ads

Isnin, 11 Februari 2013

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


Sambutan luar dugaan bagi BL1M parlimen <b>Pokok Sena</b> ABN News <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2013 09:13 PM PST

POKOK SENA  – Pelancaran program Bantuan Lesen 1Malaysia (BL1M) peringkat Parlimen Pokok Sena hari ini mendapat sambutan di luar dugaan apabila lebih 1,000 belia hadir untuk menyertai program itu.

Mereka tiba di Dataran Bunga Sena di sini sejak awal pagi untuk mendaftar di 10 kaunter yang disediakan Pemuda Umno Pokok Sena bagi mendapat lesen motosikal Kelas B2 pada harga rendah RM199.

Ketua Pemuda Umno Pokok Sena Harris Che Mat berkata berdasarkan sambutan hari ini pihaknya menjangka program itu akan disertai lebih 3,000 orang dari daerah berkenaan.

"Bagi memberi peluang lebih ramai mendapat kemudahan ini, saya akan membuka kaunter pendaftaran dari 9 pagi hingga 5 petang di rumah saya di Nombor 47, Taman Bunga Sena di sini, bermula esok sehingga 14 Feb ini," katanya kepada Bernama.

Harris yang juga Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Bukit Lada turut meminta pemohon membeli Wang Pos bernilai RM199 atas nama MyEasy Service Sdn Bhd bagi memudahkan pemprosesan permohonan mereka.

Katanya pemohon akan dihubungi syarikat itu dalam tempoh dua minggu bagi menduduki ujian statik dan komputer.

Sementara itu bagi Abdul Ghani Ramly, 23, BL1M memberi peluang kedua kepadanya untuk mendapat lesen motosikal selepas gagal ujian pertama dua tahun lepas.

"Belanja kali ini agak murah. Dua tahun lepas saya bayar hampir RM400 untuk memasuki kelas belajar menunggang motosikal serta menduduki ujian komputer dan statik," katanya yang hanya melakukan kerja-kerja kampung.

Bagi Noraini Haron, 33, pula beliau mahu mendapatkan lesen itu bagi memudahkannya bergerak tanpa perlu bergantung kepada pengangkutan awam, terutama jika mahu ke pekan.

"Saya sokong usaha kerajaan melaksanakan BL1M bagi membantu golongan yang tiada pendapatan tetap di samping memudahkan kami mendapatkan lesen. Saya fikir kerajaan berpandangan jauh dalam soal membantu golongan muda," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak melancarkan BL1M pada Himpunan Orang Muda Kedah di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti di Alor Setar pada 31 Jan lepas.

Di bawah program itu pemohon hanya perlu membayar RM199 bagi mendapatkan lesen B2, iaitu pengurangan separuh harga yang biasa dikenakan oleh pengusaha sekolah memandu.    – Bernama

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


Azrul 3R: PROGRAM 3R <b>DI</b> SJK LAM MIN, <b>KODIANG</b>

Posted: 07 Aug 2012 07:55 AM PDT

AKTIVITI KUTIPAN BARANGAN KITAR SEMULA DI SJK LAM MIN, KODIANG
Selain aktiviti kutipan barangan kitar semula dijalankan di SMK Mergong, Alor Setar pada 7 Ogos 2012, aktiviti yang sama juga dijalankan di SJK Lam Min, Kodiang oleh staf-staf daripada Pejabat PPSPPA Cawangan Kubang Pasu. 


Antara warga kerja yang terlibat ialah Puan Banian Binti Zulkifli dan En Mohd. Syolehhin bin Abu Bakar daripada Pejabat PPSPPA Cawangan Kubang Pasu. Sebanyak 560 kg barangan kitar semula yang terdiri daripada kertas, botol plastik dan besi yang dapat dikumpul, diasingkan dan dijual kepada pihak vendor atau pusat kitar semula terdekat. Hasil jualan barangan kitar semula tersebut ialah sebanyak RM 170.00 lebih.

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Mangsa <b>di Kubang Pasu</b> berkurangan, Kota Setar meningkat | Free <b>...</b>

Posted: 05 Nov 2010 11:35 PM PDT

banjirALOR SETAR: Mangsa banjir di Kedah berkurangan kepada 33,350 orang berbanding 39,785 petang semalam, berikutan semakin ramai mangsa di daerah Kubang Pasu yang dibenarkan pulang tetapi daerah Kota Setar menunjukkan peningkatan ketara mangsa banjir.     

Selain itu, daerah Pokok Sena turut mencatatkan penurunan manakala daerah Padang Terap kekal dan Pendang meningkat sedikit.

Sehingga 8 pagi ini, bilangan mangsa banjir di daerah Kubang Pasu adalah 12,341 orang daripada 3,324 keluarga berbanding 21,111 orang petang semalam.      

Daerah Kota Setar mencatatkan bilangan mangsa seramai 18,926 orang daripada 4,866 keluarga berbanding 16,376 semalam.

Di Padang Terap, jumlah mangsa adalah seramai 354 orang daripada 92 keluarga, Pokok Sena 1,480 mangsa daripada 250 keluarga dan Pendang 249 orang daripada 62 keluarga.      

Jurucakap bilik gerakan Majlis Keselamatan Negara berkata sehingga kini, 97 pusat penempatan mangsa banjir dibuka dan daripada jumlah itu, 38 adalah di Kubang Pasu, sembilan di Padang Terap, 42 di Kota Setar, tujuh di Pokok Sena dan satu di Pendang.      

-Bernama

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


JOM JALAN-JALAN...: TASIK BERIS <b>SIK</b> KEDAH: Kemanisan <b>...</b>

Posted: 13 Jan 2013 06:44 PM PST

JANUARI 2012

Lokasinya di Sik Kedah. Jauhnya dari Alor Setar lebih kurang 90km. Dari Lebuhraya Utara Selatan, keluar exit Gurun/Sik.Lebih kurang sejam gak sampai.Mungkin ramai yang terfikir, adakah berbaloi bercuti ke Tasik Beris...ermmm baca la post saya seterusnya.

Nak Cerita Sikit Sejarah Tentang Tasik Beris:
  • Bukan tasik semulajadi.Ianya tasik buatan hasil dari pembinaan empangan Beris pada Ogos 2010.Kawasannya berbukit,pemandangannya cukup cantik, udaranya segar dan sangat klasik.
  • Asal tempat ni adalah sebuah kampung yang bernama Kampung Sungai Batang.Dulu,sebelum dipindahkan, penduduk kampung menjadi pesawah dan penoreh getah.Sekarang mereka ditempatkan di Bandar Baru Beris Jaya.
  • Bagi pembinaan empangan ni, lebih seribu kubur dipindahkan dan ada sebuah sekolah terpaksa ditenggelami air empangan.
MULA-MULA SEKALI JOM PERGI : 

Tentang Ladang Anggur, saya dah cerita kat post ni : http://haizanrunsah.blogspot.com/2010/09/ladang-anggur-teka-la-kat-mana.html
Tapi, bila pergi sekali lagi ni, nampak dah banyak perubahan la.Tempatnya lebih menarik, fanoramanya pun semakin mengasyikan dan nampak diorang betul-betul serius untuk menjadikan kawasan pelancongan ladang anggur terbesar di Asia Tenggara.Masuk RM 4 je.Kalau nak petik anggur sendiri, kena bayar 1kg RM 50.












PASTU, JOM KITA PUSING-PUSING TASIK BERIS DENGAN BOT










MENGINAP DI D'PUNCAK BRIS LAKE RESORT SIK KEDAH
Tempat kami menginap ni, biliknya berharga RM70 semalam, takde aircond , guna kipas je, beratapkan rumbia,satu katil besar dan bilik air yang biasa-biasa je.Kat sini, memang ada nyamuk dan disediakan kelambu lagi tu.Kalau waktu malam, memang sejuk. rasa macam aircond je.Penginapan D'Puncak memang direkabentuk untuk orang yang meminati 'adventure'. Bilik kami siap ada spider besar lagi tu melekat kat dinding tapi kami relaks je, sebab spider tu tak kacau orang. Dengar cerita, resort D'Puncak Bris, asalnya adalah kawasan kampung, ada sekolah dan ada kubur-kubur yang telah dipindahkan. Jadi tauke resort ni beli dan jadikan resort. Mungkin kalau menyelam di tasik Beris ni boleh jumpa peninggalan tapak sekolah yang telah ditenggelami air.
Diceritakan oleh orang-orang tempatan, semasa memindahkan kubur, ada satu kubur tu yang mayatnya tidak reput. Dikhabarkan mayat tu adalah seorang guru agama yang alim di kampung tersebut satu ketika dulu.
Pemandangan di  resort ni betul-betul mendamaikan, di tepi tasik, boleh memancing di tasik atau memancing di  kolam memancing. Banyak pokok-pokok buah-buahan terutama pokok rambutan, kalau ada buah, petik je.Pokok-pokok pun rimbun menutupi cahaya matahari, redup kemudian disusuli angin tasik dengan udara yang menyegarkan.



Gambar : SEKITAR PEMANDANGAN DI RESORT D'PUNCAK BRIS 







02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


INSANIAH nak mai <b>Kuala Ketil</b> | <b>Kuala Ketil</b>

Posted: 21 Jan 2013 10:44 PM PST

KUALA KETIL 15 Jan. – Perpindahan staf dan pelajar Kolej Universiti INSANIAH dari kampus Mergong, Stargate dan Sungai Petani  ke kampus tetap INSANIAH Kuala Ketil akan dilakukan secara berperingkat mulai Januari ini.

Perkara ini dimaklumkan Rektor INSANIAH, Prof. Dato' Wira Dr. Jamil Osman pada sesi Taklimat Perpindahan ke Kampus Kuala Ketil yang diadakan di Dewan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini.

Beliau berkata proses perpindahan dijadual akhir Januari dan awal Februari ini hanya akan melibatkan Kulliyyah Muamalat, Hospitaliti & Perkhidmatan Halal dan Multimedia & Kreativiti.

"Sebaik sahaja Jabatan Kerja Raya negeri selesai melakukan ujian dan berpuas hati terhadap segala kemudahan seperti air, elektrik dan sebagainya disusuli pengeluaran CCC, kita akan mula berpindah. Kumpulan kedua dijadual berpindah pada Mei selepas berakhirnya pengajian semester ini melibatkan Kulliyyah Syariah, Usuluddin, Bahasa Arab dan Al-Quran," jelas beliau.

Ditanya mengenai kemudahan asrama kepada pelajar, beliau menyatakan INSANIAH kini dalam

KUIN

KUIN proses pembangunan

usaha menyediakan asrama pasang siap yang dapat menempatkan sekurang-kurangnya 1600 pelajar. Keutamaan akan diberikan kepada bagi pelajar tahun satu dan dua.

Perasmian Kampus INSANIAH Kuala Ketil dan Istiadat Konvokesyen Khas pada 29 Januari ini akan disempurnakan Canselor INSANIAH, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong  Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah.

Majlis berkenaan akan menyaksikan Yang Teramat Mulia Dato' Seri Utama Tan Sri Tunku Annuar Alhaj Ibni Almarhum Sultan Badlishah juga Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah dan mantan Menteri Kewangan, Dato' Wira Dr. Affifudin Omar dilantik sebagai Pro Canselor INSANIAH.

Sumber: Web Insaniah

Tags: , , , , , ,

02 di jerai kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jerai kedah - Google Blog Search


Gunung <b>Jerai</b> dah tak sejuk lagi.. | MyMekar.com

Posted: 18 Dec 2012 06:40 PM PST

9-10 December 2012

He..asyik-asyik ke Gunung Jerai. Kalau sesiapa yg selalu singgah blog ni mesti terperasan yg daku selalu update ttng percutian ke gunung jerai. Boleh dikatakan tiap2 tahun..grr. Baru2 ni selepas selesai urusan di Penang kami meneruskan perjalanan ke negeri Kedah pula. Salah satu lokasinya adalah ke Gunung Jerai yg terletak di daerah Gurun, Kedah.

Apa yg istimewa selalu pegi situ Mekar?

Kebetulan ada promosi harga bilik (musim cuti sekolah). Sekaligus mr suami nak meraikan sahabat karib beliau sekeluarga. So apa lagi kami tak melepaskan peluang. Kalau bukan promosi, harga boleh mencecah sehingga RM 300 untuk premier room, tp kami hanya bayar RM 253 je. Kami menempah 3 unit bilik utk 3 buah keluarga. Perjalanan menaiki 2 buah kereta untuk naik ke Regency Resort Gunung Jerai boleh mengambil masa sehingga 20 minit dengan jalan yang bengkang-bengkok dan mencabar. Tapi sbb dah biasa menaiki Gunung Jerai membuatkan perjalanan kami bjalan lancar.

Resort ni memang cantik dikelilingi pemandangan yg menarik.

'playground' ni baru je dibina. thn lepas xde lagi. seronok sungguh anak2 sahabat kami bermain2 di sini.

'swimming pool' juga baru wujud thn ni. last time kami pegi xde lagi.

deretan unit deluxe room utk penginapan sahabat kami. bilik mereka mengadap pool & playground. anak2 mereka sgt teruja dgn aktiviti yg tersedia di situ. hingga tak sabar2 mrka nak terjun kolam walaupun sesampainya kami ke resort, kolam dah tutup krn jam menunjukkan pukul 5 ptg.

deluxe room yg mempunyai 3 biji katil single. sempit sikit tapi cukup la buat bermalam satu mlm. sib baik anak2 sahabat kami kecik2 lagi

ni pulak bilik daku & mr suami – premier room

bilik yg luas & selesa. disertakan juga dgn 2 baucer sarapan pagi

Puncak Restoran – merupakan lokasi kami utk breakfast. Manakala pada waktu malam, sesiapa yg kelaparan boleh order makanan di restoran ini juga. Namun daku nasihatkan agar korang jgn mengharapkan hidangan yg enak2 di sini krn keadaan adalah sebaliknya. 3x kami pergi, memang masakkannya 'out' sentiasa….huhu. Tapi memandangkan kat puncak ni tak de tempat lain yg hendak dituju maka  tak boleh tidak, Puncak Restoran adalah satu2nya kedai makan yg ada utk mengisi perut :cry:

Table Soccer – inilah satu2nya aktiviti di waktu mlm yg boleh dilakukan di gunung Jerai. kena byr rm 2 kalau tak silap.

selepas breakfast, kami ronda2 di sekeliling resort sambil menghirup udara nyaman di waktu pagi. Syok tengok pemandangan sambil pokok rhu bergoncang ditiup angin sepoi.

Lihat tu..pemandangan sawah padi, laut membiru dan sebahagian negeri Kedah dari atas puncak Gunung Jerai

meriahnya pokok2 mengeluarkan bunga
kalu tanam kat umah kl, sure tak tumbuh bunga nih..huhu
arnab yg bebas berkeliaran. tapi beliau malu2 saat gambarnya dirakamkan

memandangkan kat atas puncak Jerai ni agak sukar menemui kedai runcit (mmng tiada), maka daku dah standby membeli aneka kudapan buat santapan bersama. Selepas selesai breakfast di restoran, daku blk ke bilik & siapkan roti sandwish utk mengalas perut sblm kami semua berangkat pulang lewat ttngharinya.

Sebenarnya baru daku perasan, trip kali ni cuaca di Gunung Jerai tak terlalu sejuk spti sblmnya, walaupun ptg hari ketibaan kami hujan turun dgn lebat. Suasana waktu malam pun just nice. takde gigil2. tak perlu pakai baju dua lapis. Trip kali ni juga, tak banyak pokok2 yg berbunga lebat seperti kebiasaannya. Kalau dulu  sekeliling resort dipenuhi dgn bunga yg berwarna ceria. Kali ni kelihatan pokok2 macam baru nak tumbuh. Tak syok pula nak ambik gambar :wink:

Apa-apa pun, satu percutian yg menyeronokkan walaupun tak banyak aktiviti yg boleh dilakukan di puncak Gunung Jerai. Asalkan kami dapat menikmati pemandangan yg tenang dan cantik serta kami dpt menceriakan anak-anak sahabat kami sempena cuti sekolah juga sudah memadai.

Pengalaman & aktiviti daku ke Gunung Jerai sebelum ni boleh baca di sini :-

1. Ekspedisi ke Gunung Jerai (part 1)

2. Cendawan Shitakee kebanggaan Gunung Jerai (part 2)

3. Gambar-gambar menarik di Gunung Jerai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved