 Jan 2012 11:33 PM PST

[unable to retrieve full-text content]menteri kedah ini bodoh.. wajar dipecat. YB Datuk Saifudin Nasution wajar dipaksa bertanding di DUN LUNAS semula, dan dilantik jadi MB Kedah yang baru.. BalasPadam. kamaruzzaman Jan 29, 2012 12:11 AM. kalau nak ...
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BRIGED MP SEGAMBUT: MB <b>KEDAH</b> NI MEMUALKAN JUGA?

Posted: 28 Jan 2012 11:33 PM PST

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak sedia dipecat berikutan tindakan penggantungan lima pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) mengikut Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 sehingga mencetuskan kontroversi dalam pakatan pembangkang

Azizan berkata, beliau tidak takut dan sesiapa yang mengkritiknya harus belajar undang-undang terlebih dahulu, lapor Berita Minggu.

Pemimpin PAS itu menjelaskan, AUKU masih terpakai di KUIN kerana institut pengajian tinggi itu tertakluk kepada peraturan Menteri Pengajian Tinggi, termasuk harus melaksanakan akta kontroversi itu.

Pada Mei lalu, lima mahasiswa KUIN digantung pengajian, antaranya kerana dituduh menyertai demonstrasi, memberikan ucapan kepada umum dan mengadakan sidang akhbar berhubung bantahan pembukaan Sekolah Insan Bestari yang menggunakan bangunan tahfiz.

Bagaimanapun tempoh penggantungan bagi empat daripadanya telah tamat.

Tindakan itu mengundang kemarahan pelbagai pihak, termasuk NGO, kumpulan pelajar dan daripada dalam Pakatan Rakyat sendiri apabila Azizan didakwa mengetepikan persetujuan bersama dalam Buku Jingga yang mahu menghapuskan akta itu.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:56 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Sejarah Pengurusan Wakaf <b>Di Negeri Kedah</b> | Majlis Agama Islam <b>...</b>

Posted: 27 Mar 2012 05:53 PM PDT

Pengurusan Wakaf Sebelum Tanah Melayu Merdeka

Sebelum Tanah Melayu merdeka Kerajaan Negeri Kedah telah mewujudkan Ordinan Agama Islam dan pada masa itu negeri Kedah telah berada di bawah pengaruh British. Tiada undang-undang khusus mengenai wakaf diwujudkan. Pentadbiran Agama Islam dilaksanakan melalui Majmag Masyaih Islam di mana Syeikul Islam dilantik oleh Sultan sebagai mengetuai urusan pentadbiran Islam dan dilantik seorang Khadi Besar sebagai pegawai khusus untuk mentadbir hal ehwal agama Islam.

Tanah-tanah wakaf telah ditadbir urus mengikut keminiti masyarakat setempat di mana Imam atau penghulu masjid-masjid menguruskan harta-harta wakaf masjid dan perkuburan Islam. Bagi tanah-tanah wakaf yang bukan untuk tujuan umum nazir khas telah dilantik oleh pewakaf untuk menguruskan harta wakaf mengikut tujuan dan kehendak pewakaf.

Walaubagaimanapun pada masa itu pejabat-pejabat tanah telah memainkan peranan sebagai pendaftar harta wakaf di mana harta-harta wakaf didaftarkan sebagai tanah reserve kerajaan. Di bawah pengaruh pentadbiran British tanah-tanah wakaf disenaraikan di dalam tanah RC (reserve Certificate), tanah-tanah wakaf didaftar dan diletakkan nombor RC, lot, syarat tanah seperti tapak masjid, tanah perkuburan orang Islam, tapak sekolah agama dan lain-lain di samping dinyatakan pemegang hakmilik seperti Khadhi Besar, Imam Masjid, Penghulu Masjid dan lain-lain. Pendaftaran wakaf ini dilaksanakan sehingga Tanah Melayu merdeka dan Enakman Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah diwujudkan.

Undang-undang Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah

Undang-undang khusus wakaf di Negeri Kedah telah ditubuhkan pada tahun 1962 serentak dengan penubuhan Majlis Agama Islam Negeri Kedah sebagai sebuah badan berkanun Kerajaan Negeri. Undang-undang tersebut dikenali sebagai Enekmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah No 9. tahun 1962. Di dalam enakmen tersebut telah memperuntukan bahawa harta-harta wakaf terserah milik dan terletakhak kepada Majlis Agama Islam Negeri Kedah sebagai pemegang amanah tunggal wakaf di negeri Kedah.

Enakmen ini ditubuhkan selaras dengan Perlembagaan Malaysia yang ditubuhkan selepas Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957 di mana hal ehwal Agama Islam diserahkan kepada kuasa negeri iaitu Sultan sebagai pemerintah. Sehinggalah tahun 2008 kerajaan Negeri Kedah telah meluluskan Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam (Kedah Darul Aman) 2008 bagi menggantikan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah No 9. tahun 1962 bagi tujuan penambahbaikan dan penyeragaman Undang-undang di antara negeri-negeri di Malaysia.

Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam (Kedah Darul Aman) 2008

Pengurusan wakaf di Negeri Kedah dilaksanakan berdasarkan Enakmen Pentadbiran Undang-undang Islam (Kedah Darul Aman) 2008 seksyen 52 :

Walau apapun apa-apa peruntukan yang berlawanan yang terkandung dalam mana-mana surat cara atau perisytiharan yang mewujudkan, mengawal, atau menyentuh perkara itu, Majlis hendaklah menjadi pemegang amanah yang tunggal :-

(a) semua wakaf, sama ada wakaf am atau wakaf khas;
(b) semua nazr am;
(c) segala jenis amanah yang mewujudkan apa-apa amanah khariat bagi menyokong dan memajukan Agama Islam atau bagi faedah orang-orang Islam mengikut hukum syarak.

Dan seksyen 53 : Semua harta yang tertakluk kepada seksyen 52 hendaklah tanpa apa-apa pindah hak, serah hak, atau pindah milik, dan dalam hal harta tak alih sebaik sahaja didaftarkan di bawah undang-undang bertulis yang berhubungan dengan tanah, terletak hak pada Majlis, bagi maksud wakaf, nazr am atau amanah yang menyentuh harta itu.

Dengan pengwujudan Enakmen ini semua harta-harta wakaf tak alih seperti tanah, rumah, bangunan dan lain-lain yang mempunyai dokumen hakmilik didaftarkan di atas nama Majlis Agama Islam Negeri Kedah. Pentadbiran Majlis melalui Bahagian wakaf dipertanggungjawabkan untuk mengurus, mentadbir serta membangunkan harta-harta wakaf di negeri Kedah mengikut tujuan wakaf yang telah ditetapkan dan selaras dengan hukum syarak.

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

DAP <b>Kedah</b> ugut akan bertanding tiga penjuru <b>di</b> PRU13. | UtaraNews

Posted: 26 Mar 2012 05:00 AM PDT

Jika DAP gagal mendapatkan lebih banyak kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, parti itu mungkin tidak mempunyai pilihan tetapi akan berentap dalam pertandingan tiga penjuru.

ADUN tunggal DAP di Kedah, Lee Guan Aik berkata, ini bukan hasrat parti mahupun keinginan rakyat tetapi kerana landskap politik di negeri itu telah berubah sejak pilihan raya umum 2008.

Lee, yang merupakan ADUN Kota Darulaman, menambah bahawa parti itu mahu memainkan peranan lebih besar dalam kerajaan negeri Kedah, dan oleh itu ia berhasrat mempunyai perwakilan yang lebih besar di negeri ini.

"Kami tidak menuntut, kami akan serahkan kepada kepimpinan pusat untuk memutuskannya dan kita akan menghormati keputusan itu tetapi kami ingin mendapatkan lebih banyak kerusi kerana kita mempunyai kubu kuat di Kedah juga," katanya kepada Malaysiakini.

"Ia bukan kerana kita mahu mengurangkan pengaruh PAS di negeri ini tetapi disebabkan oleh kesan limpahan sokongan yang kuat untuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Pulau Pinang, sokongan untuk kami di sini semakin meningkat," katanya.

Lee merujuk kepada pengumuman Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak semalam bahawa DAP tidak akan mendapat sebarang kerusi tambahan dalam pilihan raya umum akan datang.

Azizan dipetik oleh media sebagai berkata pengagihan kerusi di kalangan PAS, PKR dan DAP adalah berdasarkan status quo 2008.

Lee yang tidak bersetuju dengan kenyataan Azizan, berkata beliau tidak pasti sama ada pesuruhjaya PAS negeri itu "hanya bermain politik atau mahu mencetuskan masalah kepada Pakatan Rakyat di Kedah".

Menurut Lee, menteri besar telah beberapa kali membuat kenyataan seumpama itu.

Lee turut mendedahkan bahawa DAP berminat bertanding di enam kerusi Dewan Undangan Negeri dan dua kerusi parlimen dalam pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, beliau tidak pasti bila kepimpinan gabungan pusat akan memutuskan kerana mereka belum bertemu untuk membincangkan peruntukan kerusi di negeri ini.

Kini terdapat 36 kerusi negeri di Kedah - Pakatan mempunyai 20, BN 14 dan terdapat dua Bebas - di Lunas dan Bakar Arang.

Pada 2008, PAS bertanding 24 kerusi negeri dan menang 16, PKR bertanding 11 tetapi menang empat, di mana dua daripada mereka kemudian menjadi ADUN Bebas. DAP menang satu kerusi, manakala baki 14 kerusi lagi dipegang oleh BN.

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kubang pasu</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2012 08:00 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Jawatan kosong <b>di</b> MRSM <b>Kubang Pasu</b> Malaysia Terkini 2012

Posted: 25 Mar 2012 10:30 PM PDT

Tarikh tutup 1 April 2012

Maktab Rendah Sains MARA Kubang Pasu or MRSMKP located up north peninsular Malaysia are among MRSM established result of RMK 8 with as much as cost RM38 million above land with area 44.312 acres in Jalan Kampung Gelong, Jitra Kedah. MRSM Kubang Pasu Foundation Stone Laying Ceremony was perfected by Y.B Dato' Khaled Nordin, Minister of Entrepreneurial and Cooperative Development on 25th of June 2005.

1. Guru Fizik
2. Guru Kimia

MUAT TURUN JAWATAN

Advertisment

Incoming search terms:

  • jawatan kosong mrsm kubang pasu
  • mrsm kubang pasu
  • jawatan kosong di pmc april 2012
  • jawatan kosong mrsm kedah

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Lebih 30 rumah rosak akibat ribut <b>di Baling</b> | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 17 Mar 2012 11:12 PM PDT

BALING: 18 Mac – Lebih 30 rumah di lima buah kampung di sini musnah akibat dilanda ribut jam 4.30 petang semalam manakala tiga buah kedai menjual makanan dan barang keperluan harian turut roboh dalam kejadian itu.

Kampung terbabit ialah Kampung Lanai membabitkan 23 rumah di Kampung Sungai Tas, Kampung Carok Salang (2), Kampung Sungai Tembak (5) dan Kampung Parit Panjang (3).

Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Lanai, Ghazali Morad, 60, berkata dalam kejadian itu kebanyakan rumah yang terbabit kehilangan bumbung dan rosak akibat dihempap pokok.

Sementara itu, seorang peniaga kedai makan di kampung Sungai Tembak, Yusuf Ahmad, 58, bersyukur kerana keluarganya terselamat selepas kedainya roboh ketika kejadian itu.

"Ketika ribut dalam kedai saya terdapat seorang pelanggan selain tiga anak saya serta isteri turut terperangkap dalam runtuhan kedai," kata Yusuf di sini, hari ini.

Susulan itu, laluan utama dari Parit Panjang Ke Baling dan dari Kampung Lanai ke Kuala Pegang tergendala lebih tiga jam akibat pokok tumbang di atas jalan.

Difahamkan semua kenderaan yang hendak ke pekan Baling terpaksa menggunakan laluan Kuala Ketil ke pekan Baling sejauh 60 kilometer.

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


LAGUNAMERBOK: Memancing <b>Di</b> Tasik Beris, <b>Sik</b>.

Posted: 02 Apr 2012 12:04 AM PDT

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Masih lagi entri berkenaan daerah Sik. Kali ini tentang aktiviti memancing di Tasik Beris. Saya follow rakan-rakan yang biasa memancing.

 Pemandangan di tasik ini memang menenangkan.  Sesiapa nak bercuti di sini pun boleh. Ada resort kat tepi Tasik Beris ni...
Ini jalan raya menuju ke sebuah perkampungan di dalam air. Tak percaya?

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di jitra</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 09:51 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jitra</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2012 09:21 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]JITRA: Seorang pelajar Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (POLIMAS) maut selepas motosikal yang ditungganginya merempuh sebuah kenderaan penyelenggara lebuh raya dan kemudian dilanggar sebuah pikap di Kilometer ...

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:05 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 03:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

The Last Post: <b>Tanjung Dawai</b> Kedah

Posted: 29 Dec 2011 09:40 AM PST


Tanjung Dawai. sebenarnya ini kampung wife aku. TANJUNG Dawai adalah perkampungan kecil nelayan di pinggir pantai di daerah Kuala Muda, Kedah dan kira-kira 30 kilometer dari bandar Sungai Petani. Ia terletak di utara muara Sungai Merbok dan menjadi tempat penduduk tempatan mencari rezeki sebagai nelayan. Bagi memudahkan nelayan mendaratkan bot, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membina jeti. Setiap pagi, jeti itu sibuk dengan gelagat nelayan dan peraih yang berjual beli ikan.

Seawal jam 5.30 pagi, kedai makan dan restoran di sini sudah beroperasi. Nasi campur antara menu istimewa dan menjadi kebiasaan nelayan mengalas perut dengan nasi campur pada awal pagi. Jika berminat melihat persekitaran perairan Tanjung Dawai, anda boleh menyewa bot dengan harga berpatutan. Antara pulau di sekitar Tanjung Dawai adalah Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Songsong dan Pulau Bunting.

Anda juga boleh menyeberang dengan bot ke Pantai Merdeka menggunakan bot laju yang mengambil masa kira-kira lima minit. Pantai Merdeka adalah kawasan pelancongan utama di Kedah dan sentiasa menjadi tumpuan untuk aktiviti rekreasi dan mandi-manda.

Pada hari biasa, Tanjung Dawai agak sunyi kecuali kelibat nelayan dan penduduk tempatan, tetapi apabila hari minggu, kawasan sekitar menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong dari Kuala Lumpur dan Johor. Jika mahu menikmati keenakan makanan laut terutama ikan bakar, Tanjung Dawai adalah tempatnya. Apabila matahari terbenam, anda boleh mengunjungi deretan premis makanan laut di tepi pantai. Ikan bakar yang dicicah dengan air asam atau kicap memang terkenal di sini, malah harganya jauh lebih murah berbanding di beberapa tempat lain.


Tanjung Dawai juga terkenal dengan produk hasil laut seperti ikan talang kering, ikan bilis, belacan dan keropok. Pada musim cuti persekolahan, ramai pelancong dari luar datang untuk membeli makanan laut hasil penduduk tempatan kerana harganya murah.

Jika anda jarang menikmati suasana perkampungan nelayan, apatah lagi penduduk bandar, inilah masa untuk merasai pengalaman seumur hidup itu.

Peta Lokasi

Laluan dari Tol Sungai Petani (U) ke Tanjung Dawai


Full content generated by Get Full RSS.

@UmMu HuMaiRa&#39;@: SePeTaNG <b>Di TaNJuNG DaWai</b>

Posted: 10 Jan 2012 10:15 PM PST

Pada 08/01/2012 sblm asar dlm kul 4.10 pm abi bawa ummi n humaira' jln2 kat tanjung dawai,,,ummi pun xpernah smpai tnjung dawai ni,,so wt ummi n humaira' ni la first time kt sampai kat tanjung dawai,,TQ abg bawakan ayg n adik p jln2 tepi pntai ni wlpn pntai ni x la cntik,,kat sini bknnya trknal ngn pantainya tp trkenal ngn tempat org membeli ikan,keropok n lain2,,,ummi mmg beria gak nk knl tmpat ni,,maklumla setiap orng dtng SP ni mst p tnjung dawai,,ummi pun rasa nk knl gak la mcm mna tempat ni,,upanya tempat ni biasa je,,xdok pe2 pun yg menarik,,cuma kat sini bnyak restoren,,kira best gak la mkn kat tepi pntau nni,,tp ktorng x mkn pun,,just raung2 nk knl tmpat je,,pas2 ktorng balik,,ktorng xbeli pe pun mai sini,just beli romper untuk humaira' ni jela,,kbtulan ada orng jual pakaian tepi jln,,so ummi belikan untuk anak ummi 2 helai roper,,sesgt la cntik wrnanya,,ummi suka warna pink n hijau,,
smpt ag snaap gmbr smbl tnggu abi slt asar  brjemaah,,,
Pic kt atas ni ummi snap mada ummi n adik tnggu abi p slt asar kt msjd tnjng dawai kt kg nelayan kot,,msjd ni dok tepi pntai,,klu dok pntai merdeka kt sbrng sna pun nmpk msjd ni,,rupanya pntai merdeka n tnjng dawai dipishkn oleh laut,,masa kt pntai merdeka 2 ar lps kt dh nmpk msjd n pasar tnjng dawai,,,masa ni humaiara' dh nk tdr,,yala masa kt umh xtdr,,,bila nk p berjln dio lk mngntuk nk tdr,,,biasanya kalu ada abi kt umh,adk ni ssh nk tdr,,almklum la,,abi ksygn ada kt um,adik ni lbh mnj ngnabi drpd ummi tau,,sdh ummi,huhu,,abi humaira' ni seorng yg penyayang,penyabar n yg utma skali,,suka n pndai brgurau,,tmbh lk ngn so comel ni,,2 la yg si comel ni slalu nk ngn abi,,abi ni mmg tul2 layan adik main,,xpernah nk mrh mcm ummi ni,,hehe,,ummi mrh gak kat adik tp mrh2 syg la,,ummi pun jelous gak adik nk ngn abi ag dr ummi,,huhu,,mgkn btl la kata orng,,seorng ayah ni lebih penyayang n sbr ngn ank nk dbndingkn ngn ibunya,,tp bkn smua ayah mcm abi humaira' tau,ada gk ayah ni xpndai main ngn ank,,alhamdulillah la humaira' dpt ayh mcm abi ni,,kna brsyukur tau,,ummi pun bersyukur dpt suami mc abi ni,,tul2 pnyayang, n take care,abi ni ank lebhkn adik n umi dr diri abi tau,,,
snap gmbr lu untuk wt kenangan,,hehe
Abg,tq bawakan ummi n adik p jln2 ptng ni ek,,ktorng x p mano pun,,just jln2 n knl tnjng dawai,,ingtkan mcm mna la tnjng dawai ni,,hehe,,rupanya ada pntai,,hehe,,pas2 ada la pekan tmpt orng jual ikan,kerepok n pakaian,,biasa2 je tmpat ni,,xdok pun yg mnrik perhatian,,cuma tmpat ni lbh dikenali n lbh dikunjungi kt kdai mkn je,,kat sini bnyk restoren untuk mkn ikn bakar,,nmpak mcm menarik je kedai,,tp rasa masakan  xtau la sdp o x,,lps jln2 jap kt tepi pntai smbil snap gmbr,ktoerng pun trs blik,,2 jela,,blk awl ag la,,sblm mgrb dah sapa umh da,,,
Full content generated by Get Full RSS.

MerbokOnline: Majlis Penyerahan BR1M DUN <b>Tanjung Dawai</b>.

Posted: 25 Jan 2012 07:30 AM PST


Majlis penyerahan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) bagi DUN Tanjung Dawai berjaya disempurnakan dengan lancar di Dewan Kompleks Penyayang, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Muda.

Seramai 2579 orang menerima bantuan tersebut iaitu 1500 orang pada sesi pagi manakala baki 1079 orang lagi pada sesi petang.

YBhg. Dato Hj. Tajul Urus Mat Zain yang merasmikan majlis itu turut meluangkan masa bersama penerima dan petugas bagi melancarkan proses penukaran baucer bantuan kepada tunai.Bantuan khas juga turut diberikan kepada warga emas serta orang kurang upaya.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

<b>Tanjung Dawai</b> Kedah | Warm Bite Blog

Posted: 10 Dec 2011 04:51 AM PST

Assalammua'laikum.

Seronok dapat pergi ke Tanjung Dawai, Kedah. Jarak perjalanan dari Permatang Pauh ke sana lebih kurang 60 kilometer, ikut jalan pekan mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan . Tujuan pergi ke sana kerana hendak dapatkan ikan masin dan sotong kering dalam kuantiti yang banyak. Kenapa pergi jauh ke sana? Sebab… ikan masin dan sotong kering disana lebih murah dan segar.

Di bawah ni adalah peta lokasi yang diambil melalui Google maps.

Ayri tiba di lokasi pertama di Arked Tanjung Dawai, iaitu bangunan di mana hasil laut yang telah di awet diurusniaga disitu.

Tanjung Dawai [www.blog.warmbite.com]

Masa Ayri sampai disana, ramai pengunjung lain juga yang datang dan kelihatan tempat parking juga penuh. Nasib Ayri baik kerana setibanya disitu ada sebuah kereta keluar dari tempat parking dan Ayri terus memandu kereta untuk parking di tempat tersebut. Masuk dalam Arked Tanjung Dawai saja mata dah mula jadi rambang tengok banyak hasil laut yang telah di awet untuk di jual.

Ikan masin, ikan bilis, sotong kering, udang kering dan keropok ikan yang siap dibungkus pun ada.

Best la shopping disini. Tengok ikan talang masin & sotong kering ni, memang murah dan segar. Barang yang di jual mengikut timbangan pun ada. So boleh la pilih dulu sebelum membeli.

Selain tu, disini ada juga jual sate ikan, jeruk dan makanan ringan lain. Lagi bertambah meriah dengan adanya jual makanan ringan sebegini.

Tak lupa juga hasil ikan seperti keropok lekor basah. Memang bermutu keropok lekor disini. Selalunya keropok lekor lain dibuat dengan melebihkan tepung dan akan rasa hilang keasliannya. Tetapi disini kualiti keropok lekornya begitu tinggi dan terasa keasliannya serta sedap di makan.

Lihat pemandangan luar dari dalam bangunan Arkeb Tanjung Dawai.

Banyak juga barang yang Ayri beli sampai hampir penuh tempat duduk belakang kereta. Dalam perjalan pulang terfikir hendak singgah makan di kedai kakak kepada kawan Ayri yang berniaga di sekitar Tanjung Dawai. Malangnya beliau tidak membuka kedainya pada hari ini. Jadi singgah di tepi pantai Tanjung Dawai melihat orang-orang disitu sambil menyuci mata dengan melihat keindahan alam.

Puas dengan aktiviti hari ini di Tanjung Dawai. Lain kali hendak datang lagi dan nak beli barang banyak lagi kerana bukan selalu boleh datang ke sini. Seronoklah dapat jalan-jalan macam ni.

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Full content generated by Get Full RSS.

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Singgah <b>Di</b> Pantai Merdeka Dan <b>Tanjung Dawai</b> | Blog Cikgu Hairul

Posted: 07 Feb 2012 06:26 PM PST

Seronok sangat cuti-cuti Malaysia kali ni. Dalam perjalanan balik dari Gunung Jerai, secara sepontan terfikir nak singgah di Pantai Merdeka dan Tanjung Dawai. Itu pun lepas terdengar lagu Cinta Pantai Merdeka. Kelakar pun ada, macam tak planning pulak nak ke Pantai Merdeka ni.

Kebetulan cuti masih berbaki dua hari. Layan je la hajat hati. Alang-alang dah sampai ke Utara, baik singgah. Kalau menunggu trip akan datang, entah tak tau bila pulak akan sampai.

Pantai Merdeka terletak di daerah Sungai Petani. Jaraknya adalah lebih kurang 1 jam perjalanan dari Gunung Jerai. Perjalanan lebih mudah ikut lebuhraya PLUS. Dari Gurun terus ke selatan dan ambik exit Sungai Petani Utara. Kemudian ikut jalan biasa ke Pekan Tikam Batu dan terus ke Pekan Kuala Muda sebelum sampai ke Pantai Merdeka. Jangan takut sesat, jalan cantik dan sign board lengkap. Mungkin akan keliru bila sampai jalan masuk ke Pantai Merdeka sebab jalannya agak kecik. Walaubagaimanapun signboard tetap ada.

Masa aku sampai cuaca sangat cerah. Pengunjung juga ramai. Tapi tak seramai macam hari cuti. Mungkin sebab Kedah bukan hari bercuti. Aku cuma jalan-jalan menikmati pemandangan. Nak mandi-manda macam tak ada selera. Lagipun baju dah habis. Sebenarnya kat sini kalau nak menginap memang ada chelet yang boleh disewa. Aku dah survey memang harga berpatutan.


Rasanya tak lengkap kalau ke Pantai Merdeka tapi tak ke Tanjung Dawai. Tanjung Dawai ialah sebuah perkampungan nelayan. Dari Pantai Merdeka, Tanjung Dawai boleh dieksess dengan menaiki bot. Perjalanan tak sampai pun 15 minit. Tambang yang dikenakan RM2 sehala seorang. Murah je.

Di Tanjung Dawai bukanlah satu tempat untuk berseronok-seronok. Lebih kepada tempat shopping. Oleh kerana ia sebuah perkampungan nelayan, barangan seperti ikan bilis, ikan kering, sotong kering, pekasam, belacan dan hasilan laut banyak dijual di sini. Bila memilih mulalah rambang mata. Macamlah kat KL tak ada jual benda-benda tu semua. Tapi dah sampai sini, beli je la apa-apa yang patut. Harganya jauh lebih murah. Paling aku suka ialah ikan terubuk masin. Harga kat sini cuma RM7 je seekor berbanding kat KL harganya mencecah RM14 seekor. Penjual tu kata dia buat sendiri. Sebab tu la dapat harga murah.

Dah puas shopping, tunggu bot untuk balik ke Pantai Merdeka pulak. Pengusaha bot memang ramai. Tak payah khuatir bot tak ada. Mereka sentiasa bersiap sedia membawa pelancong. Kalaupun mereka tak ada, naiklah teksi ikut jalan darat. Cuma lambat sikitla.

Percutian yang tak sengaja ni memang memenatkan. Tapi keseronokkan yang dialami menghilangkan kepenatan itu. Memang berbaloi percutian kali ini. Cuti yang ada dapat dimanafaatkan semaksimum mungkin. Puas dan terasa fresh lepas cuti. Jom bawak keluarga pegi cuti-cuti seluruh Malaysia.

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:05 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 03:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

The Last Post: <b>Tanjung Dawai</b> Kedah

Posted: 29 Dec 2011 09:40 AM PST


Tanjung Dawai. sebenarnya ini kampung wife aku. TANJUNG Dawai adalah perkampungan kecil nelayan di pinggir pantai di daerah Kuala Muda, Kedah dan kira-kira 30 kilometer dari bandar Sungai Petani. Ia terletak di utara muara Sungai Merbok dan menjadi tempat penduduk tempatan mencari rezeki sebagai nelayan. Bagi memudahkan nelayan mendaratkan bot, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membina jeti. Setiap pagi, jeti itu sibuk dengan gelagat nelayan dan peraih yang berjual beli ikan.

Seawal jam 5.30 pagi, kedai makan dan restoran di sini sudah beroperasi. Nasi campur antara menu istimewa dan menjadi kebiasaan nelayan mengalas perut dengan nasi campur pada awal pagi. Jika berminat melihat persekitaran perairan Tanjung Dawai, anda boleh menyewa bot dengan harga berpatutan. Antara pulau di sekitar Tanjung Dawai adalah Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Songsong dan Pulau Bunting.

Anda juga boleh menyeberang dengan bot ke Pantai Merdeka menggunakan bot laju yang mengambil masa kira-kira lima minit. Pantai Merdeka adalah kawasan pelancongan utama di Kedah dan sentiasa menjadi tumpuan untuk aktiviti rekreasi dan mandi-manda.

Pada hari biasa, Tanjung Dawai agak sunyi kecuali kelibat nelayan dan penduduk tempatan, tetapi apabila hari minggu, kawasan sekitar menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong dari Kuala Lumpur dan Johor. Jika mahu menikmati keenakan makanan laut terutama ikan bakar, Tanjung Dawai adalah tempatnya. Apabila matahari terbenam, anda boleh mengunjungi deretan premis makanan laut di tepi pantai. Ikan bakar yang dicicah dengan air asam atau kicap memang terkenal di sini, malah harganya jauh lebih murah berbanding di beberapa tempat lain.


Tanjung Dawai juga terkenal dengan produk hasil laut seperti ikan talang kering, ikan bilis, belacan dan keropok. Pada musim cuti persekolahan, ramai pelancong dari luar datang untuk membeli makanan laut hasil penduduk tempatan kerana harganya murah.

Jika anda jarang menikmati suasana perkampungan nelayan, apatah lagi penduduk bandar, inilah masa untuk merasai pengalaman seumur hidup itu.

Peta Lokasi

Laluan dari Tol Sungai Petani (U) ke Tanjung Dawai


Full content generated by Get Full RSS.

@UmMu HuMaiRa&#39;@: SePeTaNG <b>Di TaNJuNG DaWai</b>

Posted: 10 Jan 2012 10:15 PM PST

Pada 08/01/2012 sblm asar dlm kul 4.10 pm abi bawa ummi n humaira' jln2 kat tanjung dawai,,,ummi pun xpernah smpai tnjung dawai ni,,so wt ummi n humaira' ni la first time kt sampai kat tanjung dawai,,TQ abg bawakan ayg n adik p jln2 tepi pntai ni wlpn pntai ni x la cntik,,kat sini bknnya trknal ngn pantainya tp trkenal ngn tempat org membeli ikan,keropok n lain2,,,ummi mmg beria gak nk knl tmpat ni,,maklumla setiap orng dtng SP ni mst p tnjung dawai,,ummi pun rasa nk knl gak la mcm mna tempat ni,,upanya tempat ni biasa je,,xdok pe2 pun yg menarik,,cuma kat sini bnyak restoren,,kira best gak la mkn kat tepi pntau nni,,tp ktorng x mkn pun,,just raung2 nk knl tmpat je,,pas2 ktorng balik,,ktorng xbeli pe pun mai sini,just beli romper untuk humaira' ni jela,,kbtulan ada orng jual pakaian tepi jln,,so ummi belikan untuk anak ummi 2 helai roper,,sesgt la cntik wrnanya,,ummi suka warna pink n hijau,,
smpt ag snaap gmbr smbl tnggu abi slt asar  brjemaah,,,
Pic kt atas ni ummi snap mada ummi n adik tnggu abi p slt asar kt msjd tnjng dawai kt kg nelayan kot,,msjd ni dok tepi pntai,,klu dok pntai merdeka kt sbrng sna pun nmpk msjd ni,,rupanya pntai merdeka n tnjng dawai dipishkn oleh laut,,masa kt pntai merdeka 2 ar lps kt dh nmpk msjd n pasar tnjng dawai,,,masa ni humaiara' dh nk tdr,,yala masa kt umh xtdr,,,bila nk p berjln dio lk mngntuk nk tdr,,,biasanya kalu ada abi kt umh,adk ni ssh nk tdr,,almklum la,,abi ksygn ada kt um,adik ni lbh mnj ngnabi drpd ummi tau,,sdh ummi,huhu,,abi humaira' ni seorng yg penyayang,penyabar n yg utma skali,,suka n pndai brgurau,,tmbh lk ngn so comel ni,,2 la yg si comel ni slalu nk ngn abi,,abi ni mmg tul2 layan adik main,,xpernah nk mrh mcm ummi ni,,hehe,,ummi mrh gak kat adik tp mrh2 syg la,,ummi pun jelous gak adik nk ngn abi ag dr ummi,,huhu,,mgkn btl la kata orng,,seorng ayah ni lebih penyayang n sbr ngn ank nk dbndingkn ngn ibunya,,tp bkn smua ayah mcm abi humaira' tau,ada gk ayah ni xpndai main ngn ank,,alhamdulillah la humaira' dpt ayh mcm abi ni,,kna brsyukur tau,,ummi pun bersyukur dpt suami mc abi ni,,tul2 pnyayang, n take care,abi ni ank lebhkn adik n umi dr diri abi tau,,,
snap gmbr lu untuk wt kenangan,,hehe
Abg,tq bawakan ummi n adik p jln2 ptng ni ek,,ktorng x p mano pun,,just jln2 n knl tnjng dawai,,ingtkan mcm mna la tnjng dawai ni,,hehe,,rupanya ada pntai,,hehe,,pas2 ada la pekan tmpt orng jual ikan,kerepok n pakaian,,biasa2 je tmpat ni,,xdok pun yg mnrik perhatian,,cuma tmpat ni lbh dikenali n lbh dikunjungi kt kdai mkn je,,kat sini bnyk restoren untuk mkn ikn bakar,,nmpak mcm menarik je kedai,,tp rasa masakan  xtau la sdp o x,,lps jln2 jap kt tepi pntai smbil snap gmbr,ktoerng pun trs blik,,2 jela,,blk awl ag la,,sblm mgrb dah sapa umh da,,,
Full content generated by Get Full RSS.

MerbokOnline: Majlis Penyerahan BR1M DUN <b>Tanjung Dawai</b>.

Posted: 25 Jan 2012 07:30 AM PST


Majlis penyerahan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) bagi DUN Tanjung Dawai berjaya disempurnakan dengan lancar di Dewan Kompleks Penyayang, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Muda.

Seramai 2579 orang menerima bantuan tersebut iaitu 1500 orang pada sesi pagi manakala baki 1079 orang lagi pada sesi petang.

YBhg. Dato Hj. Tajul Urus Mat Zain yang merasmikan majlis itu turut meluangkan masa bersama penerima dan petugas bagi melancarkan proses penukaran baucer bantuan kepada tunai.Bantuan khas juga turut diberikan kepada warga emas serta orang kurang upaya.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

<b>Tanjung Dawai</b> Kedah | Warm Bite Blog

Posted: 10 Dec 2011 04:51 AM PST

Assalammua'laikum.

Seronok dapat pergi ke Tanjung Dawai, Kedah. Jarak perjalanan dari Permatang Pauh ke sana lebih kurang 60 kilometer, ikut jalan pekan mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan . Tujuan pergi ke sana kerana hendak dapatkan ikan masin dan sotong kering dalam kuantiti yang banyak. Kenapa pergi jauh ke sana? Sebab… ikan masin dan sotong kering disana lebih murah dan segar.

Di bawah ni adalah peta lokasi yang diambil melalui Google maps.

Ayri tiba di lokasi pertama di Arked Tanjung Dawai, iaitu bangunan di mana hasil laut yang telah di awet diurusniaga disitu.

Tanjung Dawai [www.blog.warmbite.com]

Masa Ayri sampai disana, ramai pengunjung lain juga yang datang dan kelihatan tempat parking juga penuh. Nasib Ayri baik kerana setibanya disitu ada sebuah kereta keluar dari tempat parking dan Ayri terus memandu kereta untuk parking di tempat tersebut. Masuk dalam Arked Tanjung Dawai saja mata dah mula jadi rambang tengok banyak hasil laut yang telah di awet untuk di jual.

Ikan masin, ikan bilis, sotong kering, udang kering dan keropok ikan yang siap dibungkus pun ada.

Best la shopping disini. Tengok ikan talang masin & sotong kering ni, memang murah dan segar. Barang yang di jual mengikut timbangan pun ada. So boleh la pilih dulu sebelum membeli.

Selain tu, disini ada juga jual sate ikan, jeruk dan makanan ringan lain. Lagi bertambah meriah dengan adanya jual makanan ringan sebegini.

Tak lupa juga hasil ikan seperti keropok lekor basah. Memang bermutu keropok lekor disini. Selalunya keropok lekor lain dibuat dengan melebihkan tepung dan akan rasa hilang keasliannya. Tetapi disini kualiti keropok lekornya begitu tinggi dan terasa keasliannya serta sedap di makan.

Lihat pemandangan luar dari dalam bangunan Arkeb Tanjung Dawai.

Banyak juga barang yang Ayri beli sampai hampir penuh tempat duduk belakang kereta. Dalam perjalan pulang terfikir hendak singgah makan di kedai kakak kepada kawan Ayri yang berniaga di sekitar Tanjung Dawai. Malangnya beliau tidak membuka kedainya pada hari ini. Jadi singgah di tepi pantai Tanjung Dawai melihat orang-orang disitu sambil menyuci mata dengan melihat keindahan alam.

Puas dengan aktiviti hari ini di Tanjung Dawai. Lain kali hendak datang lagi dan nak beli barang banyak lagi kerana bukan selalu boleh datang ke sini. Seronoklah dapat jalan-jalan macam ni.

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Full content generated by Get Full RSS.

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 03:18 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Singgah <b>Di</b> Pantai Merdeka Dan <b>Tanjung Dawai</b> | Blog Cikgu Hairul

Posted: 07 Feb 2012 06:26 PM PST

Seronok sangat cuti-cuti Malaysia kali ni. Dalam perjalanan balik dari Gunung Jerai, secara sepontan terfikir nak singgah di Pantai Merdeka dan Tanjung Dawai. Itu pun lepas terdengar lagu Cinta Pantai Merdeka. Kelakar pun ada, macam tak planning pulak nak ke Pantai Merdeka ni.

Kebetulan cuti masih berbaki dua hari. Layan je la hajat hati. Alang-alang dah sampai ke Utara, baik singgah. Kalau menunggu trip akan datang, entah tak tau bila pulak akan sampai.

Pantai Merdeka terletak di daerah Sungai Petani. Jaraknya adalah lebih kurang 1 jam perjalanan dari Gunung Jerai. Perjalanan lebih mudah ikut lebuhraya PLUS. Dari Gurun terus ke selatan dan ambik exit Sungai Petani Utara. Kemudian ikut jalan biasa ke Pekan Tikam Batu dan terus ke Pekan Kuala Muda sebelum sampai ke Pantai Merdeka. Jangan takut sesat, jalan cantik dan sign board lengkap. Mungkin akan keliru bila sampai jalan masuk ke Pantai Merdeka sebab jalannya agak kecik. Walaubagaimanapun signboard tetap ada.

Masa aku sampai cuaca sangat cerah. Pengunjung juga ramai. Tapi tak seramai macam hari cuti. Mungkin sebab Kedah bukan hari bercuti. Aku cuma jalan-jalan menikmati pemandangan. Nak mandi-manda macam tak ada selera. Lagipun baju dah habis. Sebenarnya kat sini kalau nak menginap memang ada chelet yang boleh disewa. Aku dah survey memang harga berpatutan.


Rasanya tak lengkap kalau ke Pantai Merdeka tapi tak ke Tanjung Dawai. Tanjung Dawai ialah sebuah perkampungan nelayan. Dari Pantai Merdeka, Tanjung Dawai boleh dieksess dengan menaiki bot. Perjalanan tak sampai pun 15 minit. Tambang yang dikenakan RM2 sehala seorang. Murah je.

Di Tanjung Dawai bukanlah satu tempat untuk berseronok-seronok. Lebih kepada tempat shopping. Oleh kerana ia sebuah perkampungan nelayan, barangan seperti ikan bilis, ikan kering, sotong kering, pekasam, belacan dan hasilan laut banyak dijual di sini. Bila memilih mulalah rambang mata. Macamlah kat KL tak ada jual benda-benda tu semua. Tapi dah sampai sini, beli je la apa-apa yang patut. Harganya jauh lebih murah. Paling aku suka ialah ikan terubuk masin. Harga kat sini cuma RM7 je seekor berbanding kat KL harganya mencecah RM14 seekor. Penjual tu kata dia buat sendiri. Sebab tu la dapat harga murah.

Dah puas shopping, tunggu bot untuk balik ke Pantai Merdeka pulak. Pengusaha bot memang ramai. Tak payah khuatir bot tak ada. Mereka sentiasa bersiap sedia membawa pelancong. Kalaupun mereka tak ada, naiklah teksi ikut jalan darat. Cuma lambat sikitla.

Percutian yang tak sengaja ni memang memenatkan. Tapi keseronokkan yang dialami menghilangkan kepenatan itu. Memang berbaloi percutian kali ini. Cuti yang ada dapat dimanafaatkan semaksimum mungkin. Puas dan terasa fresh lepas cuti. Jom bawak keluarga pegi cuti-cuti seluruh Malaysia.

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved